  • 51. Data: 2007-03-15 01:32:56
    Temat: Re: Zakupy przez Internet -> odbiór osobisty -> zwrot towaru
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.03.2007 scream <n...@p...pl> napisał/a:

    > To ja odpowiem pytaniem na pytanie: czy fakt, że sprzedawca zawarł ze mną
    > umowę za pomocą telefonu/maila/faksu/czy choćby tam-tamów nie oznacza wg
    > Ciebie, że jego "działalność jest zorganizowana w taki sposób", że można
    > kupować na odległość? Co z tego, że nie ma on całej oferty np. w internecie
    > na swojej stronie www, skoro pozwolił na zawarcie umowy przez np. email?
    > Czy to nie jest jednoznaczne z tym, że zorganizował sprzedaż w swojej
    > firmie w taki sposób, żeby móc sprzedawać na odległość?

    Mam wątpliwości. Główna - to ów zapis. Nie znalazł się tam bez powodu.
    Gdyby przyjąć, że każda konsumencka umowa zawarta telefonicznie skutkuje
    prawem do 10-cio dniowego zwrotu ten zapis byłby niepotrzebny. A
    wątpliwości mam stąd, że nalezy też pamiętać o co właściwie chodzi w tej
    całej ustawie - ma ona zapewnić konsumentowi warunki oceny towaru zbliżone
    do tych które umożliwia normalny zakup sklepowy. I teraz nie do końca
    wiadomo jak potraktować sytuacje gdy mamy incydentalny, uzgodniony
    telefoniczny zakup, a potem odbiór towaru. Jeśli umowa została zawarta
    skutecznie w trakcie rozmowy telefonicznej to oznacza nic innego jak to,
    że konsument nie miał możliwości sprawdzenia istotnych cech towaru przed
    zakupem, wieć de facto podpada to pod ratio legis tej ustawy.

    --
    Marcin

  • 52. Data: 2007-03-15 01:57:39
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Marcin Debowski wrote:

    > Mam wątpliwości. Główna - to ów zapis. Nie znalazł się tam bez powodu.
    [...]

    Czasem aż się prosi o instytucję
    ,,zwrot-ustawy-do-Sejmu-w-celu-wyjaśnienia-o-co-w-ni
    ej-chodzi'' :)

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 53. Data: 2007-03-15 04:51:27
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    > że konsument nie miał możliwości sprawdzenia istotnych cech towaru przed
    > zakupem, wieć de facto podpada to pod ratio legis tej ustawy.

    owszem nie miał, ale może chodzi o to, że gdy to konsument wychodzi z
    propozycją zawarcia umowy, nie ma potrzeby jego ochrony

    KG

  • 54. Data: 2007-03-15 05:14:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.03.2007 kam <x#k...@w...pl#x> napisał/a:

    > owszem nie miał, ale może chodzi o to, że gdy to konsument wychodzi z
    > propozycją zawarcia umowy, nie ma potrzeby jego ochrony

    Myślę, ze taka interpretacja zakłada wiedzę tego konsumenta na temat
    omawianych tu zależności, czyli że podejmując taką decyzję jest świadom
    jej prawnych uwarunkowań/skutków, a MZ nie jest to prawda. Sam fakt
    propozycji zawarcia umowy nie może być tez wyznacznikiem, bo jest to w
    końcu normalne działanie kogoś kto chce coś nabyć.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2007-03-15 07:28:01
    Od: Michał <m...@g...pl>

    Osoba nazywajaca sie Marcin Debowski w liscie z dnia 2007-03-14 23:48
    napisala nastepujace slowa:

    [...]
    > O, a ja dopiero teraz, po przeczytaniu Waszej już prawie pyskówki
    > zrozumiałem o co Ci naprawdę chodzi :)

    No a ja sie dalej gubie ;/ W koncu klikajac w "kupuj" na stronie www
    mozna uznac ze zawieram ze sprzedawca umowe sprzedazy, prawda? A zatem
    sposob odbioru juz nie ma znaczenia.. Tak mi sie wydaje.

