    From: Paweł Socha <p...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odsetki od przedawnionego dlugu - prosba o porade
    Date: Wed, 13 Feb 2002 10:49:17 +0100

    Sprawa wyglada tak. W styczniu 1998 zostala mi (jako osobie fizycznej)
    wystwiona przez jedna z firm telekomunikacyjnych faktura, co do ktorej
    zasadnosci sie nie zgadzalem i ja reklamowalem. Reklamacja nie zostala
    rozpatrzona po mojej mysli, ale ze uwazalem iz mam racje postanowilem
    nie placic, tak dla zasady bo kwota byla smieszna (70 PLN). No i byl
    dlugo spokoj.

    Teraz (luty 2002) dostaje pisemko od firmy windykacyjnej z wezwaniem do
    zaplaty naleznosci glownej (70 PLN), odsetek (70 PLN), oraz kosztow
    postepowania (25 PLN).

    Jednoczesnie dostalem kopie cesji mojego dlugu z firmy
    telekomunikacyjnej na wlasnie firme windykacyjna. Z tym tylko ze w cesji
    jest tylko mowa o naleznosci glownej, nie ma nic mowy o odsetkach, a
    sama cesja zostala dokonana w styczniu 2002.

    No dobrze, ale teraz mamy art, 118 KC wedle ktorego naleznosc glowna
    ulegla przedawnieniu po 3 latach, a wiec w okolicach stycznia 2001. W
    swietle prawa nie mam wiec obowiazku jej regulowac. Nie wiem jak w tym
    wypadku wyglada sprawa odsetek, ale tu wlasnie wraca sprawa tej cesji w
    ktorej byla mowa tylko o naleznosci glownej. Czy wiec firma windykacyjna
    ma prawo domagac sie odsetek?

    No i wreszcie koszty postepowania. Tak faktycznie to firma windykacyjna
    kupila przedawniony dlug i IMO to jest jej problem, bo dla mnie to po
    prostu nie ma sprawy wiec nie ma kosztow. Mam racje?

    Jesli ktos ma jakies konkretne artykulu na poparcie lub obalenie mojego
    toku rozumowania to bede bardzo wdzieczny.

    Jest jeszcze jedna kwestia, ale to juz poboczna. Podpisujac umowe z
    firma telekomunikacyjna zastrzeglem, ze nie zycze sobie przekazywania
    moich danych osobowych firma trzecim bez mojej zgody. Jak to sie ma w
    tym momencie do zaistnialej sytuacji? Czy firma telekomunikacyjna
    postapila bezprawnie przekazujac moje dane firmie windykacyjnej?

    Pozdrawiam
    i z gory dziekuje za odpowiedz.