    From: "Michał Lewczuk" <m...@s...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Uczen klasy maturalnej i ZUS
    Date: Thu, 20 Feb 2003 15:43:56 +0100

    Jestem uczniem klasy maturalnej LO. Chcialem rozpoczac dzialalnosc
    gospodarcza (firma jednoosobowa). Pomysl mam, rynek zbytu ograniczony, ale
    mam. Wszystko super. Chcialem byc przedstawicielem zagranicznej firmy na
    Polske, ktora sprzedaje elektronike wkorzystywana w sporcie, ktory uprawiam.
    Oni byli (i sa bardzo chetni) na taka wspolprace. Klienci w Polsce tez by
    sie znalezli i tez byliby zadowoleni (teraz by cos reklamowac musza jezdzic
    za granice).
    Szkoda tylko, ze majac 19 lat, ciagle sie uczac (i planujac uczyc sie przez
    nastepne ponad 5 lat), rozpoczynajac dzialalnosc gospodarcza musze placic
    skladki na ubezpieczenie spoleczne. Jakies 580 zl miesiecznie. Ja pracujac w
    mojej firmie chcialem zarobic pieniazki, by moc dalej trenowac, robic to co
    kocham. Jakies 5000 rocznie by mi wystarczylo... Tylko by oplacic sam ZUS
    potrzebuje zarobic ponad 7000 rocznie. Czyli, by cos z tego miec musze
    zarobic jakies 12 000 rocznie. No i tu jest problem. Bo takie pieniadze
    bedzie mi niesamowicie ciezko zarobic. I co z tego wyniknie. Przedstawiciela
    w Polsce firma nie bedzie miala. A by kupic taki sprzet nadal bedzie trzeba
    wybrac sie do Niemczech...
    Oczywiscie moge poczekac 3 miesiace, dostac status absolwenta (szkoly
    sredniej) i przez 12 miesiec byc zwolniony ze skladki emerytalnej. Czyli
    pewnie jakies 340 zl miesiecznie bym placil... Moze jakos bym wytrzymal (nie
    zbankrutowal). Ale zarobic tez nie wiem czy by mi udalo cos... Ale zaluzmy,
    ze tak. Zarobie jakis 1000 zl (po oplaceniu ZUSu). A rok pozniej
    zbankrutuje...

    Czy moze o czyms nie wiem, jest jakis sposob na obejscie (legalne) tych
    przepisow... Przeciez to jest chore. Jak maja rozwijac sie male firmy? Jak
    ludzie w moim wieku maja zaczynac dzialalnosc gospodarcza? Nie jestem w
    stanie zalozyc firmy, ktora od razu bedzie zarabiala po 30 tys rocznie.

    Michal Leczuk