  • Data: 2017-09-28 16:20:30
    Temat: Re: Reforma OFE
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Danusia" napisał w wiadomości grup
    >Bzdury Waść piszesz.

    Daniusiu, bzdury piszesz.

    >W latach 90-tych w szale fortun zbijanych na prywatyzacji, kilku
    >ludzi nie mogło spać marząc o prywatyzacji ZUSu. W grę wchodziła
    >olbrzymia kasa, dużo większa od tej z ropy, gazu czy węgla. Było to
    >trudne bo ZUS się bilansował, na ponad 50 mld zł wydawanych rocznie
    >brakowało mu kilka milionów, czyli tyle co splunąć.

    I co - ZUS tych pare mln doplacal ?

    Wyjasnijmy sobie pare rzeczy:
    -ZUS ma emerytury i renty do wyplaty - zgodnie z ustawami, kwota
    zmienna, od ZUS niezalezna,
    -ZUS ma wplywy ze skladek,
    -ZUS ma koszty wlasne, duze, bo to duza instytucja,
    -ZUS ma wynagrodzenie w postaci tzw "odpisu skladki" - pare procent
    jest poswiecone na owe koszty wlasne.

    Jak sie bilans niedomyka, to rzad musi doplacic - taki to dochodowy
    interes. Doplaca caly czas, bo wyplaty wieksze niz skladki.
    Jakby sie bilans zrobil dodatni, to rzad kaze oddac nadwyzke :-)

    Jak koszta wlasne beda mniejsze niz wynagrodzenie i inne zarobki - to
    rzad zmniejszy odpis :-)
    Jak koszta wlasne beda wieksze niz zarobki - to prezes ZUS powie
    ministrowi, ze nie wyrabia :-)
    A minister - moze sypnie groszem, moze kaze zaoszczedzic, moze zmieni
    prezesa :-)

    Jak Sejm wymysli cos nowego, to prezes powie ministrowi, ze potrzebuje
    wieksza kwote na nowe komputery, programy, przetargi :-)

    Gdzies tam w miedzyczasie ZUS nowe budynki postawil, a ludzie zaczeli
    go nazywac "zlodzieje" :-)

    >Wymyślono więc OFE, oraz że ZUS będzie przekazywał do OFE około 8% z
    >swoich przychodów (składki). Oznaczało to również że tyle kasy będzie
    >mu brakowało

    Mi chodzi po glowie, ze to bylo ok 30% skladki emerytalnej. 7.3%
    zarobkow pracownika ?

    >na wypłatę emerytur i rent.

    I ze tyle bedzie musial rzad doplacic.
    Ale w przyszlosci ... ZUS bedzie wyplacal mniej, a reszte emerytury
    wyplaci OFE.

    > Przychody z prywatyzacji mogły wystarczyć na kilka miesięcy ale nie
    > lata. Brakujące 8% miał pokrywać budżet państwa. Oczywiście można
    > było z budżetu bezpośrednio finansować OFE (bez pośrednictwa ZUS),
    > ale finansowanie prywatnych firm z budżetu było niezgodne z
    > konstytucją.

    Cos w tym jest ... ale chyba nie bardzo wiesz gdzie.

    >Więc ZUS dostawał te 8% ale nie jako dotacja tylko jako pożyczka, co
    >oznaczało że z każdym miesiącem i rokiem ZUS będzie zadłużany coraz
    >bardziej i bardziej, aż będzie można go kupić za symboliczne 1zł.

    Nie ZUS bedzie zadluzany, tylko system emerytalny/budzet Panstwa.
    Rzad systematycznie do ZUS doplaca, wiec tu zadluzenia nie ma.
    Ale rzad sam ma dziure w budzecie, wiec emituje obligacje, z ktorych
    m.in doplaca do emerytow i do OFE, a OFE kupuja te obligacje.
    Tzn kupowaly, bo im zakazano - a wczesniej odwrotnie - nakazano
    kupowac :-)

    >Klasyczna kombinacja prywatyzacji lat 90-tych.
    >Niestety nie udało się, bo liczba chętnych na kasę ZUS okazała się
    >kilkunastokrotnie większa od ilości twórców "reformy".

    Zupelnie nieklasyczna.
    OFE dostaja pieniadze, ale musza je inwestowac. I zarzadzac nimi.
    Dostaja tez stosowne wynagrodzenie (prowizje) za owe zarzadzanie.

    I tylko wycinek dzialanosci jest naganny: OFE dostaja peniadze,
    kupuja, a czesciowo musza kupic obligacje SP ... i biora za to 10%
    prowizji.
    Taki skok na kase, za ktory placimy my, a zarabiaja ... banki
    prowadzace OFE, czyli ich zarzady, moze czasem jakis obiekt
    inwestycji - kupi OFE troche akcji, prezes przeje pieniadze, a strate
    sie jakos tam rozpusci bez echa ...

    J.