    From: "waczek" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obcięte wynagrodzenie
    Date: Fri, 23 Jan 2004 21:59:10 +0100

    Witam,

    Użytkownik "Paweł" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:buntf2$d6s$1@flis.man.torun.pl...

    > A co do wymogu zatrudniania od 1 to też chętnie poznam podstawę
    > prawną, bo mimo wszystko nie podzielam tego stanowiska.

    Nie jest to sztywny wymóg, bo umowę o pracę można zawrzeć od każdego dnia
    miesiąca, nawet od 31-ego, o czym wie każdy pracownik i każdy kadrowiec.

    Natomiast w komentarzach traktujących o stosowaniu prawa pracy w praktyce
    spotkałam taką wykładnię, że umowę o pracę z wynagrodzeniem określonym
    stawką miesięczną, zawieraną od początku miesiąca, w którym pierwsz(y)e
    dzień (dni) są dniami świątecznymi lub wolnymi od pracy, należy zawierać od
    pierwszego dnia miesiąca, a nie od pierwszego dnia roboczego.

    Oczywiście, tak należy postępować w sytuacji, gdy zatrudniana osoba w tych
    pierwszych dniach świątecznych nie jest nigdzie zatrudniona, bo np. od
    dłuższego czasu nie pracuje lub podejmuje pierwszą pracę, w poprzednim
    miejscu pracy umowa o pracę została rozwiązana w ostatnim dniu poprzedniego
    miesiąca, a nawet jeżeli jest zarejestrowana jako bezrobotna i pobiera
    zasiłek dla bezrobotnych.

    Dotychczas nie polemizowałam z taką wykładnią, ponieważ uważam ją za
    logiczną.

    Przykłady:
    1) Bezrobotny pobierający zasiłek dla bezrobotnych, skoro otrzyma pełne
    miesięczne wynagrodzenie za pierwszy miesiąc zatrudnienia, to nie powinien
    już pobierać zasiłku dla bezrobotnych za pierwsze dni świąteczne miesiąca,
    tylko do końca poprzedniego miesiąca. Chyba sprawiedliwie?

    2) Osoba nie będąca w stosunku pracy z poprzednim pracodawcą w tych
    pierwszych świątecznych dniach miesiąca - na przykładzie 2003 r.
    Pracownik przepracował w 2003 r. wszystkie dni robocze, nie korzystał ze
    zwolnień lekarskich ani z urlopu bezpłatnego, mógł korzystać z urlopu
    wypoczynkowego, okolicznościowego oraz 2 dni wolnych na opiekę nad zdrowym
    dzieckiem.
    U pracodawcy A umowa o pracę została rozwiązana 31.01.2003 r. Od lutego 2003
    r. pracownik podjął pracę u pracodawcy B.
    Jeżeli z pracodawcą B została zawarta umowa o pracę od 01.02.2003 r., to
    pracownik ma zaliczony pełny rok do stażu pracy, również do stażu
    ubezpieczeniowego w ZUS (istotne zwłaszcza dla "wcześniej" urodzonych).
    Natomiast jeżeli umowa o pracę u pracodawcy B została zawarta od pierwszego
    dnia roboczego, tj. od 03.02.2003 r., to - mimo przepracowania pełnego
    roku - wypracowany w 2003 r. staż tego pracownika będzie wynosił tylko 11
    miesięcy 26 dni.
    Wprawdzie to niewielka różnica, ale czasem istotna.

    3) Pozostawanie w stosunku pracy z poprzednim pracodawcą do 02.02.2003 r.
    było możliwe przy rozwiązaniu umowy o pracę na mocy porozumienia stron.
    Jednak pracownik nie otrzymałby wynagrodzenia za te 2 dni i pozostawanie w
    ewidencji u pracodawcy A nie było korzystne ani dla pracownika, ani dla
    pracodawcy.

    Pozdrawiam

    wa