  • 1. Data: 2021-01-10 10:42:17
    Temat: Ja tylko wykonywałem rozkazy
    Od: Kviat

    "To poszczególni Sędziowie będą oceniać czy tłumaczenia się
    poszczególnych policjantów "ja tylko wykonywałem rozkazy" zwolni ich z
    prywatnej odpowiedzialności. Być może funkcjonariusze, aby za wszelką
    cenę uchronić się przed wyrokiem nakazującym im z prywatnego majątku
    płacić odszkodowanie czy zadośćuczynienia bezprawnie ukaranym na ich
    wniosek będą "sypać" swoich przełożonych.

    Sąd każdy przypadek oceni indywidualnie, ale biorąc pod uwagę, że media
    wielokrotnie omawiały mnóstwo wyroków unieważniających mandaty i kary
    pieniężne sanepidu przez to, że wprowadzono je rozporządzeniem, a nie
    ustawą, to policjanci będą mieć marne szanse na wybronienie się.

    W końcu policjant ma stać na straży prawa i go przestrzegać, a nie
    naginać czy przekraczać. Jeśli Sąd uzna, że mimo obiektywnych powodów,
    które istniały w przestrzeni publicznej, czyli wyroków sądowych
    uznających mandaty i kary pieniężne na podstawie rozporządzeń za
    bezprawne, policjant nadal na ich podstawie wystawiał mandaty i kierował
    wnioski o ukaranie to istnieje duże prawdopodobieństwo zasądzenia od
    niego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych pokrzywdzonych
    przez niego obywateli."

    https://www.czasfinansow.pl/policjanci-przerazeni-wi
    dmem-odszkodowan-ktore-beda-musieli-wyplacic-za-bezp
    rawne-i-nielegalnie-wystawiane-mandaty-i-wnioski-do-
    sanepidu-z-prywatnych-majatkow/

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2021-01-10 11:03:47
    Temat: Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 10.01.2021 o 10:42, Kviat pisze:

> [...]
    > wnioski o ukaranie to istnieje duże prawdopodobieństwo zasądzenia od
    > niego zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych pokrzywdzonych

    Może w państwie prawa. Nie po to przerabiano sądy na partyjen, nie po to
    policję na kulsonów, żeby teraz kulson musiał się obywatela obwaiać.

    --
    Shrek

  • 3. Data: 2021-01-10 11:48:29
    Temat: Re: Ja tylko wykonywałem rozkazy [Czy anty-mandatowe orzecznictwo sądów jest jednolite lub z wyraźną przewagą?]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Kviat pisze:
> [...]
    dmem-odszkodowan-ktore-beda-musieli-wyplacic-za-bezp
    rawne-i-nielegalnie-wystawiane-mandaty-i-wnioski-do-

    A w ilu przypadkach sądy "przyklepały" te mandaty?

    IMHO Odpowiedzialność _osobista_ policjanta "może budzić poważne
    wątpliwości" jeśli orzecznictwo sądów nie jest jednolite albo co
    najmniej "z wyraźną przewagą". Przy czy w grę wchodzi zarówno
    orzecznictwo w skali kraju ale IMHO najbardziej powinno się liczyć
    orzecznictwo terytorialnie właściwego sądu. Policjant nie musi
    (koniecznie) wiedzieć co rzeka sąd "w Wąchocku" ale nie uznanie
    mandatów przez najbliższy sąd powinno wywoływać (jakieś) reakcje
    (lokalnych zwierzchników policji).

    AFAIR Polskie prawo "zasadę precedensu" stosuje w praktyce dopiero do
    orzecznictwa/wykładni Sądu Najwyższego. Mylę się?

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2021-01-10 12:33:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.01.2021 o 10:42, Kviat pisze:

    Policja, a już na pewno policjant w trakcie interwencji nie jest organem
    powołanym do badania zgodności z Konstytucją, czy innymi ustawami
    obowiązującego prawa. Jeśli politycy sobie nie mogą z tym dać rady, by
    prawo było czytelne - a nie mogą - to nie spychaj tego na policjanta na
    ulicy.