    Moze ktos mi w jasny sposob odpowiedziec jak to jest ;) Bede wielce
    zobowiazany ;))

    --
    michal
    gg: 2865620 ^^^ www: mmm.slask.pl ^^^ skype: waniak

  • 56. Data: 2007-03-15 07:36:05
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Michał napisał(a):
> [...]
    > sposob odbioru juz nie ma znaczenia.. Tak mi sie wydaje.
    >
    > Moze ktos mi w jasny sposob odpowiedziec jak to jest ;) Bede wielce

    To, że ktoś Ci powie, jak uważa że jest, to nie znaczy, że tak
    właśnie jest. Nie było chyba do tej pory takiej spornej sprawy w sądzie.
    Jak będzie (możesz być pierwszy :) to wtedy dowiemy się jak jest
    faktycznie (przynajmniej w Twoim okręgu :-)

    Tak to już jest - jeśli zapisy w prawie nie są w 100% jasne, to
    jedynie praktyka i konkretne orzeczenia mogą zweryfikować poglądy, nawet
    tak zacnego grona jak uczestników pl.soc.prawo.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 57. Data: 2007-03-15 08:55:31
    Od: w...@s...pl

    > [...]
    >
    > Czasem aż się prosi o instytucję
    > ,,zwrot-ustawy-do-Sejmu-w-celu-wyjaśnienia-o-co-w-ni
    ej-chodzi'' :)

    nie ma takiej koniecznosci, bo inaczej Sejm musialby udowadniac, ze
    krowa jest krowa, a nie nosorozcem.
    Ale poniewaz wciaz sa watpliwosci (IMO nieuzasadnione i bezpodstawne):

    DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY nr 97/7/WE
    z dnia 20 maja 1997
    dotycząca ochrony konsumentów w umowach zawieranych na odległość

    > ustawa o ochronie niektorych praw konsumentow i odpowiedzialnosci za szkode
    wyrzadzona przez produkt niebezpieczny stanowi implementacje wlasnie tej dyrektywy

    PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ
    [...]
    a także biorąc pod uwagę co następuje:
    [...]
    (4) Wprowadzanie nowych technologii powoduje zwiększenie się liczby
    postawionych do dyspozycji konsumenta środków, dzięki którym może on
    zapoznać się z ofertami sprzedaży przedstawianymi na terytorium całej
    Wspólnoty oraz złożyć zamówienie. Niektóre Państwa Członkowskie już
    przyjęły różne lub nawet rozbieżne przepisy w przedmiocie ochrony
    konsumentów w umowach zawieranych na odległość, co przynosi negatywne
    skutki dla konkurencji między przedsiębiorstwami na wewnętrznym rynku.
    Konieczne jest w związku z tym wprowadzenie w tej dziedzinie
    minimalnego zakresu wspólnych przepisów na szczeblu wspólnotowym;

    (5) Punkty 18 i 19 załącznika do uchwały Rady z dnia 14 kwietnia 1975,
    dotyczącej wstępnego programu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
    odnośnie polityki ochrony i informowania konsumentów (4) podkreślają
    konieczność ochrony nabywców dóbr i usług ***przed żądaniami płatności
    za nie zamówione towary i przed agresywnymi metodami sprzedaży***;

    (6) Komunikat Komisji do Rady, zatytułowany "Nowe impulsy dla polityki
    ochrony konsumenta", zatwierdzony uchwałą Rady z dnia 23 czerwca 1986
    (5), zapowiada w punkcie 33, że Komisja przedstawi ***wnioski
    dotyczące wykorzystania nowych technologii informatycznych
    umożliwiających konsumentom składanie zamówień dostawcom dóbr bez
    opuszczania miejsca zamieszkania;***
    [...]
    (9) Umowa zawierana na odległość charakteryzuje się wykorzystaniem
    jednej lub kilku technik komunikacji na odległość. Te różne techniki
    są używane w ramach ***zorganizowanych systemów sprzedaży bądź
    świadczenia usług na odległość***, w sytuacji braku jednoczesnej
    obecności dostawcy i konsumenta. Ciągła ewolucja tych technik nie
    pozwala na sporządzenie ich wyczerpującej listy, czyniąc koniecznym
    zdefiniowanie przepisów dostosowanych nawet do takich technik, które
    są jeszcze mało wykorzystywane;

