  • 1. Data: 2002-02-13 09:49:17
    Temat: Odsetki od przedawnionego dlugu - prosba o porade
    Od: Paweł Socha <p...@a...com.pl>

    Sprawa wyglada tak. W styczniu 1998 zostala mi (jako osobie fizycznej)
    wystwiona przez jedna z firm telekomunikacyjnych faktura, co do ktorej
    zasadnosci sie nie zgadzalem i ja reklamowalem. Reklamacja nie zostala
    rozpatrzona po mojej mysli, ale ze uwazalem iz mam racje postanowilem
    nie placic, tak dla zasady bo kwota byla smieszna (70 PLN). No i byl
    dlugo spokoj.

    Teraz (luty 2002) dostaje pisemko od firmy windykacyjnej z wezwaniem do
    zaplaty naleznosci glownej (70 PLN), odsetek (70 PLN), oraz kosztow
    postepowania (25 PLN).

    Jednoczesnie dostalem kopie cesji mojego dlugu z firmy
    telekomunikacyjnej na wlasnie firme windykacyjna. Z tym tylko ze w cesji
    jest tylko mowa o naleznosci glownej, nie ma nic mowy o odsetkach, a
    sama cesja zostala dokonana w styczniu 2002.

    No dobrze, ale teraz mamy art, 118 KC wedle ktorego naleznosc glowna
    ulegla przedawnieniu po 3 latach, a wiec w okolicach stycznia 2001. W
    swietle prawa nie mam wiec obowiazku jej regulowac. Nie wiem jak w tym
    wypadku wyglada sprawa odsetek, ale tu wlasnie wraca sprawa tej cesji w
    ktorej byla mowa tylko o naleznosci glownej. Czy wiec firma windykacyjna
    ma prawo domagac sie odsetek?

    No i wreszcie koszty postepowania. Tak faktycznie to firma windykacyjna
    kupila przedawniony dlug i IMO to jest jej problem, bo dla mnie to po
    prostu nie ma sprawy wiec nie ma kosztow. Mam racje?

    Jesli ktos ma jakies konkretne artykulu na poparcie lub obalenie mojego
    toku rozumowania to bede bardzo wdzieczny.

    Jest jeszcze jedna kwestia, ale to juz poboczna. Podpisujac umowe z
    firma telekomunikacyjna zastrzeglem, ze nie zycze sobie przekazywania
    moich danych osobowych firma trzecim bez mojej zgody. Jak to sie ma w
    tym momencie do zaistnialej sytuacji? Czy firma telekomunikacyjna
    postapila bezprawnie przekazujac moje dane firmie windykacyjnej?

    Pozdrawiam
    i z gory dziekuje za odpowiedz.

  • 2. Data: 2002-02-13 11:31:56
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 13 Feb 2002, Paweł Socha wrote:

> [...]
    > jest tylko mowa o naleznosci glownej, nie ma nic mowy o odsetkach, a
    > sama cesja zostala dokonana w styczniu 2002.

    art. 509 § 2 KC: Wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie
    związane z nią prawa, w szczególności roszczenie o zaległe odsetki.

    > No dobrze, ale teraz mamy art, 118 KC wedle ktorego naleznosc glowna
    > ulegla przedawnieniu po 3 latach, a wiec w okolicach stycznia 2001. W

    Należność główna _mogła_ ulec przedawnieniu po 3 latach, ale jest to
    przepis dyspozytywny i twoja umowa z operatorem (nie mówiąc już o
    prawie telekomunikacyjnym) może co innego stanowić.

    Poza tym dochodzenie roszczenia w jakiejkolwiek formie wstrzymuje, a
    wydanie wyroku zasądzającego przerywa bieg przedawnienia, nie wiesz zatem
    czy ten bieg był nieprzerwany od 1998.

> [...]
    > wypadku wyglada sprawa odsetek, ale tu wlasnie wraca sprawa tej cesji w
    > ktorej byla mowa tylko o naleznosci glownej. Czy wiec firma windykacyjna

    Ma i to niezależnie od przedawnienia się należności głównej (przedawnione
    świadczenie okresowe nadal generuje odsetki, tyle że egzekwowalne są one
    za ostatnie 3 lata).

    > No i wreszcie koszty postepowania. Tak faktycznie to firma windykacyjna
    > kupila przedawniony dlug i IMO to jest jej problem, bo dla mnie to po
    > prostu nie ma sprawy wiec nie ma kosztow. Mam racje?

    O kosztach to powinien rozstrzygnąć sąd w wyroku, nieprawdaż? :)

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-02-13 11:49:36
    Od: Paweł Socha <p...@a...com.pl>

    > Należność główna _mogła_ ulec przedawnieniu po 3 latach, ale jest to
    > przepis dyspozytywny i twoja umowa z operatorem (nie mówiąc już o
    > prawie telekomunikacyjnym) może co innego stanowić.

    Naleznosc ulegla przedawnieniu, i co do tego zgadza sie nawet
    windykator. W umowie nei bylo zadnych szczegolnych zapisow i tylko
    powolanie na kodeks cywilny.