    Sam artykuł prasowy pisała jakaś osoba, która nie zna podstaw prawa.
    Mamy art. 417§1 Kodeksu Cywilnego, który stanowi: "Za szkodę wyrządzoną
    przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu
    władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka
    samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z
    mocy prawa." Kolejny - ten sam numer, tylko z 1 - doprecyzowuje, że
    najpierw ktoś by musiał "WE WŁAŚCIWYM POSTĘPOWANIU" stwierdzić
    niezgodność aktu z Konstytucją. Wypowiedź polityka, wrzask aktywisty,
    choćby najdłuższy flejm na forum, to nie jest WŁAŚCIWE POSTĘPOWANIE do
    stwierdzenia niezgodności z konstytucją.

    Ten przepis mamy od 1964 roku, więc można wyjątkowo, jak na warunki
    Polskie uznać, że pogląd jest jednoznacznie doprecyzowany i wyjątkowo
    pomimo zawieruch historycznych nie uległ zmianie. Nota bene chyba na
    całym świecie tak jest. Nie wiem, jak z USA, bo oni tam mają Szeryfów,
    którzy de facto są jakby firmą ochroniarską wynajętą przez lokalny
    samorząd do wykonywania władzy policyjnej na danym terenie. Ale to
    jedyna znana mi w tym zakresie wątpliwość, bo po prostu nie wiem, jak
    oni tam mają.

    Ufam, że kiedyś ktoś to ogarnie i ukarze autorów niezgodnych z prawem
    aktów normatywnych, ale chwilowo podżeganie ludzi do pozywania
    poszczególnych policjantów wykazuje tylko indolencję autorów takich
    pomysłów, albowiem sąd to będzie z urzędu odrzucał. Jeśli nie będzie
    odrzucał, to należy to postrzegać jako naruszenie przez sąd prawa, a nie
    realizację prawa. Wówczas tych sędziów będziemy później ścigać.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-01-10 13:48:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.01.2021 o 11:48, A. Filip pisze:

> [...]
    > (koniecznie) wiedzieć co rzeka sąd "w Wąchocku" ale nie uznanie
    > mandatów przez najbliższy sąd powinno wywoływać (jakieś) reakcje

    Po pierwsze rozbieżność w orzecznictwie, to kolejny powód, że trudno się
    tym kierować. Trwa przepychanka pomiędzy Sędziami, a rządzącymi i trudno
    powiedzieć, jaka część tych wyroków jest merytoryczna, a jaka radosnym
    wyrazem sprzeciwu. Tak, czy siak taki wyrok ma znaczenie w sparwie, w
    której zapadł.

    Po drugie nie wiem, czy wiesz, że o ile w sprawie o wykroczenie
    oskarżycielem jest policjant i on wie, jaki jest wynik postępowania, a
    co za tym idzie może o tym powiadomić przełożonego, to w wypadku
    uchylenia mandatu na mocy art. 101 kpow już nie. Sąd działa na wniosek
    ukaranego. Powiadamia o tym tylko organ, na rzecz którego wpłynęła
    wpłacona kara. Ona do Policji nie wpływa. Co za tym idzie ów policjant,
    czy jego przełożony, musiałby się opierać na wiadomościach medialnych.
    Tu i tam mandat uchylono. Nawet nie wiemy dokładnie za co.

    Poza tym, te orzeczenia zapadają kilka miesięcy po wprowadzeniu
    kontrowersyjnych przepisów, a rząd zmienia te przepisy mniej więcej raz
    na tydzień. Teraz sądy orzekają do zakazów z lata 2020 roku, a do
    zakazów z zimy 2020/21, to będą latem 2021 roku pewnie orzekać, kiedy
    rząd znowu przepisy zmieni. Tak, czy śmak trudno ocenić, na ile owa
    kolejna zmiana przepisów przybliża je do Konstytucji.