    > i o tym bedzie na samym koncu dyrektywy
    [...]
    (11) Wykorzystanie technik komunikacji na odległość nie może prowadzić
    do redukcji informacji dostarczanych konsumentowi. Należy zatem
    określić jakie informacje powinny być obowiązkowo przekazywane
    konsumentowi, niezależnie od wykorzystywanej techniki komunikacji.
    Przekazywane informacje muszą być ponadto sformułowane zgodnie z
    innymi odnośnymi przepisami wspólnotowymi, a w szczególności z
    postanowieniami dyrektywy Rady z dnia 10 września 1984 nr 84/450/EWG
    dotyczącej zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i
    administracyjnych Państw Członkowskich w zakresie nieuczciwej reklamy
    (7). W przypadku istnienia wyłączeń z obowiązku dostarczania
    informacji, do konsumenta należy zażądanie, w nieograniczonym
    zakresie, niektórych podstawowych informacji, takie jak tożsamość
    dostawcy, zasadnicze cechy towarów lub usług oraz ich cena;

    (12) ***W przypadku komunikacji telefonicznej, niezbędne jest
    przekazanie konsumentowi na początku rozmowy informacji
    wystarczających do podjęcia decyzji o przerwaniu lub kontynuowaniu
    rozmowy;***

    > a no wlasnie. KE zaklada tutaj, ze to dostawca dzwoni do konsumenta, a nie
    odwrotnie. To jest wlasnie przyklad "tak zorganizowanej dzialalnosci przedsiebiorcy".

    (13) Informacja przekazywana za pomocą niektórych technik
    elektronicznych ma często charakter ulotny, jako że nie jest
    przesyłana na trwałym nośniku. Jest konieczne zatem, by konsument
    otrzymywał w stosownym terminie informacje niezbędne do dobrego
    wykonania umowy;

    > i teraz chyba najwazniejsze:

    (14) Konsument nie ma możliwości zobaczenia zmaterializowanego
    produktu czy zapoznania się z niektórymi cechami usługi przed
    zawarciem umowy. Należy nadać konsumentowi prawo do odstąpienia od
    umowy, o ile postanowienia niniejszej dyrektywy nie stanowią inaczej.
    Aby prawo to nie miało charakteru czysto formalnego, ewentualne koszty
    ponoszone przez konsumenta w przypadku wykonywania przez niego prawa
    do odstąpienia od umowy muszą ograniczać się do bezpośrednich kosztów
    odesłania towarów. Prawo do odstąpienia od umowy nie może ograniczać
    możliwości stosowania praw, z których konsument korzysta na podstawie
    przepisów krajowych, a zwłaszcza przepisów dotyczących otrzymania
    uszkodzonych towarów, niepełnowartościowych usług czy też towarów bądź
    usług nie odpowiadających specyfikacji podanej w ofercie. Do Państw
    Członkowskich należy określenie innych warunków lub przepisów
    wynikających z wykonywania prawa do odstąpienia od umowy;
    [...]

    > i kolejny przyklad organizacji dzialalnosci przedsiebiorcy w taki a nie inny
    sposob:

    (16) Niemożliwa do zaakceptowania jest technika promocji polegająca na
    wysyłaniu produktu lub świadczeniu usługi konsumentowi nieodpłatnie,
    bez uprzedniej prośby albo wyraźnej zgody z jego strony, chyba że
    chodzi o dostawę zastępczą;

    > i kolejny, dowodzacy, ze w wiekszosci przypadkow "organizacji dzialalnosci w taki
    sposob" chodzi o inicjatywe po stronie przedsiebiorcy:

