  • 1. Data: 2007-03-12 11:20:36
    Temat: publikowanie nieprawdy
    Od: "hmm" <j...@o...pl>

    Witam

    czy publikowanie nieprawdy np na forum moze byc karalne
    nawet jesli nikomu nie wyrzadzono szkody , nikogo nie pomowiono?
    aby byc lepiej zrozumianym jeden z mozliwych przakladow.

    powiedzmy zabieram glos w kwsestii jakiegos modelu samochodu wyrazam swoje
    opinie , opisuje jak sie zachowuje w trakcie jazdy i ile mnie kosztowal.

    w rzeczawistoscui nigdy takiego samochodu na oczy nie widzialem.
    albo tez opisuje swoje wrazenia z pobytu w londynie , kiedy nigdy tam nie
    bylem.

    a wiec czy sam fakt publikownia nieprawdy moze byc karalny.?
    innymi slowy mowioac czy czlowiek musi mowic zawsze prawde , gdyz w przeciwnym
    wypadku podegalby sankcjom karnym ?

  • 2. Data: 2007-03-12 11:32:14
    Temat: Re: publikowanie nieprawdy
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "hmm" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > a wiec czy sam fakt publikownia nieprawdy moze byc karalny.?

    A lekarz co na to?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2007-03-12 11:58:39
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia 12 Mar 2007 12:20:36 +0100, hmm napisał(a):

    > a wiec czy sam fakt publikownia nieprawdy moze byc karalny.?
    > innymi slowy mowioac czy czlowiek musi mowic zawsze prawde , gdyz w przeciwnym
    > wypadku podegalby sankcjom karnym ?

    Autora Władcy Pierścieni nie wsadzili to i Ciebie nie wsadzą ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 4. Data: 2007-03-12 12:11:27
    Od: "hmm" <j...@o...pl>

    czym innym jest beletrystyka fantastyka itp

    czyms inny, jest wyrazanie nieprawdy , podalem tylko jeden z mozliwych
    przkladow.

    gdybym byl prawnikiem penwnie bym znal odpowiedz,
    pytanie jest konkretne :

    czy istnieja sankcje karne za sam fakt wyrazenia publicznego nieprawdy (do
    czegho dzieki internetowi moze latwo dojsc ). ?

  • 5. Data: 2007-03-12 12:23:44
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > czy istnieja sankcje karne za sam fakt wyrazenia publicznego nieprawdy (do
    > czegho dzieki internetowi moze latwo dojsc ). ?

    Ale to chyba oczywiste.
    Jesli ta nieprawda nikogo nie pomawia, nikogo nie obraza, nikogo - celowo -
    nie naklania do niekorzystnego rozporzadzenia wlasnym majatkiem, to za co
    mialyby byc sankcje.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2007-03-12 12:24:55
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    hmm napisał(a):
> [...]
    >
    > czy istnieja sankcje karne za sam fakt wyrazenia publicznego nieprawdy (do
    > czegho dzieki internetowi moze latwo dojsc ). ?

    nie jest to karalne o ile klamstwa nie dotycza konretnych osob czy
    instytucji.

    P.

    --
    http://www.niesfornazyta.pl/
    Pierwszy stacjonarny czytnik for typu phpBB/phpBBbyPrzemo (windows/linux)

  • 7. Data: 2007-03-12 12:37:45
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia 12 Mar 2007 13:11:27 +0100, hmm napisał(a):

    > czy istnieja sankcje karne za sam fakt wyrazenia publicznego nieprawdy (do
    > czegho dzieki internetowi moze latwo dojsc ). ?

    Ogólne nie istnieją. Są tylko różne szczegółowe zapisy - głównie dotyczące
    wyłudzeń lub osiągania korzyści. Jeśli ktoś kłamie "bezinteresownie"
    to nic mu zrobić nie można.

    > czym innym jest beletrystyka fantastyka itp

    A czym różni się forum o samochodach od książki z fantastyką?
    Moje doświadczenie internetowe podpowiada że ani w jedno,
    ani w drugie wierzyć nie należy.

    Pozdrawiam,
    Henry - też nie prawnik, ale na grupach każdy może pisać
    co chce i nie musi to być prawdą ;-)

  • 8. Data: 2007-03-12 12:39:44
    Od: j...@o...pl

> [...]
    > nie naklania do niekorzystnego rozporzadzenia wlasnym majatkiem, to za co

    nie tak bardzo oczywiste , tego nie mozna wydedukowac.

    np. sam fakt przekroczenia dozwolonej predkosci , pomimo ze byles sam na
    drodze i nikomu nie wyrzadziles szkody jest juz wykroczeniem przeciw prawu i
    stajesz sie jakosc tam karalny.

    karalnosc jest powodowana przez lamanie przepisow prawa tak to jako laik
    rozumie - nie przez fakt czy komus wyrzadziles szkode a jesli jej nie
    wyrzadziles to nie jestes karalny.
    np zlamanie roznego rodzaju przysiag moze byc karalne z tego co mi wiadomo .
    np przez zlozenie klamliwych zeznan nawet moglbys komus wyrzadzic "dobro"
    chroniac go przed uciazliwa kara , a mimo to stajesz sie karalny , gdyz
    zlamales przepis prawa.

    prawo koscielne mowi chyba jasno - klamstwo jest "grzechem " , czyli jakas
    przewina.
    czy prawo cywilne milczy na ten temat? czy tez uznaje klamstwo za przewine ?
    a jesli uznaje za przewine czy przewiduje na te okolicznosc jakas kare ?

  • 9. Data: 2007-03-12 12:54:14
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > np przez zlozenie klamliwych zeznan nawet moglbys komus wyrzadzic
    > "dobro"

    przez skladanie falszywych zeznan zawsze komus czynisz zlo

  • 10. Data: 2007-03-12 13:33:17
    Od: "hmm" <j...@o...pl>

    > Użytkownik <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > przez skladanie falszywych zeznan zawsze komus czynisz zlo

    byc moze tak , byc moze nie , nie chce togo rostrzygac , gdyz nie to jest
    przedmiotem zapytania.