  • 41. Data: 2004-07-19 21:54:00
    Temat: Re: kontrolerzy biletów, a Konstytucja
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Falkenstein" <f...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:opsbek7glyb4okfb@pop3.interia.pl...

    > Owszem, możesz. Ale jazda bez biletu kradzieżą nie jest.

    Nie, oczywiscie. Jest wrecz aktem łaski dla przewoznika.
    Załóz zimny oklad na głowe, bo cie dzisiejszy upal doprowadzil do
    majaczenia.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 42. Data: 2004-07-19 21:55:34
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Owszem, możesz. Ale jazda bez biletu kradzieżą nie jest. Natomiast z całym
    > szacunkiem sam fakt, ze ktoś nie ma biletu nie oznacza, że w ciągu
    > ostatniego roku nie zapłacił dwóch kar.

    Ale moze oznaczac (czyt.: jest to o wiele bardziej prawdopodobne niz w
    przypadku pasazera posiadajacego wazny bilet). Przypominam ze obywatel nie
    jest sędzią i co za tym idzie kazde zatrzymanie obywatelskie siłą rzeczy
    opierać się moze tylko i wyłącznie na silnym domniemaniu popełnienia
    przestępstwa. Poza tym nikt nie jest przestępcą dopóki nie zostanie to
    orzeczone prawomocnym wyrokiem sądu, więc co do zasady zatrzymuje się zawsze
    niewinnego obywatela.

    > No, chyba że kontrolerzy mają
    > listę takich osób, z fotografiami - ale tego im nie wolno...

    Wystarczy jeden telefon by sprawdzić, czy w bazie danych mamy juz
    Kowalskiego.

    pdr
    Olo

  • 43. Data: 2004-07-19 21:57:26
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Aha, czyli prawnicy nie powuinni pisać na tę grupę,

    Prawnicy jak najbardziej powinni, ale nie z takimi poglądami jak wyżej.

    > bo ktoś mógłby się
    > dowiedzieć że różne małe fuhrerki w szeregach kontrolerów,

    Jeśli wiesz o jakichś "fuhrerkach" i masz dowody to dawaj - jeśli nie wiesz
    to bądz laskaw nie bluzgac na lewo i prawo obrazajac przy okazji pare osob.

    pdr
    Olo

  • 44. Data: 2004-07-19 22:02:06
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Mon, 19 Jul 2004 23:54:00 +0200, SQLwysyn <s...@w...pI> napisał:

    > Użytkownik "Falkenstein" <f...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Nie, oczywiscie. Jest wrecz aktem łaski dla przewoznika.
    > Załóz zimny oklad na głowe, bo cie dzisiejszy upal doprowadzil do
    > majaczenia.

    Skoro jesteśmy na grupie pl.soc.prawo a nie
    pl.soc.społeczne.poczucie.sprawiedliwości powinniśmy posługiwać sie
    prawidłowa terminologią prwniczą.
    Kradzież od zawsze definiowana jest jako "zabór w celu przywłaszczenia
    cudzej rzeczy ruchomej". A zatem jazda bez biletu jakby nie patrzeć
    kradzieżą nie jest.

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwość jest podobno najwyższym dobrem Rzeczypospolitej

  • 45. Data: 2004-07-19 22:05:53
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Mon, 19 Jul 2004 23:52:57 +0200, Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl>
    napisał:

    > Na argumenty w rodzaju "kanary to banda kutasów" zdecydowanie tak.

    Wypraszam sobie, nic nie pisałem o kutasach, co najwyżej o fuhrerkach,
    którzy naoglądali się "sędziego Dredda" i myśla że stanowia prawo.

    > To teraz ustalmy jeszcze czy bawimy sie w młodzież akademicka i sobie
    > teoretyzujemy, czy rozmawiamy o prawie w ujęciu praktycznym (bardziej
    > zyciowym). Jesli teoretyzujemy, to beze mnie.

    Prawo w ujęciu praktycznym = nie ważne co mówią przepisy, ważne co ja
    myślę?

  • 46. Data: 2004-07-19 22:10:14
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > Kradzież od zawsze definiowana jest jako "zabór w celu przywłaszczenia
    > cudzej rzeczy ruchomej". A zatem jazda bez biletu jakby nie patrzeć

    Ale jest wyłudzeniem. Powiedz, czym się różni wyłudzenie usługi wartości 2zł
    od kradzieży towaru wartości 2zł?

    pdr
    Olo

  • 47. Data: 2004-07-19 22:10:27
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Mon, 19 Jul 2004 23:55:34 +0200, Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl>
    napisał:

> [...]
    > przestępstwa. Poza tym nikt nie jest przestępcą dopóki nie zostanie to
    > orzeczone prawomocnym wyrokiem sądu, więc co do zasady zatrzymuje się

    Słowo klucz to uzasadnione podejrzenie. Nie jakiekolwiek podejrzenie,
    uzasadnione podejrzenie. To znaczy, że musi być jakakolwiek podstawa by
    przypuszczać, że pasażer bez biletu popełnił wykroczenie. A z całym
    szacunkiem sam fakt nieposiadania biletu nie wystarczy.