    (17) Należy pamiętać o zasadach ustanowionych przez artykuły 8 i 10
    Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4
    listopada 1950. Należy uznać prawo konsumenta do ochrony życia
    prywatnego, zwłaszcza jeśli chodzi o zapewnienie jego spokoju,
    zagrożonego pewnymi szczególnie agresywnymi technikami komunikacji. W
    konsekwencji konieczne jest dokładne określenie ograniczeń w
    stosowaniu poszczególnych takich technik. Państwa Członkowskie powinny
    przyjąć środki niezbędne dla skutecznej ochrony przed akwizycją
    konsumentów sygnalizujących, że nie życzą sobie kontaktu z akwizycją
    prowadzoną za pośrednictwem pewnych środków komunikacji, co w niczym
    nie może ograniczać szczególnych zabezpieczeń, którymi dysponuje
    konsument w ramach europejskich przepisów dotyczących ochrony danych
    osobowych i życia prywatnego;
    [...]
    (19) W interesie optymalnej ochrony konsumenta istotne jest, by ten
    ostatni został poinformowany w dostateczny sposób o postanowieniach
    niniejszej dyrektywy, jak również o kodeksach dobrych praktyk mogących
    istnieć w tej dziedzinie;
    [...]
    (22) Konsument nie jest stroną posiadającą kwalifikacje techniczne w
    wykorzystaniu nowych
    technologii. Jest zatem konieczne zastrzeżenie w przepisach, że ciężar
    dowodu spoczywa na dostawcy;

    > ot co, a nie odwrotnie. W scence rodzajowej mamy do czynienia z absurdalna
    sytuacja, gdy to konsument pragnalby udowadniac, ze kupil cos w drodze umowy na
    odleglosc w rozumieniu ustawy i zamierza wycignac skutki prawne w postaci nabycia
    uprawnienia do odstapienia od umowy. Jak widac w dyrektywie - i konsekwentnie w
    ustawie - nie o to chodzi.
    [...]
    > tyle preambuly, z ktorej w wiekszosci przypadkow wynika duzo wiecej niz z samych
    jednostek redakcyjnych dyrektyw.

    PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

    Artykuł 1
    Przedmiot

    Przedmiotem niniejszej dyrektywy jest zbliżenie przepisów ustawowych,
    wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących
    zawieranych na odległość umów między konsumentem i dostawcą.

    Artykuł 2
    Definicje

    Dla celów niniejszej dyrektywy ustala się definicje następujących
    pojęć:
    (1) "umowa zawierana na odległość": każda umowa dotycząca towarów bądź
    usług zawarta między konsumentem i dostawcą w ramach systemu sprzedaży
    lub świadczenia usług zorganizowanego przez dostawcę, który na użytek
    tejże umowy posługuje się - aż do momentu zawarcia umowy, włącznie z
    samym zawarciem tejże umowy - wyłącznie jedną lub kilkoma technikami
    komunikacji na odległość;
    [...]
    (3) "dostawca": każda osoba fizyczna lub prawna, ***która, w ramach
    umów objętych niniejszą dyrektywą***, realizuje cele objęte zakresem
    jej działalności zawodowej;
    (4) "technika komunikacji na odległość": każdy środek, który, przy
    braku fizycznej i jednoczesnej obecności dostawcy i konsumenta, może
    być wykorzystany do zawarcia umowy między tymi stronami;
    (5) "operator techniki komunikacyjnej": każda osoba fizyczna lub
    prawna, publiczna lub prywatna, której działalność zawodowa polega na
    oddawaniu do dyspozycji dostawców jednej lub kilku technik komunikacji
    na odległość.
    [...]
    Artykuł 4
    Informacje wstępne

    1. W stosownym terminie przed zawarciem każdej umowy na odległość,
    konsument musi uzyskać następujące informacje:
    (a) tożsamość dostawcy i, w przypadku umów wymagających zapłaty z
    góry, jego adres;
    (b) zasadnicze cechy towaru lub usługi;
    (c) cenę towaru bądź usługi włącznie ze wszystkimi podatkami i
    opłatami;
    (d) w razie potrzeby, koszty dostawy;
    (e) sposób dokonania płatności, dostawy lub sposób wykonania;
    (f) możliwość odstąpienia od umowy, za wyjątkiem przypadków, o których
    mowa w artykule 6 punkt 3;
    (g) koszty wykorzystania techniki komunikacji na odległość, w
    przypadku gdy nie są one skalkulowane w oparciu o podstawową taryfę
    stawek;
    (h) okres ważności oferty lub ceny;
    (i) w razie konieczności, w przypadku umów, które dotyczą
    długotrwałych lub okresowych dostaw towarów lub świadczenia usług,
    minimalny okres trwania umowy.

