  • 1. Data: 2004-03-14 22:28:03
    Temat: Założenie hipoteki - uprawomocnienie
    Od: "Boa" <boaski@ciach_to.biskupin.wroc.pl>

    Witam,

    Dostałem zawiadomienie o założeniu księgi wieczystej dla lokalu i wpisie
    hipoteki kaucyjnej w jej IV dziale. Pięknie, bo czekałem raptem 3 miesiące
    (Wrocław).
    W umowie kredytowej mam napisane, że ubezpieczenie kredytu mieszkaniowego
    płacę "do dnia uprawomocnienia się wpisu ustanawiającego hipotekę na
    nieruchomości".

    Moje pytanie: Kiedy takie uprawomocnienie następuje? Po ilu dniach od
    dostania zawiadomienia? A może po iluśtam dniach od założenia tej księgi
    wieczystej?
    Pytanie istotne, bo wpis do ksęgi zrobili 12. lutego, a składkę
    ubezpieczeniową za marzec wzięli. I mam zamiar ją odzyskać :-)) Mam szanse?

    Z góry dzięki za pomoc.
    Pozdrr.,
    Boa.

  • 2. Data: 2004-03-15 00:02:39
    Temat: Re: Założenie hipoteki - uprawomocnienie
    Od: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>

    Użytkownik "Boa" <boaski@ciach_to.biskupin.wroc.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Pytanie istotne, bo wpis do ksęgi zrobili 12. lutego, a składkę
    > ubezpieczeniową za marzec wzięli. I mam zamiar ją odzyskać :-)) Mam

    Masz niewielkie szanse. Aby wpis stal sie prawomocny, wszyscy ktorych
    wpis ten dotyczy (zainteresowane banki, Ty, deweloper) musza odebrac
    zawiadomienia o wpisie. Od dnia, kiedy ostatni z podmiotow odbierze to
    zawiadomienie powinno minac 7 dni (jesli wpisu dokonywal referendarz)
    lub 14 dni (jesli wpisu dokonywal sedzia). Po tym czasie wpis staje sie
    prawomocny. W praktyce bank pewnie bedzie chcial odpisu z ksiegi
    wieczystej. Na taki odpis od dnia zlozenia wniosku o niego poczekasz
    pewnie z 3-7 dni. Biorac dodatkowo pod uwage, ze 'przenoszenie
    dokumentow' oraz 'dolaczanie zwrotek pocztowych do akt' itp. zabawne
    czynnosci w sadzie wieczystoksiegowym trwa, masz marne szanse aby miec w
    reku ten odpis do konca marca. Wprawdzie jesli by sie tak szczesliwie
    zlozylo, ze wpis jednak bylby juz prawomocny 1/2 marca, mozna by
    zawalczyc o zwrot pobranej skladki przez bank, ale tu juz praktyka
    zalezy pewnie od konkretnego banku i sformulowan zawartych w umowie
    kredytowej i ubezpieczenia kredytu. Natomiast nawet gdybys przyniosl im
    ten odpis za pol roku, skladke za kolejne miesiace powinni zwrocic, choc
    oczywiscie nie ma sensu tego w sposob sztuczny opozniac.

    marekz