  • 11. Data: 2007-07-15 22:28:25
    Temat: Re: Policja, rewizja, protokó
    Od: Krystian <k...@w...pl>

    On 15 Lip, 20:14, "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl> wrote:
    > U ytkownik "Krystian" <k...@w...pl> napisa
    >

    > To zale y co to za czynno ...
    zwykla kontrola drogowa, ale czesto przy takiej kontroli pada "Prosze
    otworzyc bagaznik"

> [...]
    > w jakiej sprawie.
    > 3) sprawdzenie adunku - kontrola drogowa- prawo o ruchu drogowym. Mam
    > w tpliwo ci, czy w ramach zwyk ej kontroli mo na si na to powo ywa , wszak
    > w samochodzie osobowym nie ma adunku tylko osoby i ich baga e, co innego
    > ci arowy samochód.
    > 4) Zwyk a pro ba. Jak si zgadzasz to ok, jak nie to wzbudzasz podejrzenia i
    > patrz pkt.1. Zdania s podzielone, czy policjant mo e nawet w ramach pro by
    > wydawa takie polecenia i co jak odmówisz.
    >
    > W praktyce jest to na zasadzie pro by lub inaczej - bardzo atwo mo na

    ulatwila mi ta odpowiedz zrozumienie wczesniej wskazanych paragrafow
    bo juz zaczalem sie gubic ;)

    tak rozmawiamy o kontroli samochodu, to przy rewizji osobistej juz nie
    ma tych watpliwosci ??
    Na zadanie protokol, postanowienie prokuratora.
    tak pytam bo kilka tygodni temu widzialem ja 4 policjantow
    przeszukiwalo 2 chlopaków (kieszenie, plecak)
    i zastanawialem sie co moze policjant, co musi, czego nie moze i co
    moze podejrzany
    a kontrola drogowa to tak przy okazji zapytalem

    znalazlem tez informacje ze po zakonczeniu kontroli drogowej policjant
    ma obowiazek poinformowania o prawie do zlozenia skargi u wlasciwego
    miejscowo prokuratora. popytalem sie znajomych i byli wielce zdziwieni
    ze policjant musi jakas regulke na koniec powiedziec, nie spotkali sie
    z taka informacja ze strony funkcjonariusza
    Moze cos jeszcze ciekawego znajde w tych paragrafach ;)

  • 12. Data: 2007-07-16 07:38:19
    Temat: Re: Policja, rewizja, protokół
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Maluch" <n...@m...pl> napisał
    > Jasne, że nie. Wogóle nie powinno być takiego żądania pokazania schowka
    > przy zwykłej kontroli. No ale jak podejdzie się kierowcę i poprosi np. o
    > pokazanie trójkąta, to jest szansa, że zobaczymy dobrowolnie co jest w
    > bagażniku.

    Dokładnie. Albo gaśnicę...

  • 13. Data: 2007-07-16 08:16:02
    Temat: Re: Policja, rewizja, protok
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Uzytkownik "Krystian" <k...@w...pl> napisal
    >tak rozmawiamy o kontroli samochodu, to przy rewizji osobistej juz nie
    >ma tych watpliwosci ??

    To jest prawie to samo, bagaz w samochodzie czy plecak na plecach.
    -Przy tzw. rewizji osobistej (kieszenie, torba) mamy do czynienia zwykle z
    kontrola osobista (patrz pkt. 1 mojego postu poprzedniego). tylko na zadanie
    protokól, postanowienie prokuratora zbedne.
    -Mozna tez sie glowic czy poza kontrola osobista takie cos mozna równiez na
    zasadzie zwyklej prosby i dobrowolnosci, ale to sliska sprawa, co opisalem w
    pkt.4
    -czasem przeszukanie procesowe osoby wchodzi w gre, ale to zwykle w ramach
    konkternej sprawy. Wtedy protokól obligatoryjnie, postanowienie przy
    rozpoczynaniu przeszukania albo doreczone pozniej na zadanie.

    To sa rózne czynnosci w sensie prawnym, a fizycznie to wyglada tak samo i
    ludzie nazywaja potocznie rewizja.

    >Na zadanie protokol, postanowienie prokuratora.
    >tak pytam bo kilka tygodni temu widzialem ja 4 policjantow
    >przeszukiwalo 2 chlopaków (kieszenie, plecak)

    To prawdopodobnie nie bylo przeszukanie tylko kontrola osobista, nalezy te
    pojecia odrózniac.

    >znalazlem tez informacje ze po zakonczeniu kontroli drogowej policjant
    ma obowiazek poinformowania o prawie do zlozenia skargi u wlasciwego