    ***2. Cel handlowy przekazywania informacji wymienionych w punkcie 1
    musi być sformułowany w sposób nie budzący wątpliwości, a także muszą
    być one przedstawiane w sposób jasny i zrozumiały za pomocą każdego
    środka dostosowanego do wykorzystywanej techniki komunikacji na
    odległość, przy poszanowaniu w szczególności zasad rzetelności
    kupieckiej i zasad ochrony osób dotkniętych brakiem zdolności do
    czynności prawnych w rozumieniu przepisów swojego państwa, na przykład
    osób nieletnich.***

    ***3. Ponadto, w przypadku rozmowy telefonicznej, dostawca musi
    wskazać wyraźnie na początku każdej rozmowy z konsumentem swoją
    tożsamość i handlowy cel rozmowy telefonicznej.***

    Artykuł 5
    Pisemne potwierdzenie informacji

    1. Konsument musi otrzymać w formie pisemnej [...] potwierdzenie
    informacji wymienionych w artykule 4 punkt 1 podpunkty od a do f -
    otrzymane w stosownym czasie podczas wykonywania umowy, [...]
    Niezależnie od wszelkich okoliczności przedstawione być muszą:
    ***- pisemna informacja na temat warunków i trybu wykonywania prawa do
    odstąpienia od umowy w rozumieniu artykułu 6, włącznie z przypadkami,
    o których mowa w artykule 6 punkt 3 rząd 1,
    [...]

    Artykuł 6
    Prawo do odstąpienia od umowy

    1. W przypadku każdej umowy na odległość konsument dysponuje terminem
    co najmniej siedmiu dni roboczych na wykonanie prawa odstąpienia od
    niej bez żadnych sankcji i bez konieczności podawania powodu.
    Konsument nie może ponosić z tytułu wykonywania swego prawa do
    odstąpienia od umowy żadnych kosztów poza bezpośrednimi kosztami
    odesłania towarów. Bieg terminów związanych z wykonywaniem tego prawa
    rozpoczyna się:
    - dla towarów - począwszy od dnia ich otrzymania przez konsumenta,
    jeśli wypełnione zostały obowiązki, o których mowa w artykule 5,
    - dla usług - począwszy od dnia zawarcia umowy lub począwszy od dnia,
    w którym wypełnione zostały obowiązki wymienione w artykule 5 - jeśli
    obowiązki te zostały wypełnione po zawarciu umowy, pod warunkiem że
    termin nie przekracza terminu trzech miesięcy podanego w następnym
    akapicie. W przypadku niewypełnienia przez dostawcę obowiązków, o
    których mowa w artykule 5, termin wynosi 5 miesięcy.
    Termin ten zaczyna biec:
    - dla towarów - począwszy od dnia ich otrzymania przez konsumenta,
    - dla usług - począwszy od dnia zawarcia umowy.
    Jeśli informacje, o których mowa w artykule 5 zostają dostarczone w
    ciągu wspomnianego okresu trzech miesięcy, to termin siedmiu dni
    roboczych, wzmiankowany w pierwszym akapicie, rozpoczyna swój bieg
    właśnie od momentu ich dostarczenia.
    [...]

    Artykuł 9
    Nie zamówiona dostawa

    Państwa Członkowskie podejmą niezbędne środki, aby:
    - zakazać dostarczania konsumentowi towarów lub usług nie zamówionych
    przez niego uprzednio, w przypadku, gdy dostawy zawierają wezwanie do
    dokonania płatności,
    - uwolnić konsumenta od wszelkiego świadczenia wzajemnego w przypadku
    nie zamówionej dostawy, przy czyn brak odpowiedzi nie byłby uważany za
    zgodę.