    Nie ma orzecznictwa do obecnie obowiązujących zakazów, bo one się
    skrystalizowały przed Świętami Bożego Narodzenia i już się mówi, że mają
    ulec zmianie 18 stycznia. Sytuacja zbyt dynamicznie się zmienia, by
    ktokolwiek skrystalizował jakiekolwiek stanowisko merytoryczne.
    Dziennikarze nie muszą sobie tym zawracać głowy, więc publikują na pałę
    te artykuły nawet nie zastanawiając się nad tym, o czym piszę.

    > AFAIR Polskie prawo "zasadę precedensu" stosuje w praktyce dopiero do
    > orzecznictwa/wykładni Sądu Najwyższego. Mylę się?

    Ale musiał byś mieć tożsamość prawa. Jak do jakiejś ustawy Sąd Najwyższy
    opublikuje stanowisko, to oczywiście, że należy to brać pod uwagę. Gdy
    się zmieni ustawa, to już trzeba ostrożnie do tego podchodzić i
    sprawdzać, czy ma to wpływ na stanowisko merytoryczne.

    Ale tu mamy jakieś zmieniane co chwilę rozporządzenia, nad którymi Sąd
    Najwyższy zapewne nigdy się nie pochyli. Właściwym trybem jest karne
    ściganie wydającego wbrew przepisom ustaw rozporządzenia, ale za nim
    ktokolwiek się nad tym zastanowi, to mamy nowe rozporządzenie, które
    trzeba przeanalizować.

    Co więcej Rząd wprowadza zakazy poprzez ich ogłaszanie z mównicy, po
    czym połowa członków rządu twierdzi, że to tylko prośba, a połowa domaga
    się karania naruszających. Aktu prawnego do tego jednak nie wydają, albo
    publikują go w połowie czasu, na jaki obowiązuje, więc sporo osób
    proponuje, by w podstawie prawnej mandatu wskazywać 7 slajd, trzecia
    linia z konferencji Iksińskiego. :-)

    Reasumując ludzie mają generalnie rację, że jest burdel prawny, ale nie
    wiem czemu kierują te pretensje do Policji, która nie ma jakiegoś
    osobnego źródła informacji na temat tego, co dobre, a co złe.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-01-10 14:26:51
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > czy jego przełożony, musiałby się opierać na wiadomościach medialnych.
    > Tu i tam mandat uchylono. Nawet nie wiemy dokładnie za co.

    Jeśli tak wygląda praktyka to _jak dla mnie_ wielu komendantom
    (głównych) policji można zarzucać *rażącą* niekompetencje.
    Policjant powinien _przynajmniej_ dowiadywać się ile mandatów które
    (osobiście) wystawił poszło do piachu bo sąd odrzucił albo bo się nie
    chciało nawet dupy zawracać sądowi.

    Taki brak "sprzężenia zwrotnego" w działaniach policji i policjantów
    woła(łby) o pomstę do prawnego Nieba IMHO. Kto się nie uczy ten się
    nie nauczy.

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2021-01-10 14:45:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Reasumując ludzie mają generalnie rację, że jest burdel prawny, ale nie
    > wiem czemu kierują te pretensje do Policji, która nie ma jakiegoś
    > osobnego źródła informacji na temat tego, co dobre, a co złe.

    Policja nie ma biura prawnego? Poważnie? No to jak kulson ma wątpliwość,
    to pisze do przełożonego, albo od razu do biura prawnego i on powinni
    wytłumaczyć co i jak kulson ma.

    --
    Shrek

  • 8. Data: 2021-01-10 15:06:04
    Od: Kviat

    > W dniu 10.01.2021 o 11:48, A. Filip pisze:
    >

    > Po pierwsze rozbieżność w orzecznictwie, to kolejny powód, że trudno się
    > tym kierować.

