  • 1. Data: 2008-04-10 13:42:51
    Temat: Proszę o radę - czy w świetle prawa zostałam oszukana?
    Od: lolka <l...@b...pl>

    Witam,
    Problem przedstawia sie następująco:
    Kupiliśmy mieszkanie spółdzielcze własnościowe, od osób prywatnych, za
    pośrednictwem agencji nieruchomości. Umowa przedwstępna została
    zawarta bez notariusza, ostateczna oczywiście notarialnie.
    Przez cały czas od momentu pierwszego spotkania do momentu zakupu
    sprzedający twierdził, że do mieszkania przynależą dwie piwnice: mała
    komórka i 60-metrowa suterena z oknami i łazienką. Między innymi z
    tego względu zdecydowaliśmy się na zakup tegoż mieszkania, dodatek w
    postaci sutereny wydał nam się atrakcyjny.
    W umowie przedwstępnej (niestety nie notarialnej, czego teraz żałuję)
    zostało to sformułowane własnie tak, że do mieszkania przynalezy
    piwnica 3 m. kw. oraz dodatkowe pomieszczenie piwniczne pow. 60 m. kw.
    W akcie notarialnym sformułowane jest to juz niestety mniej
    jednoznacznie (przepisze po powrocie do domu), na co nie zwrocilismy
    wowczas uwagi, a co byc moze zostalo zrobione celowo.
    Bylismy przekonani, ze suterena nalezy do mieszkania na takiej
    zasadzie, jak np. miejsca postojowe, czy komorki, ktore sa na stale
    przypisane do mieszkania.
    Tymczasem po pewnym czasie od kupna mieszkania zglosila sie do nas
    spoldzielnia z zadaniem wydania sutereny. Wyszlo wowczas na jaw, iz
    wlasciciele mieszkania po prostu wynajmowali to pomieszczenie na
    podstawie zwyklej umowy najmu z miesiecznym okresem wypowiedzenia
    (czego w momencie sprzedazy przeciez musieli byc swiadomi!)
    Probowalismy cos wskorac w spoldzielni, ale ona stanowczo stoi na
    stanowisku, ze suterene mamy oddac.
    I teraz moje pytanie, poniewaz czuje sie oszukana przez poprzednich
    wlascicieli (twierdzili, ze spoldzielnia "przydzielila" im suterene i
    ze pzrynalezy ona do mieszkania, a tymczasem umowa najmu jest na
    nazwisko). W ogloszeniach zamieszczanych w internecie przez agencje
    rowniez twierdzono, ze do mieszkania nalezy suterena - czy ew. takie
    materialy z agencji - o ile je ma - mga byc jakims dowodem? Chyba
    nie...
    Czy mozna z ta sprawa isc do sadu, i czy uda sie uzyskac rekompensate
    pieniezna od poprzednich wlascicieli? Mieszkanie bylo dla nas warte
    swojej ceny ze wzgledu na suterene, gdyby jej nie bylo, nie
    zaplacilibysmy az tyle, a co wiecej -byc moze w ogole nie zdecydowali
    sie na to mieszkanie.
    Czy ktos kompetentny moglby mi poradzic w tej sprawie?

  • 2. Data: 2008-04-10 15:27:55
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    lolka pisze:
> [...]
    > sie na to mieszkanie.
    > Czy ktos kompetentny moglby mi poradzic w tej sprawie?

    Niestety widziały "Gały co podpisywały". Przepraszam za określenie ale
    obecnie to pozostało tylko zawiadomienie prokuratury o oszustwie.
    Ponadto droga sądowa o zwrot wyłudzonej kwoty.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2008-04-10 16:48:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lolka" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

    Jest to oszustwo w rozumieniu prawa karnego. To jednak spora różnica, czy
    mamy 60 m kw, czy nie mamy. Kluczowym dowodem będzie ta umowa przedwstępna.
    Bo materiały reklamowe mogą być co najwyżej jakąś poszlaką.

  • 4. Data: 2008-04-10 18:42:36
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 10 Kwi, 18:48, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Jest to oszustwo w rozumieniu prawa karnego. To jednak spora różnica, czy
    > mamy 60 m kw, czy nie mamy. Kluczowym dowodem będzie ta umowa przedwstępna.
    > Bo materiały reklamowe mogą być co najwyżej jakąś poszlaką.

    A czy jeśli w umowie ostatecznej zapis jest nieco inny, to nadal mozna
    sie powolac na przedwstepna?

    Zapis w akcie notarialnym brzmi:

    X i Y malzonkowie Z oswiadczaja, ze:

    (...)
    - a nadto, ze przysluguje im prawo korzystania z piwnicy oraz
    dodatkowego pomieszczenia piwnicznego o powierzchni 58 m. kw.

    Jesli tak, to jakie powinny byc moje kroki? Chcialabym sprobowac
    polubownie, ale nie znam obecnego adresu tych panstwa. Zatem sad? Jak,
    gdzie? Bede wdzieczna za nakierowanie mnie co i do kogo napisac, oraz
    jakimi paragrafami wesprzec sie.