    Artykuł 10
    Ograniczenia w stosowaniu niektórych technik komunikacji na odległość

    1. Uprzedniej zgody konsumenta wymaga zastosowanie następujących
    technik komunikacji na odległość:
    - automatyczny system telefoniczny bez interwencji człowieka (automat
    dzwoniący),
    - telefax.

    2. Państwa Członkowskie dopilnują, by inne techniki komunikacji na
    odległość umożliwiające
    komunikację indywidualną - poza tymi, o których mowa w punkcie 1 -
    mogły być wykorzystywane tylko w przypadku braku otwartego sprzeciwu
    ze strony konsumenta.

    > jak juz wspomnialem, na koncu dyrektywy jest stosowny wykaz

    Artykuł 11
    Środki odwoławcze sądowe lub administracyjne
    [...]
    > kolejny dprzepis wskazujacy o co tak naprawde chodzi w dyrektywie

    3. (a) Państwa Członkowskie mogą zdecydować, że ***ciężar dowodu
    dostarczenia informacji przed zawarciem umowy, istnienia potwierdzenia
    pisemnego czy poszanowania terminu i zgody konsumenta spoczywa na
    dostawcy.***
    ***(b) Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne do tego, by
    dostawcy, jak też operatorzy technik komunikacyjnych położyli kres
    praktykom niezgodnymi z przepisami wykonawczymi do niniejszej
    dyrektywy, o ile są w stanie to zrobić.***
    [...]

    > to tak a propos o co w ogole kamon ;)

    Artykuł 16
    Informacja dla konsumenta

    Państwa Członkowskie podejmą odpowiednie środki w celu przedstawienia
    konsumentom informacji na temat przepisów krajowych transponujących
    niniejsza dyrektywę oraz skłonią w razie konieczności sektorowe
    organizacje profesjonalne do przedstawienia konsumentom informacji na
    temat ich kodeksów postępowania.

    > i zalacznik. Wykaz, ktory ma odzwierciedlenie w ustawie w postaci niezamknietego
    katalogu i ktory wskazuje na "sposob zorganizowania w taki sposob dzialalnosci" -
    czyli systemu sprzedazy oferowanych produktow czy uslug:

    ZAŁĄCZNIK 1
    Techniki komunikacji, o których mowa w artykule 2 punkt 4
    - Druk bezadresowy
    - Druk zaadresowany
    - List znormalizowany
    - Reklama prasowa z kuponem
    - Katalog
    - Telefon z interwencją człowieka
    - Telefon bez interwencji człowieka (automat telefoniczny, audiotekst)

    > i tu tak btw jest blad, najprawdopodobniej przy okazji tlumaczenia, bo nie ma
    czegos takiego jak "audiotekst". Jest natomiast "audioteks".

    - Radio
    - Videofon (telefon z obrazem)
    - Videotekst (mikrokomputer, ekran telewizyjny) z klawiaturą lub
    ekranem dotykowym
    - Internetowa skrzynka pocztowa
    - Telefaks
    - Telewizja (telezakupy, sprzedaż telewizyjna).

    > wszystkie powyzsze (no, prawie wszystkie) wskazuja na taka organizacje dzialalnosci
    przedsiebiorcy, ktora polega na "wyjsciu frontem do klienta" a nie odwrotnie, jak
    mialo to miejsce w scence rodzajowej. Kolejnym potwierdzeniem wlasnie takiej
    intencji, jest celowe wskazanie ochrony prywatnosci potencjalnego konsumenta przed
    agresywna, natarczywa reklama, czy wprost przesylaniu (w dodatku na jego koszt)
    towarow badz dostarczaniu uslug niezamowionych.

