  • 1. Data: 2004-01-21 12:10:47
    Temat: Obcięte wynagrodzenie
    Od: "Krzychu" <b...@f...onet.pl.NOSPAM>

    Witam!

    Mam pytanie: w obecnym zakładzie jestem zatrudniony od 3.06.2002 r.
    (poniedziałek). Wynagrodzenie za czerwiec dostałem nie całe, ale 28/30 - bo
    byłem pracownikiem nie cały miesiąc, tylko 28 dni z 30. Nieważne, że te 2
    dni (1. i 2. 06.2002) to była sobota i niedziela - dni wolne - tak mi
    kobieta w rachubie powiedziała.
    Czy to jest zgodne z przepisami?

    Krzychu

  • 2. Data: 2004-01-21 12:43:38
    Temat: Re: Obcięte wynagrodzenie
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > byłem pracownikiem nie cały miesiąc, tylko 28 dni z 30. Nieważne, że te 2
    > dni (1. i 2. 06.2002) to była sobota i niedziela - dni wolne - tak mi

    Jeżeli zawarłeś umowę o pracęz dniem 03 czerwca, to czego chcesz ? żeby ktoś
    Ci zapłacił za czas, gdy nie pracowałeś ? Trzeba było zawierać umowę 01
    czerwca, albo w maju to by Ci zapłacili za maj itd.

    Paweł

  • 3. Data: 2004-01-21 13:01:15
    Temat: Odp: Obcięte wynagrodzenie
    Od: "Krzychu" <b...@f...onet.pl.NOSPAM>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:1...@n...onet.pl...

> [...]
    > Ci zapłacił za czas, gdy nie pracowałeś ? Trzeba było zawierać umowę 01
    > czerwca, albo w maju to by Ci zapłacili za maj itd.

    Ale pracowałem dokładnie tyle samo, co inni - 21 dni.
    Dlaczego dostałem mniej??

    Krzychu

  • 4. Data: 2004-01-21 15:26:13
    Od: "Kania" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzychu" <b...@f...onet.pl.NOSPAM> napisał w wiadomości
    > Ale pracowałem dokładnie tyle samo, co inni - 21 dni.
    > Dlaczego dostałem mniej??

    Bo miales krotsza umowe.

    Kania

  • 5. Data: 2004-01-21 19:05:55
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

> [...]
    byłem pracownikiem nie cały miesiąc, tylko 28 dni z 30. Nieważne, że te 2
    dni (1. i 2. 06.2002) to była sobota i niedziela - dni wolne - tak mi

    Witam,
    Nie jest zgodne z przepisami, powinieneś otrzymać pełne wynagrodzenie
    miesięczne, skoro przepracowałeś wszystkie dni robocze w miesiącu - podstawa
    prawna: art. 12 rozporządzenia MPiPS z 29.05.1996 r. w sprawie sposobu
    ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz (...) oraz
    innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 289 z
    późn. zmianami).
    Ponadto, w opisanej sytuacji sama umowa o pracę, w której wynagrodzenie jest
    określone stawką miesięczną, powinna zaczynać się od pierwszego dnia
    miesiąca, a nie dopiero od pierwszego dnia roboczego w tym miesiącu.
    Niestety, jest to bardzo często spotykana nieprawidłość.

    wa

  • 6. Data: 2004-01-22 07:04:31
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 21 Jan 2004 20:05:55 +0100, "waczek"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >Ponadto, w opisanej sytuacji sama umowa o pracę, w której wynagrodzenie jest
    >określone stawką miesięczną, powinna zaczynać się od pierwszego dnia
    >miesiąca, a nie dopiero od pierwszego dnia roboczego w tym miesiącu.

    Czyli Krzychu nie mógł pracować 1 i 2 w innej firmie?
    Na jakiej podstawie ograniczasz możliwość zmiany pracy w ciągu
    miesiąca?

    Co do podstawy, to podaj konkretny artykuł, bo żaden mi nie pasuje
    jako uzasadnienie wypłacenia wynagrodzenia za czas, gdy pracownik nie
    był pracownikiem danej firmy (czyli mógł pobierać zasiłek dla
    bezrobotnych czy pracować w innej firmie).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2004-01-22 07:17:54
    Od: Paweł<w...@o...pl>

> [...]
    nie
    > był pracownikiem danej firmy (czyli mógł pobierać zasiłek dla
    > bezrobotnych czy pracować w innej firmie).

    Wiesz, on faktycznie ma rację, dawno nikt mnie nie rozłożył "na
    łopatki", cholera.

    Jeżeli 1 był w sobotę a 2 w niedzielę a ktoś się zatrudnił 3 w
    poniedziałek to powienien dostać 100 % wynagrodzenia (o ile
    oczywiście sobota była dniem dodatkowo wolnym od pracy).

    A co do wymogu zatrudniania od 1 to też chętnie poznam podstawę
    prawną, bo mimo wszystko nie podzielam tego stanowiska.

    Paweł

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 8. Data: 2004-01-23 20:59:10
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Użytkownik "Paweł" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A co do wymogu zatrudniania od 1 to też chętnie poznam podstawę
    > prawną, bo mimo wszystko nie podzielam tego stanowiska.

