  • 11. Data: 2004-10-14 18:28:13
    Temat: Re: dostep do skrzynki pocztowej
    Od: alka <t...@...raczej.nie>

    Oto odpowiedź w sprawie skrzynek, spamu, zarządzania etc, którą
    otrzymałem od Poczty Polskiej:

    ad 1. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Łączności
    z dnia 13 listopada 1995 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
    powinny odpowiadać skrzynki do doręczania korespondencji, oraz zasad
    zakładania i użytkowania tych skrzynek (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 6)
    skrzynki zainstalowane przez Pocztę Polską są jej własnością - są to
    tzw. skrzynki starego typu.

    Jednakże w związku z liberalizacją rynku pocztowego oraz z
    dostosowywaniem się Poczty Polskiej do wymagań Unii Europejskiej
    wprowadzono ustawą z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz. U. Nr
    130 poz. 1188 z późniejszymi zmianami) nowe przepisy dotyczące
    skrzynek do doręczania korespondencji. Zapis w Art. 37 ust. 1 Ustawy
    nakazuje właścicielom lub współwłaścicielom nieruchomości, której
    częścią składową jest budynek oraz budynku stanowiącego odrębną
    nieruchomość, umieszczać oddawcze skrzynki pocztowe. Jednocześnie Art.
    90 ww. Prawa pocztowego mówi, że na właścicielach ciąży obowiązek
    wymiany dotychczas użytkowanych skrzynek oddawczych zainstalowanych
    przez Pocztę Polską przed dniem wejścia w życie ustawy, jeżeli nie
    spełniają one wynikających z niej wymagań określając ostateczny termin
    wymiany do dnia 24 sierpnia 2008 roku.

    Zgodnie z powyższym jeżeli skrzynki w Pana budynku zostały
    zainstalowane lub wymienione po 24 sierpnia 2003r. należą do
    właściciela budynku.

    ad 2. W kwestii zarządzania skrzynką Kodeks cywilny
    określa, że właściciel ma prawo do zarządzania swoją własnością.

    Jeżeli w Pańskim budynku znajdują się skrzynki zainstalowne przed 24
    sierpnia 2003 roku to zarządza nimi Poczta Polska jeśli zaś po tej
    dacie to właściciel budynku. Lokator w związku z nieodpłatnym
    udostępnieniem ma prawo do korzystania ze skrzynki i wykorzystywania
    jej zgodnie z przeznaczeniem.

    ad 3. Zgodnie z Art. 2 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo
    pocztowe Poczta Polska ma obowiązek przyjąć, przemieścić i doręczyć
    przesyłki oraz druki nieopatrzone adresem tzw. ,,druki bezadresowe". W
    przypadku przesyłek zwykłych, których kategorię stanowią druki
    bezadresowe Poczta Polska nie może odmówić przyjęcia przesyłek, które
    spełniają wymogi ustawowe. Operator pocztowy zawiera umowę o
    świadczenie usługi pocztowej z nadawcą przesyłki, zaś adresat
    przesyłki ma prawo (a nie obowiązek) do jej odbioru.

    Zgodnie z powyższym Poczta Polska uznaje prawo adresata do decydowania
    o zawartości przegródki i w tym celu wprowadziła w życie od 1999 roku
    możliwość zgłoszenia pisemnego żądania nie doręczania druków
    bezadresowych. Żądanie takie adresat może zgłosić w odpowiedniej
    terytorialnie pocztowej placówce doręczającej. Żądanie takie dotyczyć
    jednak będzie jedynie przesyłek doręczanych przez Pocztę Polską. W
    związku z możliwością korzystania ze skrzynek nowego typu przez
    wszystkich operatorów, a nawet osoby trzecie żądanie takie nie
    wykluczy doręczania druków bezadresowych lub reklam przez nich.

    ad 4. Jeżeli skrzynka znajdująca się w Pana budynku
    jest własnością Poczty należy zgłosić w UP żądanie nie dosyłania
    druków bezadresowych. Jeśli natomiast zostały zainstalowane skrzynki
    nowego typu tj. z otworem wrzutowym w przedniej części skrzynki Poczta
    Polska nie ma wpływu na to kto i co do niej wrzuca, ponieważ nie są
    one jej własnością.

    ad 5. Odpowiedź na to pytanie udzielona jest powyżej
    w ad 3 i 4

    ad 6. Poczta Polska jako państwowe przedsiębiorstwo
    użyteczności publicznej została stworzona w celu świadczenia usług dla
    Klientów i jej zadaniem jest wykonywanie usług na jak najwyższym
    poziomie. Dbałość o Klientów, zarówno nadawców jak i adresatów
    przesyłek, oraz szacunek dla nich leży w gestii każdego pracownika
    naszego przedsiębiorstwa.

    ad 7. Art. 37 ust. 1 Prawa pocztowego nakazuje
    właścicielom lub współwłaścicielom nieruchomości umieszczać oddawcze
    skrzynki pocztowe.

