  • 1. Data: 2003-02-20 14:43:56
    Temat: Uczen klasy maturalnej i ZUS
    Od: "Michał Lewczuk" <m...@s...com>

    Jestem uczniem klasy maturalnej LO. Chcialem rozpoczac dzialalnosc
    gospodarcza (firma jednoosobowa). Pomysl mam, rynek zbytu ograniczony, ale
    mam. Wszystko super. Chcialem byc przedstawicielem zagranicznej firmy na
    Polske, ktora sprzedaje elektronike wkorzystywana w sporcie, ktory uprawiam.
    Oni byli (i sa bardzo chetni) na taka wspolprace. Klienci w Polsce tez by
    sie znalezli i tez byliby zadowoleni (teraz by cos reklamowac musza jezdzic
    za granice).
    Szkoda tylko, ze majac 19 lat, ciagle sie uczac (i planujac uczyc sie przez
    nastepne ponad 5 lat), rozpoczynajac dzialalnosc gospodarcza musze placic
    skladki na ubezpieczenie spoleczne. Jakies 580 zl miesiecznie. Ja pracujac w
    mojej firmie chcialem zarobic pieniazki, by moc dalej trenowac, robic to co
    kocham. Jakies 5000 rocznie by mi wystarczylo... Tylko by oplacic sam ZUS
    potrzebuje zarobic ponad 7000 rocznie. Czyli, by cos z tego miec musze
    zarobic jakies 12 000 rocznie. No i tu jest problem. Bo takie pieniadze
    bedzie mi niesamowicie ciezko zarobic. I co z tego wyniknie. Przedstawiciela
    w Polsce firma nie bedzie miala. A by kupic taki sprzet nadal bedzie trzeba
    wybrac sie do Niemczech...
    Oczywiscie moge poczekac 3 miesiace, dostac status absolwenta (szkoly
    sredniej) i przez 12 miesiec byc zwolniony ze skladki emerytalnej. Czyli
    pewnie jakies 340 zl miesiecznie bym placil... Moze jakos bym wytrzymal (nie
    zbankrutowal). Ale zarobic tez nie wiem czy by mi udalo cos... Ale zaluzmy,
    ze tak. Zarobie jakis 1000 zl (po oplaceniu ZUSu). A rok pozniej
    zbankrutuje...

    Czy moze o czyms nie wiem, jest jakis sposob na obejscie (legalne) tych
    przepisow... Przeciez to jest chore. Jak maja rozwijac sie male firmy? Jak
    ludzie w moim wieku maja zaczynac dzialalnosc gospodarcza? Nie jestem w
    stanie zalozyc firmy, ktora od razu bedzie zarabiala po 30 tys rocznie.

    Michal Leczuk

  • 2. Data: 2003-02-20 15:14:32
    Temat: Re: Uczen klasy maturalnej i ZUS
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

    > Jestem uczniem klasy maturalnej LO. Chcialem rozpoczac dzialalnosc
    > g> zbankrutuje...
    (...)
> [...]
    > ludzie w moim wieku maja zaczynac dzialalnosc gospodarcza? Nie jestem w
    > stanie zalozyc firmy, ktora od razu bedzie zarabiala po 30 tys rocznie.

    Patent z umową zlecenie - moze ktos przypomni na czym to polega -. I tak
    trzeba bedzie troszku smarowac - ale sie oplaci.

  • 3. Data: 2003-02-22 08:40:19
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Sebastian D-D" <s...@s...pl> wrote in message
    .

    > Patent z umową zlecenie - moze ktos przypomni na czym to polega -. I tak
    > trzeba bedzie troszku smarowac - ale sie oplaci.

    O czym przepraszam mówisz?

    --
    Depi.

  • 4. Data: 2003-02-22 08:47:57
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Michał Lewczuk" <m...@s...com> wrote in message

> [...]
    > ludzie w moim wieku maja zaczynac dzialalnosc gospodarcza? Nie jestem w
    > stanie zalozyc firmy, ktora od razu bedzie zarabiala po 30 tys rocznie.

    Witamy w naszej wspanialej, socjalistycznej rzeczywistosci. Szkoda tylko, ze
    jak pada pytanie o emerytury, to wszyscy oczywiscie uwazaja, ze sa za niskie
    ( choc sa najwyzsze sposrod eks-demoludów ) i nalezy je podwyzszac. Ludzie -
    albo to, albo to! Podatki i parapodatki dlawia gospodarke - efektem jest
    rekordowe bezrobocie, ale za zwiekszaniem wydatków budzetowych jest kazdy,
    nie widzac ich zwiazku z drenazem jego kieszeni przez fiskusa. Jak opinia
    publiczna przestanie popierac blokujacych rolników, pielegniarki,
    stoczniowców i przede wszystkim najwieksze nieszczesci naszego kraju
    górników-bandytów ( przypominam 34 mld zl wydane do tej pory, 7 mld
    planowanego dokapitalizowania i 24 mld zl dlugów ), to moze takie nowe
    przedsiewziecia beda mialy szanse. A tak - sorry, Gregory. Jak nie zarobisz
    na haracz dla panstwa nadopiekunczego, to lepiej idz na bezrobocie.
    Przynajmniej cos dostaniesz.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-22 10:54:54
    Od: "Michał Lewczuk" <m...@s...com>

    > Witamy w naszej wspanialej, socjalistycznej rzeczywistosci. Szkoda tylko,
    ze
    > [ciach...]
    To wszystko ja wiem... Ale chcialbym sie dowiedziec czy nie da sie czegos
    zrobic, by uczac sie nie placic skladek na ubezpieczenie spoleczne (albo
    placic ich duzo mniej). Na razie, jedyne co mi przychodzi do glowy, to
    zarejestrowac firme na tate/mame/etc., czyli osoby, ktore oplacaja ZUS.
    Jednak takie rozwiazanie ogranicza. Szukam czegos, co pozoliloby mi
    zarejestrowac dzialalnosc gospodarcza.

