  • Data: 2017-09-27 16:09:25
    Temat: Re: Reforma OFE
    Od: grzech <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-09-27 o 13:51, J.F. pisze:
    > Użytkownik "grzech" napisał w wiadomości grup

    > ZUS jest tylko narzedziem rozliczeniowym w rekach panstwa.
    > Panstwo odpowiada i za te piramide, i za przekazanie potrzebnych srodkow.

    Wszystko się zgadza.

    > Przed wojna ? Bo od 1945 to juz chyba nigdy.

    Nie mam dokładnych danych ale od lat 50-tych do połowy 90-tych wpłaty
    przewyższały wypłaty.

    > Ale system taką swoista piramida jest.

    Zależy co rozumiemy pod pojęciem piramida - w nawiasie finansowa.
    Przeciętny człowiek rozumie to jako przedsięwzięcie typu Amber Gold. ZUS
    nie działa na tej zasadzie. To właśnie OFE było zbliżone do takich
    piramid obiecując złote góry, podczas gdy realia znacznie odbiegały od
    obietnic.

    > Dzisiejsi pracujacy skladaja sie na wyplaty emerytur, a w zamian dostaja
    > nadzieje, ze ich dzieci i wnuki zlożą sie na emerytury dla nich :-)
    >
    > Tylko
    > a) w zastanych warunkach trudno wyobrazic sobie inaczej, zreszta taki
    > system ma zalety,
    > b) ten pewien % na OFE mozna bylo przeznaczyc, a kto go zabral, ten
    > zlodziej :-)

    Nie ma problemu aby każdy sobie odkładał. Zobacz jakie jest
    zainteresowanie tym sposobem zabezpieczenia sobie przyszłości. W
    momencie wprowadzania przez Buzka reformy emerytalnej, dziecko ze
    starszych klas szkoły podstawowej było w stanie wyliczyć, że coś musi tu
    walnąć. Sprytni PR-owcy OFE winę zwalili na Tuska i ciemny lud w to
    święcie wierzy.