    From: "Buker" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odsetki od przedawnionego dlugu - prosba o porade
    Date: Wed, 13 Feb 2002 12:50:40 +0100

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:Pine.LNX.4.44.0202131227520.1284-100000@localho
    st...

    > art. 509 § 2 KC: Wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie
    > związane z nią prawa, w szczególności roszczenie o zaległe odsetki.

    > Należność główna _mogła_ ulec przedawnieniu po 3 latach, ale jest to
    > przepis dyspozytywny i twoja umowa z operatorem (nie mówiąc już o
    > prawie telekomunikacyjnym) może co innego stanowić.

    Znowu błąd Gwidonie! Oprócz artykułu 118 KC jest też i 119. Normy
    określające długość terminów przedawnienia mają charakter bezwzględnie
    obowiązujący (vide np. Komentarz do KC, C.H. Beck Warszawa 1999, Tom I, s.
    329). Przepis artykułu 118 KC reguluje ogólne przepisy przedawnienia. Inna
    niż tam wskazana długość terminu może wynikać wyłącznie z przepisu
    szczególnego, ale nie z jakiejkolwiek umowy (!). Postanowienia umowy
    niezgodne z art. 118 KC są z mocy prawa nieważne.

> [...]
    > wydanie wyroku zasądzającego przerywa bieg przedawnienia, nie wiesz zatem
    > czy ten bieg był nieprzerwany od 1998.

    > Ma i to niezależnie od przedawnienia się należności głównej (przedawnione
    > świadczenie okresowe nadal generuje odsetki, tyle że egzekwowalne są one
    > za ostatnie 3 lata).

    > O kosztach to powinien rozstrzygnąć sąd w wyroku, nieprawdaż? :)
    >
    > --
    > Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    > "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.
    > We're English, and the English are best at everything." [W. Golding,
    LotF]