    > Poza tym dochodzenie roszczenia w jakiejkolwiek formie

    co znaczy w jakiejkolwiek formie? Czy ponaglenie do zaplaty wyslane w
    formie listu jest forma mogaca wstrzymac (i na jak dlugo) bieg sprawy.
    Czy moze chodzi tu o forme czysto sadowa (zlozenie pozwu w sadzie)

    wstrzymuje, a
    > wydanie wyroku zasądzającego przerywa bieg przedawnienia, nie wiesz zatem
    > czy ten bieg był nieprzerwany od 1998.

    Wiem tylko tyle ze zadne postepowanie w tej sprawie sie nie toczylo, nie
    ma zadnego wyroku. Sprawa nigdy nie wyladowala w sadzie.

    > Ma i to niezależnie od przedawnienia się należności głównej (przedawnione
    > świadczenie okresowe nadal generuje odsetki,

    czyli ze jesli nie zaplace tego przedawnionego dlugu to on nadal bedzie
    generowal odsetki???

    tyle że egzekwowalne są one
    > za ostatnie 3 lata).

    A czy jest mozliwe naliczanie odsetek od odsetek i po jakim czasie te
    odsetki ulegaja przedawnieniu

    > O kosztach to powinien rozstrzygnąć sąd w wyroku, nieprawdaż? :)

    No ale nie bylo rozprawy i te 25 PLN kosztow to chyba jakas stala stawka
    u tego windykatora.

    Pozdrawiam

    Pawel

  • 4. Data: 2002-02-13 11:50:40
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

> [...]
    > przepis dyspozytywny i twoja umowa z operatorem (nie mówiąc już o
    > prawie telekomunikacyjnym) może co innego stanowić.

    Znowu błąd Gwidonie! Oprócz artykułu 118 KC jest też i 119. Normy
    określające długość terminów przedawnienia mają charakter bezwzględnie
    obowiązujący (vide np. Komentarz do KC, C.H. Beck Warszawa 1999, Tom I, s.
    329). Przepis artykułu 118 KC reguluje ogólne przepisy przedawnienia. Inna
    niż tam wskazana długość terminu może wynikać wyłącznie z przepisu
    szczególnego, ale nie z jakiejkolwiek umowy (!). Postanowienia umowy
    niezgodne z art. 118 KC są z mocy prawa nieważne.

  • 5. Data: 2002-02-13 13:17:04
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 13 Feb 2002, Paweł Socha wrote:

    > co znaczy w jakiejkolwiek formie? Czy ponaglenie do zaplaty wyslane w

    To znaczy przed sądem lub innym organem odpowiednim do rozpoznawania
    sporów danego rodzaju, które wynikają ze stosunków cywilnoprawnych (art.
    123 ust. 1 pkt 1 KC).

    > czyli ze jesli nie zaplace tego przedawnionego dlugu to on nadal bedzie
    > generowal odsetki???

    Tak - tylko że te odsetki są stałe (modulo zmiana stopy ustawowej) - nie
    ma odsetek od odsetek (chyba że dłużnik się na to zgodzi).

    > No ale nie bylo rozprawy i te 25 PLN kosztow to chyba jakas stala stawka
    > u tego windykatora.

    Wydawało mi się że wierzyciel może sobie tej stawki zażyczyć dopiero w
    kosztach egzekucji.

  • 6. Data: 2002-02-13 13:18:22
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 13 Feb 2002, Buker wrote:

    > Znowu błąd Gwidonie! Oprócz artykułu 118 KC jest też i 119. Normy

    Znowu?

    > niż tam wskazana długość terminu może wynikać wyłącznie z przepisu
    > szczególnego, ale nie z jakiejkolwiek umowy (!). Postanowienia umowy

    Więc wskazałem na prawo telekomunikacyjne, które może to regulować inaczej
    (i którego postanowienia strony powtórzyły w umowie - w końcu wolno się
    rozpisywać ;)

  • 7. Data: 2002-02-13 21:14:20
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Znowu?

    Termin przedawnienia wykonania środka karnego w postaci obowiązku
    naprawienia szkody - to był poprzedni błąd (mam dobrą pamięć)

    > Więc wskazałem na prawo telekomunikacyjne, które może to regulować inaczej
    > (i którego postanowienia strony powtórzyły w umowie - w końcu wolno się
    > rozpisywać ;)

    Cóż to już czysta dialektyka ;) Rozumiem, że chcesz wycofując sie zachować
    twarz...

  • 8. Data: 2002-02-13 22:52:44
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 13 Feb 2002, Buker wrote:

    > Termin przedawnienia wykonania środka karnego w postaci obowiązku
    > naprawienia szkody - to był poprzedni błąd (mam dobrą pamięć)

    Przecież ja nie jestem karnistą :)

    > Cóż to już czysta dialektyka ;) Rozumiem, że chcesz wycofując sie zachować
    > twarz...

    No coś się z tego WUMLu jednak wyniosło...

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 9. Data: 2002-02-15 19:42:19
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał:

    >No coś się z tego WUMLu jednak wyniosło...
    Ty Też ? ;-)))))

    Artur Golański