  • 1. Data: 2004-03-15 00:40:00
    Temat: Prawa autorskie
    Od: "Jarosław Mężyk" <d...@o...pl>

    Witam Grupe!

    Postaralem sie sprawdzic, czy na grupie nie ma odpowiedzi na moje pytania
    i nic nie znalazlem. Poniewaz w kwestiach prawnych jestem laikiem, prosze
    o odpowiedzi na pytania, lub wskazanie zrodel, ktore moze zrozumiec i
    poprawnie zinterpretowac programista ;)

    W chwili obecnej jestem na ostatnim roku studiow i podialem prace na umowe
    zlecenia. W ramach moich obowiazkow jest stworzenie systemu komputerowego
    (opartego o siec WWW) ulatwiajacego zarzadzaniem relacjami z klientami.
    Poniewaz czasu do obrony jest malo (zbyt malo aby napisac prace dyplomowa
    jednoczesnie pracujac) na wniosek pracodawcy postanowilem zmienic temat
    pracy dyplomowej tak, aby pokrywal sie on jednoczesnie z zakresem pracy
    zarobkowej, co za zgoda i aprobata promotora uczynilem. Szef wiedzial o
    tym, ze ja chce, aby moja praca dyplomowa byla jednoczesnie moja
    "wizytowka" - swoista prezentacja moich mozliwosci.
    Jednoczesnie w umowie zlecenia (na okres 1 miesiaca, po jej uplywie
    zostala podpisana kolejna):
    - nie zostaly wyszczegolnione moje obowiazki (jest stwierdzenie, ze
    zobowiazuje sie do wykonanaia prac informatyka)
    - jest zapis: "Zleceniobiorca zobowiazuje sie do zachowania tajemnicy
    wzgledem osob trzecich co do podejmowanych dzialan"

    Praca nad rozwojem tego systemu wygladala tak, ze szef (lub inni
    pracownicy) informowali mnie, jak ma on funkcjonowac, a ja wprowadzalem
    odpowiednie funkcje.

    Wspomniec musze takze o fakcie, ze nie istnieje zadna umowa tak pisemna
    jak i ustna, co do przekazania jakichkolwiek praw autorskich pracodawcy,
    jak rowniez nie ma zadnej umowy licencyjnej.

    Czy na chwile obecna (tzn. zakladajac, ze nie podpisze zadnych nowych
    umow):

    - moge moja prace (oczywiscie oddzielna kopie, bez danych jakie wprowadzil
    pracodawca) udostepnic na publicznym serwerze, tak aby wszyscy
    zainteresowani (promotor, ewentualni przyszli pracodawcy, rodzina,
    przyjaciele etc.) mieli do niej dostep pozwalajacy na ocene
    funkcjonalnosci? (nie chodzi tu o kody zrodlowe)

    - moge swobodnie dysponowac swoja praca (np. udzielic licencji innemu
    przedsiebiarcy)?

    - moge wystapic do obecnego pracodawcy o uiszczenie oplaty licencyjnej
    (oczywiscie nie mam zamiaru tego robic, on juz zaplacil za moja prace,
    chce jedynie rozeznac sie w mojej sytuacji)?

    Czy szef moze zadac odemnie, usuniecia z udostepnianej wersji czesci
    funkcji?

    Mam nieodparte wrazenie, ze cos kwestiach istnieja pewne niedomowienia
    miedzy mna a szefem. Czy uwazacie, ze powinna zostac podpisana jakas
    umowa, regulujaca to, kto i w jakim stopniu dysponuje prawami do pracy? Co
    powinna zawierac taka umowa?

    Gdyby program powstawal jedynie w ramach obowiazku pracy, nie mialbym
    zadnych watpliwosci. Jednak jest to tez moja praca dyplomowa. Temat
    zmienilem na wniosek/propozycje szefa, ktory zdawal sobie sprawe z tego,
    ze od mojej pracy oczekuje tego, aby mozna bylo ja udostepnic jako
    prezentacje i ewentualnie sprzedac (udzielic licencji)

    Dziekuje za wszelkie sugestie i pozdrawiam

    Jaroslaw Mezyk

  • 2. Data: 2004-03-15 06:15:14
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "Jarosław Mężyk" <d...@o...pl> wrote in message
    > Witam Grupe!