    ML

  • 6. Data: 2003-02-22 11:40:12
    Od: s...@s...pl (Sebastian D-D)

> [...]
    > zarejestrowac firme na tate/mame/etc., czyli osoby, ktore oplacaja ZUS.
    > Jednak takie rozwiazanie ogranicza. Szukam czegos, co pozoliloby mi

    No to albo:
    1. Patent ze zleceniem.
    2. Patent z KRUS-em - ale trzeba bylo zaczac juz rok temu.

  • 7. Data: 2003-02-22 13:50:04
    Od: "Michał Lewczuk" <m...@s...com>

    Dziekuje za odpowiedzi. Mam ciagle kilka pytan...

    > No to albo:
    > 1. Patent ze zleceniem.
    czy byly przypadki, ze ktos (ZUS ?) sie przyczepil do tej metody?

    I czy ja dobrze ja rozumiem?:
    - zatrudnia mnie wujek w swojej firmie na umowe zlecenie. mam zajmowac sie
    serwisowaniem, utrzymaniem, modernizacja komputerow w tej firmie. poniewaz
    komputerow jest malo, pracy rowniez bedzie malo, wiec placa dla mnie 100 zl
    miesiecznie wystarczy. ZUS place od tych 100 zl. a w swojej firmie (ktora
    jest dealerem specjalistycznej (zaawansowane systemy oparte o GPS) firmy
    zagranicznej na Polske) place tylko ubezpieczenie zdrowotne?
    czy nie bedzie tu podejrzane, ze bedac studentem (mam nadzieje, ze juz za
    kilka miesiecy nim zostane) firma bedzie placila za mnie ZUS od umowy
    zlecenia (co nie jest przeciez wymagane).
    ktos mial klopoty z tego tytulu? czy to jest legalne, czy moze patent z
    zusem to nadinterpretacja przepisow?

    czy zamiast patentu z zusem mozna stosowac dobrowolne ozusowanie sie? czy
    wtedy tez z prowadzenia DG bede musial placic tylko ubezp. zdrowotne?

    > 2. Patent z KRUS-em - ale trzeba bylo zaczac juz rok temu.
    wiec odpada.

    ML

  • 8. Data: 2003-02-22 15:39:30
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > ktos mial klopoty z tego tytulu? czy to jest legalne, czy moze patent z
    > zusem to nadinterpretacja przepisow?

    Przeciez to wszystko jest obejsciem prawa, to jak moze byc legalne?
    Oczywiscie, ze szwindel, ale w praktyce niewykrywalny i bezpieczny w miare.

    Depi.

  • 9. Data: 2003-02-22 15:55:44
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Michał Lewczuk" <m...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > czy zamiast patentu z zusem mozna stosowac dobrowolne ozusowanie sie? czy
    > wtedy tez z prowadzenia DG bede musial placic tylko ubezp. zdrowotne?

    Jeżeli osoba przyjmująca zlecenie jest objęta obowiązkiem ubezpieczeniowym z
    tytułu wykonywania umowy o pracę lub prowadzenia działalności gospodarczej -
    do ZUS należy odprowadzić składki na ubezpieczenie zdrowotne. Z tytułu
    wynagrodzenia osoba ta powinna jednak być ubezpieczona co najmniej od kwoty
    minimalnego wynagrodzenia miesięcznego określonego w odrębnych przepisach.

  • 10. Data: 2003-02-24 13:53:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Feb 2003, Krzysztof Gil wrote:

> [...]
    >+ tytułu wykonywania umowy o pracę lub prowadzenia działalności gospodarczej -
    >+ do ZUS należy odprowadzić składki na ubezpieczenie zdrowotne.

    Postawiłeś sprawę "na głowie" :)

    Michał najwyraźniej usiłuje podejść tak: "jeśli osoba prowadząca
    działalność gospodarcza *już jest* ubezpieczona z tytułu..."

    >+ Z tytułu
    >+ wynagrodzenia osoba ta powinna jednak być ubezpieczona co najmniej od kwoty
    >+ minimalnego wynagrodzenia miesięcznego określonego w odrębnych przepisach.

    Wynagrodzenia *z umowy o pracę*.

    Zastrzegając że nigdy sam nie wnikałem - to zarówno echa komentarzy
    (prasa, grupy) jak i otrzymywany spam ("...zawiera opis jak płacić
    ZUS od podstawy niższej....") sugerują że przy UZ tego warunku
    *nie ma*.

    pzdr, Gotfryd
    (płacący "normalny" ZUS i ubolewający że warunki ubezpieczenia
    "normalne" nie są)