  • 81. Data: 2018-03-26 20:50:23
    Temat: Re: łoby Re: Radar laserowy nie spełnia przepisów!
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Do analizy się nadaje. Co najwyżej minimalna prędkość skorygowana o
    > tStudenta da ujemną wartość. Ale lepiej, by nawet kilku przekraczających
    > uniknęło kary, niż ukaranie jednego niewinnego.

    Dlatego należy to urządzenie wyrzucić do kosza. Równie dobrze mógłbyś
    robić ankietę wśród przechodniów i brać najniższy wynik. Tu jest błąd
    gruby na poziomie metodologii pomiaru. Zasady mówią, że w takim wypadku
    należy przyrząd i wyniki wyrzucić do kosza.

    A ty jak zwykle merytorycznie;)

    Shrek

  • 82. Data: 2018-03-26 20:53:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.03.2018 o 13:16, Olin pisze:

    > Z podobnymi problemami ludzkość już się borykała. Jeśli możliwe jest
    > przeprowadzenie serii pomiarów, wylicza się średnią i tzw. odchylenie
    > standardowe. Potem już tylko trzeba ustalić, jaki poziom ufności zadowala
    > Wysoki Sąd. Przystępna tabelka jest choćby tu:
    > http://www.naukowiec.org/wiedza/statystyka/regula-tr
    zech-sigm_709.html

    Wszytko ok. Ale to wtedy, gdy mamy wiarygodne pomiary, z błędami
    pomiarowymi.

    Tu mamy spieprzoną metodę pomiaru czyli spieprzone urządzenie. Jakbym na
    wejściówce z laborki zaproponował liczenie odchyłki standarowej od
    spieprzonego urządzenia, to bym zaraz sprawdził czy nie ma mnie po
    drugiej stronie drzwi;)

    Shrek

  • 83. Data: 2018-03-26 21:24:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.03.2018 o 12:44, Olin pisze:

    > Może jest jakaś instrukcja obsługi, w której
    > wyciemniono, jak prawidłowo używać prędkościomierz.

    Być może w instukcji tasera, którym torturowano Stachowiaka, też było
    napisane, żeby nie używać niezgodnie z instrukcją.

    > Kto wie, może nawet
    > policzono, o ile może przesunąć się ręką w ciągu owych 0,3 s i jak to się
    > odbija na wyniku.

    Policzono - pytanie jak że im wyszło że to się do czegokolwik nadaje.

    Na szybko. powiedzmy że celujesz w samochód z odległości 50m. Samochód
    ma 2 metry - celujesz w środek. Żeby więc pomiar wyszedł od czapy musisz
    przesunąć wiązkę o 1 metr - leci wtedy CHGW gdzie. tg(alfa)=1/50. Alfa =
    1 stopień z niewielkim kawałkiem. Powiedzmy 2 stopnie - niech będzie
    moja strata;) Brzmi realnie?

    Shrek

  • 84. Data: 2018-03-26 21:29:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Przy tak krótkich czasach nie ma znaczenia przemieszczenie obiektu.
    > Przemieszczenie przyrządu będzie zaś monitorowane co zapodałem w
    > kolejnym poscie.

    Widać mnie ominęło.

    > E-e. Skupiam się na mierzonym obiekcie i jego ruchach, bo o ruchy
    > przyrzadu zadba elektronika (odrzuci pomiar, lub wprowadzi porawkę).

    Poprawkę to raczej trudno będzie wpowadzić. Chyba że wpiszesz
    trójwymiarowe modele samochodów, i dołozysz kartę fizyki;)

    Shrek

  • 85. Data: 2018-03-26 21:32:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Wchodzimy teraz w fizykę. Tylko głośno myślę. Czynie lepszym
    > rozwiązaniem by było jednoczesne wysyłanie dwóch wiązek. Jednej w
    > obiekt, drugiej pod kątem w dół w ziemię. Akceptujemy pomiar tylko
    > wówczas, gdy pomiar prędkości tej dolnej wiązki (z założenia powinno być
    > zero) jest akceptowalnie mały. Być może można z tego policzyć nawet
    > poprawkę.

    Niezły pomysł! Wykonanie trochę słabsze, bo pod niewielkim kątem to
    raczej nic nie wróci, ale jakiś początek jest. I wjątkowo podoba mi się
    twój tok myślenia;)

    > Jeśli to się nie powiedzie, to jeszcze przychodzi mi do głowy
    > zastosowanie układu optycznego. W moim aparacie fotograficznym w
    > niewielkim zakresie,ale jednak przemieszczenie się celu jest
    > kompensowane, jeśli włączę odpowiedni program.

    Raczej drgania ręki. Ale na czasie 0,3 sekundy ci żadna stabilizacja nie
    pomoże.

    Shrek

  • 86. Data: 2018-03-26 22:17:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-03-18 o 21:24, Shrek pisze:

> [...]
    > przesunąć wiązkę o 1 metr - leci wtedy CHGW gdzie. tg(alfa)=1/50. Alfa =
    > 1 stopień z niewielkim kawałkiem. Powiedzmy 2 stopnie - niech będzie

    Nie bierz się za rzeczy,których nie ogarniasz, a jak już bierzesz, to z
    głową.