    @ scream
    jesli po tym, Panie Scream, ma Pan jeszcze jakies watpliwosci lub
    wprost - bedzie Pan obstawal przy swojej blednej interpretacji
    argumentujac swoje stanowisko jedynie zwrotem "bredzisz"...no coz, nie
    takie bylo zalozenie naszego ustawodawcy, podobnie zreszta jak
    europejskiego, choc rzeczywiscie musze przyznac, ze zarowno ta ustawa,
    jak i reszta ustaw dotykajacych w jakikolwiek sposob kwestie
    konsumenckie, jest napisana w sposob raczej ciezki do bezblednego
    zrozumienia (swoja droga ciekawe czy przypadkiem nie celowo;). Watpie
    jednak, czy ktorykolwiek sklep ***ktory nie organizuje dzialalnosci w
    ten sposob*** (co dla realizacji czy mozliwosci korzystania z
    uprawnienia do odstapienia od umowy ma znaczenie wrecz zasadnicze) da
    sie nabrac, z tej prostej przyczyny, ze nie wystarczy powolac sie na
    jeden tylko, wyrwany z kontekstu, przepis. Miedzy innymi wlasnie po to
    istnieje instytucja wykladni statycznej, ktora prowadzi do ustalenia
    intencji ustawodawcy, która przyświecała mu przy wydawaniu danego
    aktu.
    Ustalenie tego, co miał na myśli ustawodawca, tworząc akt normatywny,
    jest co najmniej trudne, ale niekt nie mowi ze niewykonalne, skoro
    wiemy, na jakiej podstawie dany akt powstal.
    Na pierwszy plan wysuwa się pytanie, co faktycznie miał zamiar uczynić
    ustawodawca. Prawo w myśl tej koncepcji jest tworzone tylko w celu
    rozwiązania konkretnych sytuacji, dlatego nie daje się ono stosować do
    rozwiązywania kwestii, do których regulowana konkretnie nie zostało
    ono stworzone -> vide scenka rodzajowa)

    pozdrawiam
    d.

    ps. caly tekst dyrektywy dostepny tu:
    http://www.ms.gov.pl/ue_koop/direct_97_7_PL.doc

  • 58. Data: 2007-03-15 12:51:23
    Od: w...@p...onet.pl

    > Bredzisz. Co wg Ciebie znaczy zorganizowanie działalności "w taki sposób"?
    <cut>

    > A jeśli to Ty tkwisz w błędzie? Masz na poparcie swoich slow cokolwiek
    > procz swoich wywodow?

    > A jeśli to Ty tkwisz w błędzie? Masz na poparcie swoich slow cokolwiek
    > procz swoich wywodow?

    A Ty masz? ;)

    cytat z http://prawo.vagla.pl/node/4944
    [...]Umowa zawarta na odległość oznacza według art. 2 pkt 1, niniejszej
    dyrektywy każdego rodzaju umowę, zawartą między konsumentem a dostawcą,
    dotyczącą towarów i świadczenia usług w ramach zorganizowanej przez dostawcę
    sprzedaży wysyłkowej, który do chwili i łącznie z chwilą zawarcia umowy korzysta
    z jednego lub większej liczby środków komunikacji na odległość. Użycie
    sformułowania- w ramach zorganizowanej przez dostawcę sprzedaży (w zakresie
    przygotowania umowy i jej zawarcia[7]) powoduje, że zakresem regulacji nie będą
    objęte przypadki umów, w których strona jest osobą fizyczną lub prawną nie
    zajmująca się w sposób profesjonalny dostarczaniem dóbr i świadczeniem usług
    (możliwością ich zamówienia) na odległość, a czyniąca to w sposób okazjonalny,
    odznaczający się brakiem odpowiedniej organizacji w prowadzeniu tego rodzaju
    działalności.[...]