    Czy pomyślałeś jakie prawa do pracy ma uczelnia?

  • 3. Data: 2004-03-15 17:48:22
    Od: "Jarosław Mężyk" <d...@o...pl>

    Użytkownik "poilkj" <l...@d...invalid> napisał w wiadomości

    > Czy pomyślałeś jakie prawa do pracy ma uczelnia?

    Jeżeli mam być szczery, to nie. Wiem, że Politechnika rości sobie do mojej
    pracy jakieś-tam prawa, ale nie mam pojęcia, w jakim zakresie i jakie są
    tego konsekwencje dla mnie?

    Jeżeli ktoś mógłby mi to wyjaśnić lub wskazać źródła oraz/lub odpowiedzieć
    na poprzednie pytania, będę wdzięczny.

    Pozdrawiam
    Jarosław Mężyk

  • 4. Data: 2004-03-15 19:46:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "poilkj" <l...@d...invalid> napisał w wiadomości

    > Czy pomyślałeś jakie prawa do pracy ma uczelnia?

    Skoro wyraziła zgodę na takie jej użycie, to chcącemu nie dzieje się
    krzywda.

  • 5. Data: 2004-03-15 20:13:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jesteś w tej komfortowej sytuacji, że Twój pracodawca popełnił błąd przy
    spisywaniu umowy. To powinna być umowa o dzieło określająca jakie to
    dzieło. No bo teraz, to jest poniekąd uzależniony od Twojej dobrej woli.
    Umowie - zleceniu zadość uczyniłeś samym byciem informatykiem. Teraz
    możesz się uprzeć, że ewentualnie chcesz kasę za to dzieło, bo programy
    piszą programiści, a nie informatycy. Przy czym oczywiście chwali Ci się
    to, ze nie chcesz w ten sposób podgrywać, ale to daje obraz tego, co Ty
    możesz. Możesz niemal wszystko. W szczególności moszesz określić zakreś
    licencji na przykłąd po prostu do uzywania jednej kopii tego systemu.

    Co do usuwania lub nie jakiś tam opcji, to wydaje mi się, że pracodawca ma
    on prawo do wpływu na kształt i funkcjonalność tego programu i nie możesz
    tego lekcewarzyć. W końcu za to płaci i dobrze by było, by był zadowolony.
    Jeśli z jakiś tam powodów chcesz zachować te funkcje w wersji uczelnianej
    to ja bym Ci zaproponował na samym końcu zrobić tak, że po zbadaniu
    funkcjonalności jemu dajesz wersje okrojoną (po prostu ukrywasz nie
    chciane przez niego opcje i tyle), a do pracy dołączasz wersję pełną, ale
    by nie dochodziło do pomyłek, to zmień tam jakiś strzeguł łatwy do
    zmienienia. Na przykład nazwę firmy i tyle.

    Program komputerowy, czy cokolwiek innego opartego w idei o podobne
    założenia ma to do siebie, że wystarczy zmienić na dobrą sprawę interfejs,
    zmienić kilka drobiazgów i będzie to niby co innego. A zmiana tego to
    kilka chwil. Mam kolegę, który kiedyś napisał taki program do
    fakturowania. I handluje tym programem już ładnych kilka lat sprzedając
    różnym firmom de facto ten sam program, tylko nieco go modyfikując zgodnie
    z ich potrzebami.

    Jedynym zagrożeniem była by obawa przed oskarżeniem o plagiat, bo
    oczywiście można dowieść, że ten program, to ten sam, co tamten, tylko coś
    tam zmieniono, ale sam siebie przecież nie będziesz ścigał.