    Zakładając, że uparliśmy się tę prędkość z jednego pomiaru wyznaczyć
    (bonie wiem,jak to urządzenie robi) błąd może wynikać z błędu pomiaru
    odstępu czasu oraz pomiaru odległości. Zakładając, że obydwa pomiary
    trafiają w samochód o wiele większym problemem będzie to, że raz może
    trafić w szybę, a raz w grill. Kąt sobie możesz już wówczas pominąć.

    Jeżeli już koniecznie chcesz policzyć błąd wynikający z "błądzenia" po
    szerokości, to o wiele łatwiej posłużyć się miarą kątową używaną w
    wojsku. Szeroki na 2 metry samochód ze 100 metrów ma 20 tysięcznych,
    więc jak ten kąt obrócisz prostopadle do osi drogi, to różnica względna
    pomiaru odległości wyjdzie Ci 2 metry*0,02= 4 cm.

    Z 50 metrów będziesz miał 8 cm, a odległość grill / szyba rzędu 100~200
    cm i jest stała.

  • 87. Data: 2018-03-26 22:22:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-03-18 o 21:32, Shrek pisze:

    > Raczej drgania ręki. Ale na czasie 0,3 sekundy ci żadna stabilizacja nie
    > pomoże.

    Osobiście robię sporo zdjęć. Przyjmuje się, że bez stabilizacji "z ręki"
    można robić na czasie 1/32 sekundy. Teleobiektywem 1/36. Ponieważ bawię
    się w strzelectwo zdarzało mi się robić nieruszone fotki na czasie rzędu
    1/8 sekundy. No to mamy rząd setnych części sekundy.

    Natomiast ja nadal chciałbym zobaczyć tę instrukcję. Czy on robi jeden
    pomiar w ciągu 0,3 s, czy też serię, z której jakoś sobie prędkość
    interpoluje.

  • 88. Data: 2018-03-26 22:25:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie bierz się za rzeczy,których nie ogarniasz,

    <cut>

    > Zakładając, że obydwa pomiary
    > trafiają w samochód

    No właśnie trygonometria mówi, że jest to założenie nadzwyczaj
    optymistyczne.

    > o wiele większym problemem będzie to, że raz może
    > trafić w szybę, a raz w grill. Kąt sobie możesz już wówczas pominąć.

    Wtedy masz metr na 0,3 sekundy co daje 3,33 m/s czyli prawie 12km/h.
    Chyba słabo...

> [...]
    > więc jak ten kąt obrócisz prostopadle do osi drogi, to różnica względna
    > pomiaru odległości wyjdzie Ci 2 metry*0,02= 4 cm.

    Napiszę ci jeszcze raz. Problemem nie jest twierdzenie pitagorasa, tylko
    fakt, że te punkty nie muszą być tak samo odległe w osi "x".

    Shrek

  • 89. Data: 2018-03-26 22:27:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > się w strzelectwo zdarzało mi się robić nieruszone fotki na czasie rzędu
    > 1/8 sekundy. No to mamy rząd setnych części sekundy.

    Być może się da. Ale nei chodzi o to, że ma się dać, tylko że masz to
    _zapewnić_

    Shrek

  • 90. Data: 2018-03-27 01:01:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-26, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Wydaje mi się, że zaczynamy komplikować problem do poziomu
    > nieakceptowalnego z uwagi na koszty. Trzeba by było tam jeszcze
    > akcelerometr zabudować.

    Ee, chyba nie. Takie rzeczy jak akcelerometry są tanie, więc jesli
    kryterium byłoby zero-jedynkowe (poruszono urządzenie w trakcie pomiaru
    = pomiar odrzucony) to nie wplynie to istonie na cenę. Technicznie, te
    krótkie impulsy też MZ do zrobienia. Jedyne wątpliwoci, które mam
    dotycza mocy lasera, bo krótszyimpuls to albo moc większa albo czulszy
    detektor. Tu moga być już koszty lub problemy z bezpieczeńswem.

> [...]
    > wówczas, gdy pomiar prędkości tej dolnej wiązki (z założenia powinno być
    > zero) jest akceptowalnie mały. Być może można z tego policzyć nawet

    Akcelerometr (lub podobne) wyjdzie taniej a wiązka referencyjna
    wychodząca na zewnątrz ma taką wadę, że przeciez to się da łatwo
    zafałszować :)

    > Jeśli to się nie powiedzie, to jeszcze przychodzi mi do głowy
    > zastosowanie układu optycznego. W moim aparacie fotograficznym w
    > niewielkim zakresie,ale jednak przemieszczenie się celu jest
    > kompensowane, jeśli włączę odpowiedni program. To powinno pozwolić na
    > ustabilizowanie "krzyża celownika" w obszarze obiektu. Pozostaje
    > ewentualnie kwestia celowego lub niezamierzonego ruchu ręką ku celowi.
    > Skośna druga wiązka?

    No ale wiesz przeciez co się robi w aparatach przy zdjęciach z długim
    obiektywem? No więc ja to de facto proponuję. Krótszy czas.

    A, układ stabilizujący na takie odłegłości o jakich tu mówimy (kilkaset
    m i więcej) to byłby chyba droższy niż cała reszta, bo te standardowe,
    przy kilkunasto-krotnym zoomie już nie do końca sobie radzą i tez
    trzeba trzymać aparat w miarę stabilnie. Nb. takie układy tez w końcu
    dziłają w oparciu o jakąś formę akcelerometru.

    --
    Marcin