eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJa tylko wykonywałem rozkazy › Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy [Czy anty-mandatowe orzecznictwo sądów jest jednolite lub z wyraźną przewagą?]
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy [Czy anty-mandatowe orzecznictwo sądów
    jest jednolite lub z wyraźną przewagą?]
    Date: Sun, 10 Jan 2021 13:48:08 +0100

    W dniu 10.01.2021 o 11:48, A. Filip pisze:

    > IMHO Odpowiedzialność _osobista_ policjanta "może budzić poważne
    > wątpliwości" jeśli orzecznictwo sądów nie jest jednolite albo co
    > najmniej "z wyraźną przewagą". Przy czy w grę wchodzi zarówno
    > orzecznictwo w skali kraju ale IMHO najbardziej powinno się liczyć
    > orzecznictwo terytorialnie właściwego sądu. Policjant nie musi
    > (koniecznie) wiedzieć co rzeka sąd "w Wąchocku" ale nie uznanie
    > mandatów przez najbliższy sąd powinno wywoływać (jakieś) reakcje
    > (lokalnych zwierzchników policji).

    Po pierwsze rozbieżność w orzecznictwie, to kolejny powód, że trudno się
    tym kierować. Trwa przepychanka pomiędzy Sędziami, a rządzącymi i trudno
    powiedzieć, jaka część tych wyroków jest merytoryczna, a jaka radosnym
    wyrazem sprzeciwu. Tak, czy siak taki wyrok ma znaczenie w sparwie, w
    której zapadł.

    Po drugie nie wiem, czy wiesz, że o ile w sprawie o wykroczenie
    oskarżycielem jest policjant i on wie, jaki jest wynik postępowania, a
    co za tym idzie może o tym powiadomić przełożonego, to w wypadku
    uchylenia mandatu na mocy art. 101 kpow już nie. Sąd działa na wniosek
    ukaranego. Powiadamia o tym tylko organ, na rzecz którego wpłynęła
    wpłacona kara. Ona do Policji nie wpływa. Co za tym idzie ów policjant,
    czy jego przełożony, musiałby się opierać na wiadomościach medialnych.
    Tu i tam mandat uchylono. Nawet nie wiemy dokładnie za co.

    Poza tym, te orzeczenia zapadają kilka miesięcy po wprowadzeniu
    kontrowersyjnych przepisów, a rząd zmienia te przepisy mniej więcej raz
    na tydzień. Teraz sądy orzekają do zakazów z lata 2020 roku, a do
    zakazów z zimy 2020/21, to będą latem 2021 roku pewnie orzekać, kiedy
    rząd znowu przepisy zmieni. Tak, czy śmak trudno ocenić, na ile owa
    kolejna zmiana przepisów przybliża je do Konstytucji.

    Nie ma orzecznictwa do obecnie obowiązujących zakazów, bo one się
    skrystalizowały przed Świętami Bożego Narodzenia i już się mówi, że mają
    ulec zmianie 18 stycznia. Sytuacja zbyt dynamicznie się zmienia, by
    ktokolwiek skrystalizował jakiekolwiek stanowisko merytoryczne.
    Dziennikarze nie muszą sobie tym zawracać głowy, więc publikują na pałę
    te artykuły nawet nie zastanawiając się nad tym, o czym piszę.

    > AFAIR Polskie prawo "zasadę precedensu" stosuje w praktyce dopiero do
    > orzecznictwa/wykładni Sądu Najwyższego. Mylę się?

    Ale musiał byś mieć tożsamość prawa. Jak do jakiejś ustawy Sąd Najwyższy
    opublikuje stanowisko, to oczywiście, że należy to brać pod uwagę. Gdy
    się zmieni ustawa, to już trzeba ostrożnie do tego podchodzić i
    sprawdzać, czy ma to wpływ na stanowisko merytoryczne.

    Ale tu mamy jakieś zmieniane co chwilę rozporządzenia, nad którymi Sąd
    Najwyższy zapewne nigdy się nie pochyli. Właściwym trybem jest karne
    ściganie wydającego wbrew przepisom ustaw rozporządzenia, ale za nim
    ktokolwiek się nad tym zastanowi, to mamy nowe rozporządzenie, które
    trzeba przeanalizować.

    Co więcej Rząd wprowadza zakazy poprzez ich ogłaszanie z mównicy, po
    czym połowa członków rządu twierdzi, że to tylko prośba, a połowa domaga
    się karania naruszających. Aktu prawnego do tego jednak nie wydają, albo
    publikują go w połowie czasu, na jaki obowiązuje, więc sporo osób
    proponuje, by w podstawie prawnej mandatu wskazywać 7 slajd, trzecia
    linia z konferencji Iksińskiego. :-)

    Reasumując ludzie mają generalnie rację, że jest burdel prawny, ale nie
    wiem czemu kierują te pretensje do Policji, która nie ma jakiegoś
    osobnego źródła informacji na temat tego, co dobre, a co złe.

    --
    Robert Tomasik