  • 6. Data: 2004-03-15 21:59:41
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 15/03/2004 18:48, Jarosław Mężyk wrote :

> [...]
    > tego konsekwencje dla mnie?
    >
    > Jeżeli ktoś mógłby mi to wyjaśnić lub wskazać źródła oraz/lub odpowiedzieć

    Źródła to ma wskazać uczelnia ;-). Ogólna zasada jest taka, że o ile nie
    jest to zastrzeżone w regulaminie studiów albo w jakimś pisemku które
    podpisałeś to wszystkie prawa należą do Ciebie.
    http://www.transfer.edu.pl/ctt10b05.html
    http://www.patentmen.pl/roz5-4.html
    Poza Internetem: Alina Domańska-Baer - "Co pracownik i student szkoły
    wyższej o prawie autorski wiedzieć powinien" informator wyd. przez MEN

    Patentmen.pl to serwis przy Politechnice Gdańskiej opłacany przez MENiS,
    transfer.edu.pl -- serwis Politechniki Krakowskiej.

    Co więc pisze w regulaminie studiów Twojej uczelni na ten temat?
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Let the fear of danger be a spur to prevent it; he that fears not, gives

  • 7. Data: 2004-03-16 01:25:18
    Od: "poilkj" <l...@d...invalid>

    "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki" <p...@p...name> wrote in
    message news:40562759@news.home.net.pl...

    > Źródła to ma wskazać uczelnia ;-). Ogólna zasada jest taka, że o ile nie
    > jest to zastrzeżone w regulaminie studiów albo w jakimś pisemku które
    > podpisałeś to wszystkie prawa należą do Ciebie.

    O ile dobrze pamiętam to w regualminach uczelni znajduje się zapis, że prace
    wykonane na sprzęcie uczelni i pod nazdzorem pracownika uczelni, a prace
    dyplomowe do takich należą, są własnością uczelni z zachowaniem praw
    autorskich w stosunku do twórcy.

    Tak więc wracając do głównego wątku.
    Twoja praca dyplomowa jest własnością uczelni i nie za bardzo widzę
    możliwość jej sprzedaży przez ciebie.

  • 8. Data: 2004-03-16 13:43:17
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 16/03/2004 02:25, poilkj wrote :
> [...]
    > wykonane na sprzęcie uczelni i pod nazdzorem pracownika uczelni, a prace
    > dyplomowe do takich należą, są własnością uczelni z zachowaniem praw

    Ale nie wszystkich. Z tego co pamiętam to Uniwersytet Szczeciński i
    Politechnika Szczecińska nie miały takich zapisów w regulaminie kiedy ja
    je kończyłem. (Dzięki czemu część mojej pracy jest dostępna na licencji
    GNU FDL).

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm using MozTweak addon, and you? MozTweak: http://www.MozillaPL.org

  • 9. Data: 2004-03-16 14:36:58
    Od: "Jarosław Mężyk" <d...@o...pl>

> [...]
    > autorskich w stosunku do twórcy.
    >
    > Tak więc wracając do głównego wątku.
    > Twoja praca dyplomowa jest własnością uczelni i nie za bardzo widzę

    Gdybyś zechciał dokładnie przeczytać mój post, wiedziałbyś, że pracę
    wykonuję (za zgodą promotora) pod nadzorem pracodawcy (który dokładnie
    określa, jak ma system działać). Co więcej, praca jest wykonywana na
    prywatnym komputerze, przy użyciu darmowego oprogramowania.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2004-03-16 14:40:11
    Od: "Jarosław Mężyk" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki"
    > Źródła to ma wskazać uczelnia ;-). Ogólna zasada jest taka, że o ile nie
    > jest to zastrzeżone w regulaminie studiów albo w jakimś pisemku które
    > podpisałeś to wszystkie prawa należą do Ciebie.

    [ciach]

    > Co więc pisze w regulaminie studiów Twojej uczelni na ten temat?

    Dziękuję za odpowiedź i źródła ;)
    Niestety, jeszcze nie udało mi się dotrzeć do regulaminu uczelni - nie
    jest dostępny na stronie WWW uczelni, prace nad zlokalizowaniem
    "materialnej" wersji trwają ;)

    Pozdrawiam
    Jarosław Mężyk