    Nie ma rozbieżności w orzecznictwie.
    Rozbieżność w orzecznictwie mają w głowach jedynie zwolennicy pisu, w
    tym niektórzy sędziowie, wśród których też można znaleźć włażących w
    dupę rządowi i którzy za nic mają prawo i orzekają jak im prezes nakaże,
    a nie jak nakazuje prawo. I część policjantów też ma to tylko w głowach.
    To nie jest rozbieżność w orzecznictwie, to jest orzekanie jak chce
    prezes. O rozbieżności w orzecznictwie można mówić tylko w przypadku
    niezawisłych sądów.

    > Trwa przepychanka pomiędzy Sędziami, a rządzącymi i trudno
    > powiedzieć, jaka część tych wyroków jest merytoryczna, a jaka radosnym
    > wyrazem sprzeciwu.

    Która jest merytoryczna, to już od dawna wiadomo.

    > Poza tym, te orzeczenia zapadają kilka miesięcy po wprowadzeniu
    > kontrowersyjnych przepisów,

    Kontrowersyjnych.... serio?

    > a rząd zmienia te przepisy mniej więcej raz
    > na tydzień.

    Czyje to są słowa, że zebrała się jakaś grupka osób przy kawie i coś tam
    sobie rozporządziła?
    Nawet premier osobiście przyznał, że to prawo, to nie jest prawo tylko
    "prośba".

> [...]
    > kolejna zmiana przepisów przybliża je do Konstytucji.
    >
    > Nie ma orzecznictwa do obecnie obowiązujących zakazów,

    Są.
    Nadal zakazy są niezgodne z ustawą.

> [...]
    > ulec zmianie 18 stycznia. Sytuacja zbyt dynamicznie się zmienia, by
    > ktokolwiek skrystalizował jakiekolwiek stanowisko merytoryczne.

    A co się zmienia?
    Magicznie stają się zgodne z ustawami?

    https://www.rpo.gov.pl/pl/content/koronawirus-rpo-ro
    zporzadzenia-MZ-niezgodne-z-ustawa

    https://www.rpo.gov.pl/pl/content/rpo-do-premiera-na
    jnowsze-nakazy-zakazy-nadal-sprzeczne-z-konstytucja

    Data: 2020-10-26
    "W dalszym ciągu ograniczenia wolności i praw jednostki są wprowadzane
    rozporządzeniem, a nie ustawą"

    > Dziennikarze nie muszą sobie tym zawracać głowy, więc publikują na pałę
    > te artykuły nawet nie zastanawiając się nad tym, o czym piszę.

    Albo ktoś się nie zastanawia nad tym, co czyta.

    Precedensem to są zakazy, które nie są zakazami, a pomimo tego
    egzekwowane przymusem przez kulsonów pod pretekstem przestrzegania prawa.

    > Jak do jakiejś ustawy Sąd Najwyższy
    > opublikuje stanowisko, to oczywiście, że należy to brać pod uwagę.

    Ale rozumiesz o czym jest mowa, czy jeszcze nie załapałeś?

    > Gdy się zmieni ustawa, to już trzeba ostrożnie do tego podchodzić i
    > sprawdzać, czy ma to wpływ na stanowisko merytoryczne.

    A zmieniła się?

> [...]
    > ściganie wydającego wbrew przepisom ustaw rozporządzenia, ale za nim
    > ktokolwiek się nad tym zastanowi, to mamy nowe rozporządzenie, które

    No to analizujcie. Kto wam broni?
    Ktoś zrobił to za was. Sądy wydają wyroki, że te zakazy są niezgodne z
    ustawami, a wy nadal jak ślepe owce ścigacie ludzi.

    Może czas włączyć myślenie i ścigać ludzi dopiero po przeanalizowaniu?
    A nie najpierw ścigać, a dopiero potem analizować.

    > Co więcej Rząd wprowadza zakazy poprzez ich ogłaszanie z mównicy, po
    > czym połowa członków rządu twierdzi, że to tylko prośba, a połowa domaga
    > się karania naruszających.

    I nic? Nigdzie nie zadzwoniło?
    Tym bardziej takim kulsonów trzeba przetrzepać kieszenie, może oduczą
    się bezmyślnie wykonywać rozkazy.

