  • 1. Data: 2009-10-20 08:25:21
    Temat: Marczuk-Pazura a przyjmowanie płatności gotówką
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    Wczoraj w "Teraz my" Weronika Marczuk-Pazura płakała, że wręczone jej
    gotówka (100.000 zł) była częścią należnego jej wynagrodzenia (100.000
    euro)za obsługę nabycia WNiT i że było to zgodne z prawem, bo miała 7
    dni na wystawienie faktury. Zakładając, że Tomasz Małecki był
    przedsiębiorcą to:
    Art. 22
    1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną
    działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego
    przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
    1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca
    oraz
    2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z
    niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na
    złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy
    Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym
    dokonano transakcji.

    Pytanie: łgała (cały czas zakładając, że agent CBA był przedsiębiorcą)
    czy też są jakieś przepisy np. w ustawie o VAT, które wyłączają
    obowiązek dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego?

  • 2. Data: 2009-10-20 08:33:29
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    On 20 Paź, 10:25, wombi <w...@u...to.onet.eu> wrote:

    > Pytanie: łgała (cały czas zakładając, że agent CBA był przedsiębiorcą)
    > czy też są jakieś przepisy np. w ustawie o VAT, które wyłączają
    > obowiązek dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego?

    Małe ma to znaczenie. Naruszenie obowiązku przekazania pieniędzy
    przelewem to dużo mniejsza rzecz niż zarzuty łapówkarskie. Ciekawe
    jest raczej, jakimi dowodami dysponuje CBA poza tym przekazaniem
    pieniędzy.

  • 3. Data: 2009-10-20 08:41:25
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    przypadek pisze:

    > Małe ma to znaczenie. Naruszenie obowiązku przekazania pieniędzy
    > przelewem to dużo mniejsza rzecz niż zarzuty łapówkarskie.

    Dla uzyskania odpowiedzi na moje pytanie to co napisałeś właśnie nie ma
    znaczenia :)
    Nie interesują mnie w tym momencie zarzuty łapówkarskie tylko ten
    konkretny wycinek sprawy o którym napisałem.

  • 4. Data: 2009-10-20 08:43:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail w...@u...to.onet.eu napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Pytanie: łgała (cały czas zakładając, że agent CBA był przedsiębiorcą)
    > czy też są jakieś przepisy np. w ustawie o VAT, które wyłączają
    > obowiązek dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego?

    a zadaj inne pytanie - lepiej popełnic wykroczenie z artykułów ktore
    przytoczyłes czy przyjac lapówke?

    "Dzieci stają się podobne do tego, co o nich myślimy."
    Bird Johnson

  • 5. Data: 2009-10-20 09:49:25
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Tue, 20 Oct 2009 01:33:29 -0700 (PDT), przypadek napisał(a):

    > Małe ma to znaczenie. Naruszenie obowiązku przekazania pieniędzy
    > przelewem to dużo mniejsza rzecz niż zarzuty łapówkarskie.

    Firma w której pracuję w większości przypadków przyjmuje gotówkę od swoich
    kontrahentów. Jesteśmy przestępcami, czy ja czegoś tu nie rozumiem?

    --
    marcin

  • 6. Data: 2009-10-20 10:45:53
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "wombi" <w...@u...to.onet.eu> napisał w wiadomości

    > Pytanie: łgała (cały czas zakładając, że agent CBA był przedsiębiorcą) czy
    > też są jakieś przepisy np. w ustawie o VAT, które wyłączają obowiązek
    > dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego?

    W sumie z kodeksu cywilnego wynika obowiązek przyjęcia kwoty stanowiącej
    zaspokojenie roszczenia i nie ma w nim mowy, że musi być przelewem. Co
    prawda obowiązek przyjęcia jest tylko w siedzibie wierzyciela, ale żaden
    zapis nie mówi o tym, że wierzyciel nie może przyjąć tego poza siedzibą.
    Dodatkowo jeśli w przypadku spółek siedzibę interpretuje się jako
    miejscowość, to nie widzę powodu aby w przypadku innych podmiotów było
    inaczej.

    Więc wg mnie bardzo łatwo dowieść, że wierzyciel miał obowiązek
    przyjęcia kwoty stanowiącej zaspokojenie roszczenia, a prawo złamała druga
    strona umowy, gdyż jako przedsiębiorca zobowiązana była do uregulowania tego
    w formie bezgotówkowej.

  • 7. Data: 2009-10-20 10:50:48
    Od: kuba <p...@o...pl>

    wombi pisze:

> [...]
    > złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy
    > Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym

    A propos: jaka jest sankcja za niedochowanie tego obowiązku?

    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 8. Data: 2009-10-20 10:54:27
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

    > W sumie z kodeksu cywilnego wynika obowiązek przyjęcia kwoty stanowiącej
    > zaspokojenie roszczenia i nie ma w nim mowy, że musi być przelewem.

    A ja bym się z tym poglądem nie zgodził. Sposób wykonania zobowiązania
    jest wyznaczony przez jego treść (art. 355 KC), a w skład tej treści
    wchodzą normy wyrażone nie tylko w czynności prawnej, ale także w
    ustawie (art. 56 KC).

    W omawianym przypadku, nie ma mowy o tym, żeby wierzyciel miał obowiązek
    przyjąć świadczenie do ręki.

    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 9. Data: 2009-10-20 10:59:56
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    zly wrote:

    > Firma w której pracuję w większości przypadków przyjmuje gotówkę od swoich
    > kontrahentów. Jesteśmy przestępcami, czy ja czegoś tu nie rozumiem?

    I jednorazowa wartosc transakcji gotowka jest w tych przypadkach powyzej
    15k euro? "Haracze i wymuszenia S.A."? :)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 10. Data: 2009-10-20 11:18:34
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Tue, 20 Oct 2009 12:59:56 +0200, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > I jednorazowa wartosc transakcji gotowka jest w tych przypadkach powyzej
    > 15k euro? "Haracze i wymuszenia S.A."? :)

    Ups, umknęło mi 'oraz' :>
    --
    marcin