    > Wystarczy jeden telefon by sprawdzić, czy w bazie danych mamy juz
    > Kowalskiego.

    Musicie najpierw wiedzieć o kogo chcecie zapytać, bo może szanowny pan
    nie zauważył, ale nie wolno wam legitymować (możecie co najwyżej
    poprosić), możecie co najwyżej poprosić policjanta, ale nie wolno wam
    zatrzymać pasażera, który na policję nie ma ochoty czekać. I niestety
    żadne zaklęcia tu nic nie zmienią. Prawo jest niedfoskonałe ale
    obowiązuje, i nie zmieni go "zyciowe podejście" kanara.

  • 48. Data: 2004-07-19 22:16:20
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Wypraszam sobie, nic nie pisałem o kutasach, co najwyżej o fuhrerkach,
    > którzy naoglądali się "sędziego Dredda" i myśla że stanowia prawo.

    Przez litość dla pozostałych subskrybentów nie będę cytował wywodu sprzed
    kilku godzin...

    > Prawo w ujęciu praktycznym = nie ważne co mówią przepisy, ważne co ja
    > myślę?

    Prawo w ujęciu praktycznym = nie ważne co co do przecinka jest napisane, w
    jednym czy w drugim kodeksie, lecz jak się to ma do codzienności i jak jest
    i będzie to na codzien stosowane. Faktem jest ze w zyciu zaden sad nie skaze
    kontrolera za zatrzymanie gapowicza w pojezdzie (o ile kiedykolwiek do
    takiego procesu dojdzie), wiec po kiego grzyba teoretyzować czy
    przestępstwem jest złapanie cwaniaczka za klapy marynarki, czy już samo
    zawadzenie o niego łokciem?

    pdr
    Olo

  • 49. Data: 2004-07-19 22:16:55
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Mon, 19 Jul 2004 23:57:26 +0200, Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl>
    napisał:

    > Prawnicy jak najbardziej powinni, ale nie z takimi poglądami jak wyżej.

    Takimi to znaczy jakimi? Chodzi ci o prawników, którzy potrafią czytać
    przepisy

    > Jeśli wiesz o jakichś "fuhrerkach" i masz dowody to dawaj - jeśli nie
    > wiesz to bądz laskaw nie bluzgac na lewo i prawo obrazajac przy okazji
    > pare osob.

    W ostatnim miesiącu kilkakrotnie widziałem kontrole w autobusach, i zawsze
    kontrolezy insynuowali pasażerom, ze wolno im więcej niż naprawdę im
    wolno. A wiesz, że student wcale nie musi pokazywać kontrolerowi
    legitymacji studenckiej? Nie będę wchodził głębiej w temat dlaczego, bo
    jak mi się wydaje mija się to z celem. Interpretacja ta jest bowiem
    interpretacją "akademicką" która nijak przystaje do "zyciowej"
    interpretacji przeciętnego kanara.

  • 50. Data: 2004-07-19 22:20:14
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Słowo klucz to uzasadnione podejrzenie.Nie jakiekolwiek podejrzenie,
    > uzasadnione podejrzenie.

    Zgadzam się w pełni. Na przykład widze goscia lecącego z torebką a za nim
    leci kobieta i drze sie "łapać złodzieja" - mam uzasadnione podejrzenie ze
    ją okradł i go zatrzymuję, ale równie dobrze mogą się tylko tak bawic zeby
    sprawdzic reakcje przechodniów. Czy wówczas jakikolwiek sąd cos mi zrobi za
    to ze go zatrzymałem?

    > To znaczy, że musi być jakakolwiek podstawa by
    > przypuszczać, że pasażer bez biletu popełnił wykroczenie. A z całym
    > szacunkiem sam fakt nieposiadania biletu nie wystarczy.

    A co w takim razie wystarczy?
    A mi się wydaje, ze gdzies juz ta twarz widzialem....o! mam - zdaje się
    kolega spisywał go trzy tygodnie temu....pamietam tez jak mowil mi ze to juz
    trzeci raz w tym miesiącu...a ze pamiec ludzka bywa zawodna....

> [...]
    > żadne zaklęcia tu nic nie zmienią. Prawo jest niedfoskonałe ale
    > obowiązuje, i nie zmieni go "zyciowe podejście" kanara.

    Spróbuj w takim razie wcielic swoje akademickie teorie w zycie i oskarzyc
    kontrolera o "ograniczenie swobod obywatelskich" (smiech na sali...) - zycze
    duzo zdrowka.

    pdr
    Olo