    --
    *lolka*

  • 5. Data: 2008-04-10 19:55:22
    Od: "Krzysztof Teperek" <t...@g...pl>

    >- a nadto, ze przysluguje im prawo korzystania z piwnicy oraz
    >dodatkowego pomieszczenia piwnicznego o powierzchni 58 m. kw.

    Moze nie umiem czytac ze zrozumieniem, ale jak dla mnie istotne sa slowa:
    "przysluguje im prawo korzystania ", co dla mnie nie jest rownowazne z tym,
    iz sa jego wlascicielami.
    Po prostu je wynajmuja, jak w tym wypadku.

  • 6. Data: 2008-04-10 20:26:30
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 10 Kwi, 21:55, "Krzysztof Teperek" <t...@g...pl> wrote:

> [...]
    > iz sa jego wlascicielami.
    > Po prostu je wynajmuja, jak w tym wypadku.

    Nie jest rownoznaczne, zgadzam sie.
    W umowie przedwstepnej byl nastepujacy zapis: "Ponadto do
    przedmiotowego lokalu przynalezy piwnica oraz dodatkowe pomieszczenie
    piwniczne o powierzchni 58 m kw." To juz jest bardziej jednoznaczne i
    zgodne z tym, co mowili wlasciciele.
    Oczywiscie przeoczenie innego zapisu w akcie notarialnym to, jak ktos
    wyzej napisal, nasze wielkie gapiostwo, jedyna niedopatrzona rzecz,
    ktora sie zemscila.
    Dlatego pytam, czy mam szanse. Ja wiem, ze zostalam wprowadzona w
    blad, ale nie wiem, czy moge to udowodnic...

    --
    *lolka*

  • 7. Data: 2008-04-10 20:44:05
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "lolka" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    > Dlatego pytam, czy mam szanse. Ja wiem, ze zostalam wprowadzona w
    > blad, ale nie wiem, czy moge to udowodnic...

    Trudno powiedziec nie znajac tresci calego aktu ani zalaczonych badz
    przedlozonych do wgladu dokumentow. Byc moze bylo tak, ze sprzedajacy was
    poinformowali o podstawie prawnej owego korzystania z sutereny, a wy
    byliscie tak przejeci zakupem, ze nawet tego nie zauwazyliscie. Coz, imho
    najlepiej udac sie do notariusza przed ktorym sporzadzaliscie umowy, a jesli
    ten was zbedzie to do innego notariusza lub innego prawnika majacego pojecie
    o prawie rzeczowym.

  • 8. Data: 2008-04-10 22:34:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lolka" <l...@b...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    On 10 Kwi, 18:48, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > - a nadto, ze przysluguje im prawo korzystania z piwnicy oraz
    > dodatkowego pomieszczenia piwnicznego o powierzchni 58 m. kw.

    Przy takim ujęciu sprawy mozna uznać, że sprzedali Wam to prawo, w sumie
    nie mając do tego prawa, bo trudno przedmiot najmowany sprzedać. Jeśli nie
    wynika z jakiegoś dokumentu, że oni tylko na podstawie odrębnej umowy
    wynajmowali tę piwnicę,a nie była ona integralną częścią prawa do
    zajmowanego mieszkania, to w mojej ocenie zostaliście oszukani.

  • 9. Data: 2008-04-10 22:36:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Teperek" <t...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:ftlrbg$fuc$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > tym, iz sa jego wlascicielami.
    > Po prostu je wynajmuja, jak w tym wypadku.

    Nie w tym kontekście - w mojej ocenie. Tam jest słowo oraz, które sugeruje,
    że zarówno do tej podstawowej piwnicy, jak i dużej przysługują im
    równoprawne prawa. By nie można się było przyczepić, to musiało by być
    jasno napisane, że cedują jednocześnie prawa z innej umowy najmu piwnicy.
    Zwłaszcza, jeśli z przedwstępnej umowy wynikało, ze sprzedają mieszkanie z
    dwoma piwnicami.

  • 10. Data: 2008-04-11 08:25:37
    Od: lolka <l...@b...pl>

    On 11 Kwi, 00:34, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wynajmowali tę piwnicę,a  nie była ona integralną częścią prawa do
    > zajmowanego mieszkania, to w mojej ocenie zostaliście oszukani.

    Taki dokument nie byl przedstawiany, ani dolaczany do zadnej z umow
    (jego istnienie odkrylismy dopiero po kilku miesiacach od
    transakcji).
    Do jakiego sadu powinnam zlozyc pozew? Jaki to jest paragraf? 284?
    286? (wygooglalam te dwa). Aha, i czy sprzedajacy moze sie zaslaniac
    stwierdzniem: "nie pamietalem, ze mam umowe najmu, myslalem, ze mam
    przydzial tego lokalu, dzialalem w dobrej wierze"? Co prawda nie wiem,
    jak mozna nie pamietac powyzszego, ale...

    --
    *lolka*