  • 1. Data: 2004-10-05 08:26:43
    Temat: Wolne za święta
    Od: k...@b...pl

    Kiedyś obiło mi się o uszy że jesli święta przypada w niedzielę lub w sobotę to
    za ten dzień pracodawca musi dać nam dodatkowy dzień wolny. Jak to jest w tym
    roku? jeśli ktoś by mógł to niech napisze ile takich dni się należy i za co? Z
    góry dziekuje

  • 2. Data: 2004-10-09 09:37:31
    Temat: Re: Wolne za święta
    Od: Artur Czeczko <a...@c...mrowisko.one.pl>

    Dnia 5 Oct 2004 10:26:43 +0200, k...@b...pl napisał(a):

> [...]
    > roku? jeśli ktoś by mógł to niech napisze ile takich dni się należy i za co? Z

    Niedziela jest i tak dniem ustawowo wolnym, więc jak święto wypadnie
    w niedzielę, to po prostu się tego dnia nie pracuje i tyle.
    Natomiast nigdzie nie jest powiedziane, że sobota ma być dniem
    wolnym. I teraz wyobraź sobie dwie grupy pracowników: jedna pracuje
    od poniedziałku do piątku i ma wolne soboty, a druga od wtorku
    do soboty i ma wolne poniedziałki. Jeśli jakieś święto wypadnie
    w poniedziałek, to ta grupa, która pracuje od wtorku do soboty,
    pracowałaby o 1 dzień dłużej, niż ta druga grupa, więc byłoby
    niesprawiedliwie. Dlatego ta grupa dostaje wolny jakiś inny dzień.
    Tak samo jest, gdy święto wypadnie w sobotę. Grupa pracująca od
    wtorku do soboty pracowałaby tylko 4 dni, a grupa pracująca od
    poniedziałku do piątku - 5 dni, więc żeby było sprawiedliwie, daje się
    im 1 dzień wolny.

    Jako że w tym roku 25 grudnia jest w sobotę, to ci, którzy normalnie
    pracują w soboty, mają tego dnia dzień wolny, natomiast ci, którzy
    w soboty nie pracują, zamiast soboty mają inny dzień wolny. Może to być
    na przykład 12 listopada, wtedy będzie baaardzo długi weekend. :)
    Ale to już ustala pracodawca.

    Wyjaśniłem to nie jakimś prawniczym językiem (bo prawnikiem nie jestem),
    ale tak na chłopski rozum. :-)

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 3. Data: 2004-10-09 15:10:41
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 9 paź o godzinie 11:37, na pl.soc.prawo, Artur Czeczko napisał(a):

    > Niedziela jest i tak dniem ustawowo wolnym, więc jak święto wypadnie
    > w niedzielę, to po prostu się tego dnia nie pracuje i tyle.

    Niedziela jest traktowana jako święto.

    > Natomiast nigdzie nie jest powiedziane, że sobota ma być dniem
    > wolnym.

    Sobota jest traktowana jako dzień wolny.

    Roboczy tydzień jest 40-godzinny i 5-dniowy.
    Święta kościelne, państwowe, które przypadają w dni wolne lub niedzielę są
    do "odebrania" w inny dzień pracujący.
    Jednak ten kijek ma dwa końce: jeżeli zajdzie sytuacja że w tygodniu pracy
    wypadną dwa święta - to pracodawca ustala "odpracowanie" jednego z tych dni
    w dzień wolny.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2004-10-11 23:15:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 9 Oct 2004, Artur Ch. wrote:
    [...]
    >+ Niedziela jest traktowana jako święto.

    Tak...
    [...]

    >+ Sobota jest traktowana jako dzień wolny.

    No, jak u kogo, ale ja nie o tym...

    >+ Święta kościelne, państwowe, które przypadają w dni wolne lub niedzielę są
    >+ do "odebrania" w inny dzień pracujący.

    Nie mam wątpliwości co do świąt przypadających w sobotę.
    Ale jak się wywodzi że jeśli święto wypadnie w święto (w niedzielę
    znaczy) to się inny dzień należy ??? Przecież święto JUŻ jest !
    BTW: W USA podobnoż tak mają :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-10-12 14:49:03
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 12 paź o godzinie 01:15, na pl.soc.prawo, Gotfryd Smolik news
    napisał(a):

    > Nie mam wątpliwości co do świąt przypadających w sobotę.
    > Ale jak się wywodzi że jeśli święto wypadnie w święto (w niedzielę
    > znaczy) to się inny dzień należy ??? Przecież święto JUŻ jest !

    Czekałem kto to skomentuje ;)
    Celowo użyłem określenia "w dni wolne lub niedzielę".
    Nie jestem w stanie podać namiarów skąd to sie wywodzi, ale jest to
    praktykowane przez wieeeele zakładów pracy.
    Zdaje sie w tamtym roku był akurat dzień świąteczny przypadający w
    niedzielę i był "do odebrania" w tygodniu ;)

    > BTW: W USA podobnoż tak mają :)

    Zresztą w zakładzie energetycznym np. już ustalono dni "odbioru" za
    25-26.XII ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 6. Data: 2004-10-12 19:02:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Oct 2004, Artur Ch. wrote:
    [...]
    >+ Czekałem kto to skomentuje ;)
    >+ Celowo użyłem określenia "w dni wolne lub niedzielę".
    >+ Nie jestem w stanie podać namiarów skąd to sie wywodzi, ale jest to
    >+ praktykowane przez wieeeele zakładów pracy.

    O ile mnie pamięć nie myli to "urzędowa" interpretacja jest
    taka że niedzielę się NIE należy - *chyba* że pracownik w swoim
    rozkładzie pracy *ma* przewidzianą pracę w niedziele !

    [...]
    >+ Zresztą w zakładzie energetycznym np. już ustalono dni "odbioru" za
    >+ 25-26.XII ;)

    No... ja w innym wątku lekko ironicznie odnosiłem się do pytania
    które w podtekście miało 'zakaz' planowania pracy w niedziele
    - powołując się na przykład firm komunikacyjnych i dostawców
    właśnie... :) ZE przecież w niedziele *pracuje*. Czyli jest
    to dzień "planowy" a święto powinno "zmniejszać wymiar czasu"...

    Nie, nie wiem jaki *zakres* (tj. *których*) pracowników powinno
    dotyczyć "uznanie że w niedzielę pracują".
    IMHO w zakładzie pracującym "bez niedziel" święto w niedzielę
    to święto w święto... ale a nuż jest inna wykładnia :) - to
    poproszę o namiary !

    pozdrowienia, Gotfryd