  • 1. Data: 2005-11-24 10:26:05
    Temat: Rozwiązanie umowy o pracę/wypowiedzenie, a długie zwolnienie lekarskie
    Od: "gdaMa" <s...@w...pl>

    Witam,

    Sprawa wygląda następująco:
    Mąż jest na zwolnieniu lekarskim od czerwca br. W grudniu upływa mu 180 dni
    zasiłku chorobowego i wystąpił o przedłużenie tego zasiłku o kolejne 3 m-ce.
    Firma, w której jest zatrudniony ma zamiar się zlikwidować, pracownicy już
    dostali wypowiedzenia, ale nie mój mąż. Podobno to, że jest na zasiłku
    chorobowym a nie rehabilitacyjnym blokuje pracodawce...
    Jak wygląda w tej sytuacji rozwiązanie umowy o pracę? Z tego co wiem powinna
    być możeliwość rozwiązania bez wypowiedzenia (mineło 3 m-ce chorobowego).
    Więc co? Mąż ma prawo do 3 m-cznego wypowiedzenia.
    Wypowiedzą i ZUS będzie płacił zasiłek (aktulanie 80% wynagrodzenia). Czy
    pracodawca nie powienien wypłacić wtedy wyrównania do 100% wynagrodznia. A
    jak poczekają do 181 dnia jak ZUS będzie płacił 100 % to co z 26 dniowym
    urlopem? Wypłacą ekwiwalent?
    Nie chcemy się dać wycyckać. To, że będzie zwolniony to wiemy i tego się nie
    obawiamy, ale chcemy wykorzystać wszystkie przysługujące prawa.

    --
    Pozdrawiam,
    gdaMa (Magda)

  • 2. Data: 2005-11-24 11:32:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    gdaMa napisał(a):

> [...]
    > dostali wypowiedzenia, ale nie mój mąż. Podobno to, że jest na zasiłku
    > chorobowym a nie rehabilitacyjnym blokuje pracodawce...

    Jeśli firma ulega likwidacji to zasiłek chorobowy niczego nie blokuje -
    art. 41 z indeksem 1 kp.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-11-24 11:40:58
    Od: "gdaMa" <s...@w...pl>

    > Jeśli firma ulega likwidacji to zasiłek chorobowy niczego nie blokuje -
    > art. 41 z indeksem 1 kp.

    Czy może blokować przekształceniu firmy??
    Sugerowano małżonkowi by starał sie o zasiłek rehabilitacyjny, ale lekarz
    prowadzący nie zgodził się na wypełnienie tamtego wniosku.
    Aktualnie z-d pracy jest dystrybutorem kosmetyków konkretnej marki, w
    grudniu kończy się umowa dystrybucyjna, firma prawdopodobnie będzie istniała
    dalej, ale nie jako dystrybutor uwiązany do konkretnego producenta.

    gdaMa

  • 4. Data: 2005-11-24 11:43:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    gdaMa napisał(a):
    > Aktualnie z-d pracy jest dystrybutorem kosmetyków konkretnej marki, w
    > grudniu kończy się umowa dystrybucyjna, firma prawdopodobnie będzie istniała
    > dalej, ale nie jako dystrybutor uwiązany do konkretnego producenta.

    Czyli firma nie ulega jednak likwidacji.

  • 5. Data: 2005-11-24 11:54:57
    Od: "gdaMa" <s...@w...pl>

    > Czyli firma nie ulega jednak likwidacji.

    A cholera ją wie... Tego nikt na 100% nie powie...
    Wczoraj mąż pojechał zwieźć kolejne zwolnienie - nikt z nim nie chciał
    rozmawiać.
    Chiałabym się dowiedzieć czy to ze mąż jest na zasiłku chorobowym może mieć
    wpływ na to co firma może ze sobą zrobić i jaka jest różnica pomiedzy
    pracownikiem na zasiłku rehabilitacyjnym a chorobowym - szefostwo firmy
    nalegało na rehabilitacyjny byli niemiło zaskoczeni wnioskiem o przedłużenie
    chorobowego.

    gdaMa

  • 6. Data: 2005-11-24 14:49:10
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    od jakiegoś czasu (chyba od lutego 2005 r.) nie można przedłużać
    okresu zasiłkowego. Aktualnie zasiłek chorobowy przysługuje przez 182
    dni, a w przypadku gruźlicy przez 270 dni (vide:
    http://www.zus.pl/swiadcze/zas008.htm).

    Stan zdrowia pracownika nie ma wpływu na los firmy i jej dalsze być
    albo nie być.
    Po okresie 182 dni zwolnienia lekarskiego firma może rozwiązać umowę o
    pracę bez wypowiedzenia.
    Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego pracownikowi niezdolnemu do
    pracy pozostaje ubieganie się o zasiłek rehabilitacyjny, a po jego
    wyczerpaniu o rentę (jeżeli będzie w dalszym ciągu niezdolny do
    pracy).
    Za okres pozostawania na zasiłku chorobowym pracownik nabywa prawo do
    urlopu wypoczynkowego, więc po rozwiązaniu umowy może otrzymać
    ekwiwalent pieniężny, jeżeli nie wykorzystał wcześniej urlopu w
    naturze.
    W przedstawionej sprawie doradzałabym zasięgnięcie informacji w ZUS i
    rozpoczęcie starań o przyznanie zasiłku rehabilitacyjnego.
    Gdy pracownik przechodzi na zasiłek rehabilitacyjny firma nie musi
    rozwiązywać z nim umowy o pracę, ale może i zazwyczaj rozwiązuje, bo
    za okres pobierania zasiłku rehabilitacyjnego pracownik nabywa prawo
    do urlopu wypoczynkowego, więc stwarzałoby to dodatkowe koszty dla
    firmy.

    wa