    kolejne ciekawe omowienie dyrektywy i ustawy:
    http://vagla.pl/skrypts/sprzedaz_na_odleglosc.htm

    cytat z http://www.teleinfo.com.pl/ti/2000/27/t45.html
    [...]Definicja umowy na odległość skupia się na przedsiębiorcy, jako tym
    podmiocie, którego pozycja winna być jednoznacznie i szczegółowo określona.
    Występuje tu element w pewnym sensie ograniczający zastosowanie ustawy wobec
    przedsiębiorców stosujących środki komunikacji na odległość - mianowicie
    telemedia winny być przez przedsiębiorcę włączone w działalność marketingową
    logistycznie, celowościowo. Zatem ustawa nie miałaby zastosowania wobec
    incydentalnej lub marginalnej funkcji zastosowania danego środka przez
    przedsiębiorcę. Wskazuje na taką interpretację również przepis (art. 9.4)
    zwalniający przedsiębiorcę, który dokonuje jednorazowego świadczenia za
    pośrednictwem service providera, zwanego w ustawie operatorem środków
    porozumiewania się, z obowiązku potwierdzenia w formie pisemnej informacji
    dotyczącej propozycji zawarcia umowy.[...]

    cytat z bardzo fajnego opracowania, poruszajacego przy okazji sporo innych
    kwestii (pkt 2.3 str. 7):
    www.euroinfo.krakow.pl/gt/ok.doc
    [...]Warunkiem zastosowania reżimu ochronnego wynikającego z art. 6 &#8211; 17 ustawy
    jest to, by przedsiębiorca w ten sposób zorganizował swoją działalność. Oznacza
    to, że wykorzystanie tych technik porozumiewania się oraz brak jednoczesnej
    obecności stron przy zawarciu umowy muszą być zasadą funkcjonowania
    przedsiębiorstwa. Zbieranie zamówień, użycie środka komunikacji na odległość w
    początkowej fazie jak również okazjonalne używanie tych środków jest wyłączone
    spod regulacji dotyczącej umów zawieranych na odległość.[...]

    garsc porad Pani Prezes:
    http://www.urtip.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead03&n
    ews_cat_id=215&news_id=1304&layout=1&page=text

    rady dla pierwszakow:
    http://www.sklepobuwniczy.pl/zakupy.php?PHPSESSID=ea
    06b9c6d727d0d17fb49737cbad6afc

    kilka umow jako przyklad:
    http://www.multifax.pl/index.php?option=com_content&
    task=view&id=17&Itemid=49
    par. 4

    http://www.agnat.pl/regulamin.hosting.php
    par. 3

    http://eskk.interia.pl/zasady
    pkt "zawarcie umowy"

    doskonaly przyklad regulaminu:
    http://www.fujitsu-siemens.bit.com.pl/sklep/informat
    ion.php?info_id=10
    par IV i VII

    to samo tu (wydaje sie, ze podobny wzor stosuje wiekszosc przedsiebiorcow
    oferujacych produkty w necie):
    http://www.narty.pl/index.php?id=963
    rowniez par IV i VII

    oby takich sklepow bylo wiecej:
    http://supersklep.pl/pomoc/regulacje_prawne/

    wprawdzie nie kopie sie lezacego, ale za to chyba Ci sie nalezy:
    > Widze, ze jestes odporny na wszelkie argumenty. Po prostu zrozumiales
    > ustawe w jakis konkretny sposob i juz, bez dyskusji. Wiesz, moze do
    > Trybunalu niech Cie wezma albo cos... Wyrocznia sie znalazla, lol.

    jak juz wczesniej napisalem, rzeczywiscie - lol.

    pozdrawiam
    d.

  • 59. Data: 2007-03-15 13:12:10
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia 15 Mar 2007 13:51:23 +0100, w...@p...onet.pl napisał(a):

    (...)
    > jak juz wczesniej napisalem, rzeczywiscie - lol.

    Nie można było tak od razu?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 60. Data: 2007-03-15 23:19:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.03.2007 Michał <m...@g...pl> napisał/a:
    > No a ja sie dalej gubie ;/ W koncu klikajac w "kupuj" na stronie www
    > mozna uznac ze zawieram ze sprzedawca umowe sprzedazy, prawda? A zatem
    > sposob odbioru juz nie ma znaczenia.. Tak mi sie wydaje.

    To jest nieco bardziej skomplikowane niż kliknicie, ale ogólnie, jeśli
    zawarłeś w ten sposób umowę sprzedaży to forma odbioru nie powinna mieć
    znaczenia.

    --
    Marcin