    Na stronie www.policja.pl w dziale prawo masz rozporzadzenie w sprawie trybu
    postepowania przy wykonywania niektórych uprawnien. Z niego wynika, ze np.
    przy legitymowaniu, kontroli osobistej ma poinformowac o takim prawie. Moim
    zdaniem jest to bezsensowne, kiedys byl jedynie obowiazek podania przyczyny,
    podstawy i przedstawienia sie, co zwykle i tak bylo niewykonywane w
    praktyce. Dzialo sie tak z róznych wzgledów: zle nawyki, opory psychiczne,
    obawa przed utrata kontroli nad interwencja, osmieszenie w oczach lumpów
    itp. Teraz dochodzi jeszcze to. Obywatel zawsze ma prawo skladac skarge, na
    kazde czynnosci, nie jest to zadna nowosc, a budowanie martwego prawa
    klepania formulek, co pózniej ciezko egzekwowac. Ci którzy to wymyslaja maja
    male wyobrazenie o rzeczywistosci i warunkach w jakich pracuje policjant,
    najczsciej nie interweniuje wobec ludzi grzecznych i kulturalnych.
    Rozwiazaniem dobrym byloby wymuszenie i kontrolowanie obowiazku noszenia
    dobrej technicznie plakietki z numerem, a najlepiej nazwiskiem, co jest w
    wielu krajach, inne dane tylko na zyczenie osób a nie na zasadzie wierszyka.
    Taki wymóg bylby latwiejszy w egzekwowaniu. Wtedy policjant nie tracilby
    czasu na rzeczy, które i tak teraz mu z trudem przychodza, a dwa z
    psychologicznego punktu widzenia nie bylby anonimowy podczas calej
    interwencji, postepowalby zgodnie z normami, mniej agresywnie (efekty takie
    pokazuja badania naukowe).

    W trakcie kontroli drogowej mamy do czynienia z legitymowaniem, kontrola
    osobista/przegladaniem bagazu t y l k o w niektórych przypadkach, tak wiec
    powyzsze przepisy n i e z a w s z e maja zastowoswanie.
    "Zwykla" kontrola drogowa rzadzi sie innym rozporzadzeniem, w sprawie trybu
    i waruków kontroli drogowej, nie przypominam sobie, aby w nim byl obowiazek
    pouczania o prawie do skargi.

  • 14. Data: 2007-07-16 08:25:37
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl> napisał
> [...]
    > wiec powyzsze przepisy n i e z a w s z e maja zastowoswanie.
    > "Zwykla" kontrola drogowa rzadzi sie innym rozporzadzeniem,

    Dodam dla ścisłości, że sprawdzenie dokumentów uprawniających do kierowania
    itp. nie są legitymowaniem sensu stricte i przepisy rozporządzenia o
    wykonywaniu niektórych czynności... nie mają tu zastosowania. Dopiero jak w
    trakcie kontroli drogowej doszłoby do typowego legitymowania, kontroli
    bagażu będą one miały zastosowanie. Ale to są na prawdę szczegóły,
    szczególiki, życie nie zawsze jest precyzjne.

  • 15. Data: 2007-07-16 15:33:54
    Od: Krystian <k...@w...pl>

> [...]
    >postepowania przy wykonywania niektórych uprawnien. Z niego wynika, ze np.
    >przy legitymowaniu, kontroli osobistej ma poinformowac o takim prawie

    wlasnie tam znalazlem te informacje

    > Dodam dla cis o ci, e sprawdzenie dokumentów uprawniaj cych do kierowania
    > itp. nie s legitymowaniem sensu stricte i przepisy rozporz dzenia o
    > wykonywaniu niektórych czynno ci... nie maj tu zastosowania. Dopiero jak w
    > trakcie kontroli drogowej dosz oby do typowego legitymowania, kontroli
    > baga u b d one mia y zastosowanie. Ale to s na prawd szczegó y,
    > szczególiki, ycie nie zawsze jest precyzjne.

    ale policjant czesto mowi " prosze o prawo jazdy, dowód osobisty i
    udowód bezpieczenia OC"
    jezeli prosi o dowód to juz jest legitymowanie ?
    wiem czepiam sie
    na glowne pytania juz uzyskalem odpowiedzi :)
    mozemy zakonczyc watek
    dziekuje bardzo ;)

  • 16. Data: 2007-07-16 16:28:42
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Krystian pisze:

> [...]
    > jezeli prosi o dowód to juz jest legitymowanie ?
    > wiem czepiam sie
    > na glowne pytania juz uzyskalem odpowiedzi :)

    Mnie tam nigdy o dowód nie proszono. Wszystkie trzy mandaty, jakie do
    tej pory dostałem (na łączną sumę 120zł ;-) ) otrzymałem mając przy
    sobie jedynie prawo jazdy. Nie było to najmniejszym problemem,
    wystarczyło i nikt nawet zająknął się żebym jeszcze dowód os. wyciągał.
    A rzecz działa się w Szczecinie :-)

    chester

  • 17. Data: 2007-07-16 17:38:09
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>

    Użytkownik "chester" <c...@p...gazeta.pl> napisał

    heh;) nie wiem, różnie można do tego podejść. Ale jedno jest pewne: prawo do
    legitymowania daja niezależnie dwa akty: Ustawa o Policji oraz Prawo o ruchu
    drogowym (w części opisującej kontrolę ruchu). Natomiast przepisy omawianego
    rozporządzenia o trybie wykonywania niektórych uprawnień (te nakzujące
    pouczanie o prawie skargi itp.) dotyczą legitymowania z Ustawy o Policji.
    Więc zawsze można podnieść, że legitymowanie w czasie kontroli ruchu wynika
    czysto i jedynie z Prawa o ruchu drogowym, jest elementem kontroli drogowej
    i służy tylko celom tej kontroli, więc przepisy tamtego rozporządzenia nie
    mają zastosowania, a stosuje się jedynie przepisy rozporządzenia o kontroli
    ruchu drogowego.