  • 1. Data: 2004-10-04 23:09:05
    Temat: umowa - klauzula dotycząca arbitrażu
    Od: "MaciejK" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam następujące pytanie. Podpisuję z klientem umowę. Po raz pierwszy zdarzyła
    mi się sytuacja, kiedy prawnik klienta prosi mnie o usunięcie z umowy
    następującego zapisu:

    "Sądem właściwym do rozpatrywania sporów wynikłych z niniejszej Umowy jest Sąd
    właściwy dla WYKONAWCY." - czyli sąd u mnie.

    Klient argumentuje tym, że KC i tak stwierdza teraz, że sądem właściwym dla
    rozpatrywania sporów jest ten znajdujący się w miejscu zawarcia umowy (a
    miejscem tym jest moje miasto) - a więc w/g niego taki zapis jest niepotrzebny.

    Jak Wy się na tą sprawę zapatrujecie? Czy usuwać ten zapis? A jak nie usunę
    to coś się stanie z punktu widzenia formalno-prawnego? A jak usunę to będzie
    tak jak mówi klient? (wiele pytań, ale w sumie chodzi w nich o jedną rzecz)

    Pozdrawiam,
    MaciejK

  • 2. Data: 2004-10-05 08:17:26
    Temat: Re: umowa - klauzula dotycząca arbitrażu
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia 5 Oct 2004 01:09:05 +0200, MaciejK naskrobał(a):

    jest to niedozwolona klauzula umowna.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-10-05 09:08:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Oct 2004, MaciejK wrote:
    [...]
> [...]
    >+ właściwy dla WYKONAWCY." - czyli sąd u mnie.
    >+
    >+ Klient argumentuje tym, że KC i tak stwierdza
    ^^^^^

    Zawsze powiadam, że "przepisywanie kodesu do umowy" ma sens o tyle że
    JEŚLI PRZEPISY DOMYŚLNE się zmienią - to będą obowiązywać TE Z UMOWY.
    A nuż prawnik klienta wie o jakichś pracach nad nowelizacją K.C...

    >+ a więc w/g niego taki zapis jest niepotrzebny.
    >+
    >+ Jak Wy się na tą sprawę zapatrujecie?

    ....hm... czyta i grupę i jego klient mu przykazał że umowa ma być
    KRÓTKA ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-10-05 09:36:57
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 5 Oct 2004 11:08:00 +0200, Gotfryd Smolik news naskrobał(a):

    > Zawsze powiadam, że "przepisywanie kodesu do umowy" ma sens o tyle że
    > JEŚLI PRZEPISY DOMYŚLNE się zmienią - to będą obowiązywać TE Z UMOWY.
    > A nuż prawnik klienta wie o jakichś pracach nad nowelizacją K.C...

    jak mawiał pewien sądzia z krakowa dopisanie punktu "spraw nieuregulowanch
    umową obowiązuja przepisy KC" powoduje że sprawy wygrywa lepszy prawnik a
    nie ten kto ma racje.

  • 5. Data: 2004-10-05 12:06:15
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "Sebol" <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl> napisał w wiadomości
    > jest to niedozwolona klauzula umowna.

    1. Tylko w obrocie z konsumentem
    2. Tylko w razie wątpliwości - tzn. jeśli konsument się na nią powoła
    3. Tylko w treści wzorca umownego lub treści postanowień umownych, nie
    uzgodnionych z konsumentem indywidualnie

    jak mniemam, jeśli są to rokowania, prawnik ze strony klienta, to nie jest
    to umowa o charakterze konusmenckim.

    p.
    W,

  • 6. Data: 2004-10-05 12:14:58
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl>

    Użytkownik "MaciejK" <t...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:4247.000003ed.4161d811@newsgate.onet.pl...
> [...]
    Sąd
    > właściwy dla WYKONAWCY." - czyli sąd u mnie.
    to nie to samo - ty mozesz zmienic siedzibe. Jesli zmienisz, to bez klauzuli
    będzie cie mozna pozwac w miescu wykonania umowy (34kpc) lub w siedzibie.
    Przy klauzuli tylko w miejscu wlasciwym dla siedziby!

> [...]
    > rozpatrywania sporów jest ten znajdujący się w miejscu zawarcia umowy (a
    > miejscem tym jest moje miasto) - a więc w/g niego taki zapis jest
    jak widac jest potrzebny - sąd zawsze będzie chodził za tobą przy
    przeprowadzce.

    > Jak Wy się na tą sprawę zapatrujecie? Czy usuwać ten zapis?
    jak klient się uprze, to usuń, jeśli nie - to pozostaw.

    p.
    W,