    Nie jest to sztywny wymóg, bo umowę o pracę można zawrzeć od każdego dnia
    miesiąca, nawet od 31-ego, o czym wie każdy pracownik i każdy kadrowiec.

    Natomiast w komentarzach traktujących o stosowaniu prawa pracy w praktyce
    spotkałam taką wykładnię, że umowę o pracę z wynagrodzeniem określonym
    stawką miesięczną, zawieraną od początku miesiąca, w którym pierwsz(y)e
    dzień (dni) są dniami świątecznymi lub wolnymi od pracy, należy zawierać od
    pierwszego dnia miesiąca, a nie od pierwszego dnia roboczego.

    Oczywiście, tak należy postępować w sytuacji, gdy zatrudniana osoba w tych
    pierwszych dniach świątecznych nie jest nigdzie zatrudniona, bo np. od
    dłuższego czasu nie pracuje lub podejmuje pierwszą pracę, w poprzednim
    miejscu pracy umowa o pracę została rozwiązana w ostatnim dniu poprzedniego
    miesiąca, a nawet jeżeli jest zarejestrowana jako bezrobotna i pobiera
    zasiłek dla bezrobotnych.

    Dotychczas nie polemizowałam z taką wykładnią, ponieważ uważam ją za
    logiczną.

    Przykłady:
    1) Bezrobotny pobierający zasiłek dla bezrobotnych, skoro otrzyma pełne
    miesięczne wynagrodzenie za pierwszy miesiąc zatrudnienia, to nie powinien
    już pobierać zasiłku dla bezrobotnych za pierwsze dni świąteczne miesiąca,
    tylko do końca poprzedniego miesiąca. Chyba sprawiedliwie?

    2) Osoba nie będąca w stosunku pracy z poprzednim pracodawcą w tych
    pierwszych świątecznych dniach miesiąca - na przykładzie 2003 r.
    Pracownik przepracował w 2003 r. wszystkie dni robocze, nie korzystał ze
    zwolnień lekarskich ani z urlopu bezpłatnego, mógł korzystać z urlopu
    wypoczynkowego, okolicznościowego oraz 2 dni wolnych na opiekę nad zdrowym
    dzieckiem.
    U pracodawcy A umowa o pracę została rozwiązana 31.01.2003 r. Od lutego 2003
    r. pracownik podjął pracę u pracodawcy B.
    Jeżeli z pracodawcą B została zawarta umowa o pracę od 01.02.2003 r., to
    pracownik ma zaliczony pełny rok do stażu pracy, również do stażu
    ubezpieczeniowego w ZUS (istotne zwłaszcza dla "wcześniej" urodzonych).
    Natomiast jeżeli umowa o pracę u pracodawcy B została zawarta od pierwszego
    dnia roboczego, tj. od 03.02.2003 r., to - mimo przepracowania pełnego
    roku - wypracowany w 2003 r. staż tego pracownika będzie wynosił tylko 11
    miesięcy 26 dni.
    Wprawdzie to niewielka różnica, ale czasem istotna.

    3) Pozostawanie w stosunku pracy z poprzednim pracodawcą do 02.02.2003 r.
    było możliwe przy rozwiązaniu umowy o pracę na mocy porozumienia stron.
    Jednak pracownik nie otrzymałby wynagrodzenia za te 2 dni i pozostawanie w
    ewidencji u pracodawcy A nie było korzystne ani dla pracownika, ani dla
    pracodawcy.

    Pozdrawiam

    wa

  • 9. Data: 2004-01-23 21:19:59
    Od: "pasjonat" <p...@w...pl>

> [...]
    > miesięcy 26 dni.
    > Wprawdzie to niewielka różnica, ale czasem istotna.

    a czy stazu pracy nie zaokragla sie w gore na korzysc pracownika, tj.
    niepelny miesiac jest liczony do stazu jako pelny (rowniez do urlopu, z
    wyjatkiem pierwszego urlopu w zyciu wg starych przepisow)?

    i druga sprawa co jest jesli np. pracownik ma prawo do 26 dni urlopu i
    konczy pracowac z koncem stycznia, czy jako ekwiwalent pieniezny
    (zakladajac, ze nie bieze urlopu) firma powinna mu wyplacic wynagrodzenie za
    1/12*26=2,16? czy to sie zaokragla w gore do 3 dni, czy zmniejsza do 2?

  • 10. Data: 2004-01-23 23:34:04
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Urlop wypoczynkowy zaokrągla się w "górę", 3/12 x 26 to 3 dni urlopu
    wypoczynkowego. Ale za grudzień może być mniej, bo roczny urlop wypoczynkowy
    to 26 dni.

    Stażu pracy nie zaokrągla się w "górę", odlicza się natomiast nawet
    pojedyncze dni urlopu bezpłatnego.
    Jednak urlop bezpłatny poniżej 30 dni w roku kalendarzowym nie ma wpływu na
    uprawnienia pracownicze i nie powoduje zmniejszenia wymiaru urlopu
    wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym.

    ZUS zalicza pełne miesiące okresów składkowych i osobno nieskładkowych.
    Zsumowane dni z niepełnych miesięcy przelicza się na miesiące przy
    założeniu, że miesiąc to 30 dni.

    wa