  • 1. Data: 2009-10-19 20:44:46
    Temat: Uchylenie się od odpowiedzi
    Od: "Dark26" <d...@o...pl>

    Witam,

    Zeznawałem jako świadek w szerszej sprawie w KWP.

    Zostałem pouczony o możliwości odmowy udzielenia odpowiedzi na dowolne pytanie,
    z możliwością powołania się na zapis art. 183 k.p.k.

    Co by się stało, w momencie kiedy chciałbym ominąć "niewygodne" dla mnie pytanie
    i poprosić o jego uchylenie? Czy nie jest to samoistne wpędzanie się w tarapaty?
    Dla mnie, laika, jest to wystarczający znak, że świadek nie jest szczery i
    wówczas trzeba zmienić status na podejrzanego. Czy moje obawy są uzasadnione?
    Czy faktycznie lepiej bać się konsekwencji i nieoczekiwanego zwrotu, czy można
    "bezkarnie" powołać się na art. 183 k.p.k?

    Jak odbierane jest przez funkcjonariuszy Policji?

  • 2. Data: 2009-10-19 20:50:50
    Temat: Re: Uchylenie się od odpowiedzi
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Dark26 pisze:
> [...]
    > "bezkarnie" powołać się na art. 183 k.p.k?
    >
    > Jak odbierane jest przez funkcjonariuszy Policji?

    Z tego co pamiętam, to właśnie Rywin (ustami swojego adwokata) tak
    się bronił przed pytaniami komisji śledczej - nie może odpowiedzieć na
    żadne pytanie, bo jakby odmówił odpowiedzi tylko na niektóre pytania, to
    byłoby wiadomo co chce ukryć.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-10-19 21:03:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dark26" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    Od oceny materiału dowodowego jest sąd, a nie policjant. Policjant
    zaprotokołuje, ze świadek na takie to a takie pytanie odmówił odpowiedzi
    powołując się na art. 183 kpk i z grubsza rzecz biorąc to całe konsekwencje
    prawne skorzystania ze swojego prawa. Inna sprawa, że czasem z tych odmów
    coś można wywnioskować, a czasem nie. Bo jak świadek odmówi odpowiedzi na
    pytanie, kto jechał należącym do niego samochodem, no to w sumie trudno z
    takiej odmowy wydedukować, czy jechał sam, czy ktoś z jego rodziny. A może
    nie wie, kto jechał, ale bierze pod uwagę, że mógł ktoś z bliskich.

  • 4. Data: 2009-10-19 21:48:43
    Od: "Dark26" <d...@o...pl>

> [...]
    > takiej odmowy wydedukować, czy jechał sam, czy ktoś z jego rodziny. A może
    > nie wie, kto jechał, ale bierze pod uwagę, że mógł ktoś z bliskich.

    Właśnie w tym sęk.
    Czy nie lepszym w podanym rozwiązaniu jest stwierdzenie "nie pamiętam"?

    A czy na postawione pytanie - czy to pan, prowadził auto - powołanie się na w/w
    paragraf nie jest oczywistym przyznaniem się do faktu?
    Jeżeli jako świadek otrzymuję pytania pokroju - czy to pan; czy za pana zgodą;
    czy miał pan wiedzę na temat... itp. uchylając się zgodnie z przysługującym mi
    prawem, nie przysporzę sobie więcej problemu?

    Owszem, to ja, ale... działałem na polecenie przełożonego, nie mając świadomości
    że... (przyjdzie mi się z tego spowiadać).
    Owszem, wydałem zgodę ale... kierowałem się informacjami jakie uzyskałem w
    wyniku otrzymania dokumentu X.
    Miałem wiedzę na temat... nie sądziłem jednak, że sprawa dotyczy czynu karalnego.

    Co jest w takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem?
    Co daje mi art. 183? Z mojego punktu widzenia, wyłącznie grę na czas,
    oczekiwanie na kolejne wezwanie. Proszę, jeżeli tak jest to wyprowadźcie mnie z
    błędnego myślenia.

  • 5. Data: 2009-10-19 21:59:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dark26" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    Odpowiedź na twoje wątpliwości wykracza poza możliwość udzielenia pomocy na
    grupie dyskusyjnej i gorąco zalecam w tej sytuację konsultację z adwokatem.

  • 6. Data: 2009-10-20 11:08:04
    Od: "Dark26" <d...@o...pl>

    > Użytkownik "Dark26" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Odpowiedź na twoje wątpliwości wykracza poza możliwość udzielenia pomocy na
    > grupie dyskusyjnej i gorąco zalecam w tej sytuację konsultację z adwokatem.

    Dziękuję za troskę. Moim zamiarem nie jest szukać pomocy w konkretnej sprawie,
    a raczej zrozumieniu zasadności możliwości skorzystania z przysługującego
    prawa. Być może naiwnie szukam odpowiedzi opartej na dowolnym przykładzie
    kiedy z punktu widzenia świadka art. 183 można wykorzystać "z korzyścią", a
    kiedy powołanie się na ten zapis może skutecznie pogorszyć sytuację.

  • 7. Data: 2009-10-20 18:17:38
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote
> [...]
    > pytanie, bo jakby odmówił odpowiedzi tylko na niektóre pytania, to byłoby

    Rywin akurat miał miał zarzuty prokuratorskie, podejrzany może w ogóle
    odmówić wyjaśnień. Komisja chyba przesłuchiwała go jako świadka, ale ze
    względu na to, że był podejrzanym w tej samej sprawie korzystano z tego
    prawa.
    Tutaj, w naszm przypadku, chodzi o świadka, on może odmówić tylko pytań,
    które go narażają na odpowiedzialność karną (jednocześnie wskazuje obszary
    niewygodne dla siebie)

  • 8. Data: 2009-10-20 19:15:32
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Tutaj, w naszm przypadku, chodzi o świadka, on może odmówić tylko pytań,
    > które go narażają na odpowiedzialność karną (jednocześnie wskazuje obszary
    > niewygodne dla siebie)

    Najlepiej wiec konsekwentnie powolywac sie na ow przepis nawet w obszarach
    wygodnych :)
    Wowczas nic nie zaweza on prowadzacym postepowanie :)
    No a przeciez nie ma obowiazku udowadniana dlaczego akurat odpowiedz na dane
    pytanie moglaby narazic swiadka na odpowiedzialnosc karna.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2009-10-20 20:13:32
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 23:48:43 +0200, Dark26 napisał(a):

    > Czy nie lepszym w podanym rozwiązaniu jest stwierdzenie "nie pamiętam"?

    ktoś mi opowiadał, że świadek powiedział w sądzie, że to już było tak
    dawno, a rzeczywiście minął rok od zdarzenia, że na prawdę nie pamięta, a
    na koniec nawet dodał, że trzeba było rozprawę zrobić po miesiącu to na
    pewno by więcej pamiętał

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Antyki http://foto.3mam.net/antyki/antyki_4.php

  • 10. Data: 2009-10-20 22:59:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:

> [...]
    > dawno, a rzeczywiście minął rok od zdarzenia, że na prawdę nie pamięta, a
    > na koniec nawet dodał, że trzeba było rozprawę zrobić po miesiącu to na

    I został ukarany za obrazę sądu? ;->