    From: "Jarosław Mężyk" <d...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Prawa autorskie
    Date: Mon, 15 Mar 2004 01:40:00 +0100
    Sender: d...@o...pl@vk91.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witam Grupe!

    Postaralem sie sprawdzic, czy na grupie nie ma odpowiedzi na moje pytania
    i nic nie znalazlem. Poniewaz w kwestiach prawnych jestem laikiem, prosze
    o odpowiedzi na pytania, lub wskazanie zrodel, ktore moze zrozumiec i
    poprawnie zinterpretowac programista ;)

    W chwili obecnej jestem na ostatnim roku studiow i podialem prace na umowe
    zlecenia. W ramach moich obowiazkow jest stworzenie systemu komputerowego
    (opartego o siec WWW) ulatwiajacego zarzadzaniem relacjami z klientami.
    Poniewaz czasu do obrony jest malo (zbyt malo aby napisac prace dyplomowa
    jednoczesnie pracujac) na wniosek pracodawcy postanowilem zmienic temat
    pracy dyplomowej tak, aby pokrywal sie on jednoczesnie z zakresem pracy
    zarobkowej, co za zgoda i aprobata promotora uczynilem. Szef wiedzial o
    tym, ze ja chce, aby moja praca dyplomowa byla jednoczesnie moja
    "wizytowka" - swoista prezentacja moich mozliwosci.
    Jednoczesnie w umowie zlecenia (na okres 1 miesiaca, po jej uplywie
    zostala podpisana kolejna):
    - nie zostaly wyszczegolnione moje obowiazki (jest stwierdzenie, ze
    zobowiazuje sie do wykonanaia prac informatyka)
    - jest zapis: "Zleceniobiorca zobowiazuje sie do zachowania tajemnicy
    wzgledem osob trzecich co do podejmowanych dzialan"

    Praca nad rozwojem tego systemu wygladala tak, ze szef (lub inni
    pracownicy) informowali mnie, jak ma on funkcjonowac, a ja wprowadzalem
    odpowiednie funkcje.

    Wspomniec musze takze o fakcie, ze nie istnieje zadna umowa tak pisemna
    jak i ustna, co do przekazania jakichkolwiek praw autorskich pracodawcy,
    jak rowniez nie ma zadnej umowy licencyjnej.

    Czy na chwile obecna (tzn. zakladajac, ze nie podpisze zadnych nowych
    umow):

    - moge moja prace (oczywiscie oddzielna kopie, bez danych jakie wprowadzil
    pracodawca) udostepnic na publicznym serwerze, tak aby wszyscy
    zainteresowani (promotor, ewentualni przyszli pracodawcy, rodzina,
    przyjaciele etc.) mieli do niej dostep pozwalajacy na ocene
    funkcjonalnosci? (nie chodzi tu o kody zrodlowe)

    - moge swobodnie dysponowac swoja praca (np. udzielic licencji innemu
    przedsiebiarcy)?

    - moge wystapic do obecnego pracodawcy o uiszczenie oplaty licencyjnej
    (oczywiscie nie mam zamiaru tego robic, on juz zaplacil za moja prace,
    chce jedynie rozeznac sie w mojej sytuacji)?

    Czy szef moze zadac odemnie, usuniecia z udostepnianej wersji czesci
    funkcji?

    Mam nieodparte wrazenie, ze cos kwestiach istnieja pewne niedomowienia
    miedzy mna a szefem. Czy uwazacie, ze powinna zostac podpisana jakas
    umowa, regulujaca to, kto i w jakim stopniu dysponuje prawami do pracy? Co
    powinna zawierac taka umowa?

    Gdyby program powstawal jedynie w ramach obowiazku pracy, nie mialbym
    zadnych watpliwosci. Jednak jest to tez moja praca dyplomowa. Temat
    zmienilem na wniosek/propozycje szefa, ktory zdawal sobie sprawe z tego,
    ze od mojej pracy oczekuje tego, aby mozna bylo ja udostepnic jako
    prezentacje i ewentualnie sprzedac (udzielic licencji)

    Dziekuje za wszelkie sugestie i pozdrawiam

    Jaroslaw Mezyk