    Jednocześnie Art. 26. ust 2 stwierdza, że przesyłka, jeżeli nie jest
    nadana na poste restante, może być także wydana ze skutkiem doręczenia
    do jego oddawczej skrzynki pocztowej.

    --
    Czasem coś wtrącę, ale dyskusji raczej nie podejmuję :)))
    Pozdrowienia.

  • 12. Data: 2004-10-14 18:35:17
    Od: alka <t...@...raczej.nie>

    Na kilka pytań w sprawie skrzynek otrzymałem odpowiedź:

  • 13. Data: 2004-10-14 19:17:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lesio5" <l...@w...pI> napisał w wiadomości

    > Obawiam sie, ze nie ich tylko Poczty Polskiej.

    No ich - poczty, zwanej przez Ciebie naukowo Pocztą Polską.

  • 14. Data: 2004-10-14 22:28:31
    Od: alka <t...@...raczej.nie>

    Zobaczcie, jaką odpowiedź przesłała mi Poczta, na zapytania
    mniej/więcej o spam w skrzynkach, dostęp do skrzynek itp:

    W opowiedzi na przesłane przez Pana zapytanie w sprawie skrzynek
    oddawczych na korespondencję Dyrekcja Generalna Poczty Polskiej
    poniżej przekazuje wyjaśnienia:

[...]

    Przedstawiając powyższe wyjaśnienia pozostaję z szacunkiem
    Z-ca Dyrektora Departamentu
    Operacji Pocztowych

  • 15. Data: 2004-10-14 22:30:39
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "Piotr/inw" <p...@w...art.alto.com.pl> napisał w wiadomości

    > Nie pomogę Ci paragrafami, ale skrzynki pocztowe są własnością Poczty.
    > Więc wyjaśnij to z Pocztą.
    >
    > --
    > Piotr

    USTAWA z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe
    (Dz. U. z dnia 24 lipca 2003 r.)
    Art. 37. 1. Właściciel lub współwłaściciele:
    1) nieruchomości, której częścią składową jest budynek,
    2) budynku stanowiącego odrębną nieruchomość
    - są obowiązani umieścić oddawczą skrzynkę pocztową.
    2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany:
    1) w budynkach jednorodzinnych - przez umieszczenie oddawczej skrzynki
    pocztowej przed drzwiami wejściowymi do budynku lub w ogólnie dostępnej
    części nieruchomości;
    2) w budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębnione są co najmniej 3
    lokale - przez umieszczenie w ogólnie dostępnej części nieruchomości
    zestawu oddawczych skrzynek pocztowych w liczbie odpowiadającej liczbie
    samodzielnych lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu, jeżeli
    posiadają osobny adres.

    Skąd więc pomysł że skrzynki są własnością Poczty?

    Marek

  • 16. Data: 2004-10-14 22:38:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "alka" <t...@...raczej.nie> napisał w wiadomości

    Ale w Twoim wypadku spam pochodzi od poczty. Kasują za to pieniążki. Kolega,
    pisze o darmowym spamie od administratora jego domu. Tu regulamin nie ma nic
    dorzeczy najprawdopodobniej.

  • 17. Data: 2004-10-15 18:00:49
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

> [...]
    > Jeżeli w Pańskim budynku znajdują się skrzynki zainstalowne przed 24
    > sierpnia 2003 roku to zarządza nimi Poczta Polska jeśli zaś po tej dacie

    Moje skrzynki sa sprzed tej daty. Nie maja otworu wrzutowego. Innymi slowy
    administrator zlamal prawo wkladajac tam swoje pisma.

    Serdeczne dzieki za Twój bardzo merytoryczny post !!

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    I thought I was someone else, someone good.

  • 18. Data: 2004-10-15 18:05:17
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

> [...]
    > Kolega,
    > pisze o darmowym spamie od administratora jego domu. Tu regulamin nie ma

    Ma i to duzo.
    Administrator NIE MA PRAWA posiadac kluczy do mojej (i innych) skrzynek
    pocztowych. Sa zainstalowane przed 23 08 03. Sa wlasnoscia poczty.

  • 19. Data: 2004-10-15 18:07:59
    Od: "Lesio5" <l...@w...pI>

    Użytkownik "Marek" <d...@p...com> napisał w wiadomości

    > Skąd więc pomysł że skrzynki są własnością Poczty?

    Stąd, ze zostaly zainstalowane przed wejsciem w zycie tej ustawy.

  • 20. Data: 2004-10-16 08:52:02
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2004 20:00:49 +0200, Lesio5 <l...@w...pI> napisał:

> [...]
    > slowy
    > administrator zlamal prawo wkladajac tam swoje pisma.
    >
    > Serdeczne dzieki za Twój bardzo merytoryczny post !!

    Jakie prawo złamał? To, że ci się to nie podoba nie oznacza, ze jest to
    niezgodne z prawem!

    --
    Falkenstein