    > Aktu prawnego do tego jednak nie wydają, albo
    > publikują go w połowie czasu, na jaki obowiązuje, więc sporo osób
    > proponuje, by w podstawie prawnej mandatu wskazywać 7 slajd, trzecia
    > linia z konferencji Iksińskiego. :-)

    To już nie rozumiem... zgadzasz się z tym artykułem, czy się nie zgadzasz?

    > Reasumując ludzie mają generalnie rację, że jest burdel prawny, ale nie
    > wiem czemu kierują te pretensje do Policji,

    Serio? Nie wiedzieć czemu?
    Ręce opadają...

    > która nie ma jakiegoś
    > osobnego źródła informacji na temat tego, co dobre, a co złe.

    Za to ma źródło co jest zgodne z prawem, a co nie.
    Jednak masz trochę racji, miło by było spotkać policjanta, który
    dodatkowo potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe.

    Dla ułatwienia podpowiem ci, że pałowanie po cywilnemu (i w
    mundurach...) kobiet pokojowo demonstrujących przeciwko opresyjnej
    władzy, jest nie tylko niezgodne z prawem ale również jest złe.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 9. Data: 2021-01-10 15:12:27
    Od: Kviat

    > W dniu 10.01.2021 o 10:42, Kviat pisze:
    >
    > Policja, a już na pewno policjant w trakcie interwencji nie jest organem
    > powołanym do badania zgodności z Konstytucją, czy innymi ustawami
    > obowiązującego prawa.

    Obowiązującego prawa. A nie twita z internetu, czy jakiegoś pisemka
    nazwanego przez kogoś rozporządzeniem, a które nie jest rozporządzeniem,
    bo nie jest zgodne z ustawą.

    > Jeśli politycy sobie nie mogą z tym dać rady, by
    > prawo było czytelne - a nie mogą - to nie spychaj tego na policjanta na
    > ulicy.

    Jeżeli policjanci nie dają sobie rady z przestrzeganiem prawa, za to
    świetnie sobie dają radę z wykonywaniem rozkazów niezgodnych z prawem,
    to powinni wylecieć z roboty.

    > Ufam, że kiedyś ktoś to ogarnie i ukarze autorów niezgodnych z prawem
    > aktów normatywnych, ale chwilowo podżeganie ludzi do pozywania
    > poszczególnych policjantów

    No super... czyli policja wie, że te "akty normatywne" są niezgodne z
    prawem. Rewelacja.

    Ale wiesz kiedy i z jakiego powodu wprowadzono prawo, że karze podlegają
    również ci, co takie niezgodne z prawem "akty normatywne" egzekwują na
    rozkaz?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 10. Data: 2021-01-10 16:41:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 10.01.2021 o 15:12, Kviat pisze:

    > Obowiązującego prawa. A nie twita z internetu, czy jakiegoś pisemka
    > nazwanego przez kogoś rozporządzeniem, a które nie jest rozporządzeniem,
    > bo nie jest zgodne z ustawą.

    Ale ową niezgodność z ustawą musi stwierdzić organ powołany do tego, a
    nie zgromedzenie niezadowolonych obywateli.

    > Jeżeli policjanci nie dają sobie rady z przestrzeganiem prawa, za to
    > świetnie sobie dają radę z wykonywaniem rozkazów niezgodnych z prawem,
    > to powinni wylecieć z roboty.

    Ależ oni w przeważającej większości wypadków radę sobie dają. Po prostu
    starają się go przestrzegać, a nie analizować, czy jest z tym, albo
    tamtym zgodne.

    > No super... czyli policja wie, że te "akty normatywne" są niezgodne z
    > prawem. Rewelacja.

    O to już musisz zapytać Policję.

    > Ale wiesz kiedy i z jakiego powodu wprowadzono prawo, że karze podlegają
    > również ci, co takie niezgodne z prawem "akty normatywne" egzekwują na
    > rozkaz?
    > Powrotu do zdrowia życzę.

    Twoja nieustająca troska o moje zdrowie jest budująca.

    --
    Robert Tomasik