  • 31. Data: 2010-01-18 10:54:09
    Temat: Re: Faktura wystawiona niezgodnie z umową - ustną
    Od: Tomek Szczeczykowski <w...@g...com>

    > Skoro tak kozaczysz - to dlaczego nie przedstawił po "wizji lokalnej"
    > kosztorysu ofertowego do akceptacji przez Inwestora?
    > Zdajesz sobie sprawę jak na "powykonawczym" będę mógł Ci wyśrubować wartość
    > końcową kosztorysu? I to w oparciu na KNR, KNNR - nie na kalkulacjach
    > indywidualnych czy KNZach :)
    > Zesrałbyś się z bólu widząc kwotę z kosztorysu :)
    Nie było wizji lokalnej, kosztorys końcowy został stworzony na
    podstawie "sprawozdania" ekipy instalującej.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 32. Data: 2010-01-18 10:57:31
    Od: Tomek Szczeczykowski <w...@g...com>

> [...]
    > Nawet gdyby założyć że ktoś chciał "uszczknąć na podatku VAT" to li tylko
    > ... wykonawca - bo teraz sobei go (tak na oko) dolicza do tych 5000zł.

    > Zapłacę mu tyle na ile się umówiliśmy. Chyba że....
    > Spartoli robotę to potrącę za konieczność zamówienia innego fachowca, a
    > pewnie i materiał (farba) pójdzie w straty.
    > Jego rozliczenia mam w dupie. Czy on zapłaci podatek, czy zapłaci składki
    > ZUS, czy zapłaci abonament za telefon komórkowy, czy za czynsz - nie moja
    > brocha.
    > Ja płacę ustaloną kwotę - on wykonuje dobrze przedmiot zlecenia. Czysty

    Podoba mi się ta argumentacja,
    Mogę dodać że od momentu sporządzenia "kosztorysu" słownego do
    instalacji upłynął tydzień.
    W tym czasie nie było żadnych wojen, załamania gospodarczego ani
    drastycznej zmiany kursu waluty.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 33. Data: 2010-01-18 10:58:53
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > brocha.
    > Ja płacę ustaloną kwotę - on wykonuje dobrze przedmiot zlecenia. Czysty

    No to jak - dobra, Herald, pomaluję Ci tę ścianę za dwie flaszki. A
    Ty po robocie mówisz: poproszę fakturę i wpis do EDG. Niby masz prawo,
    ale wówczas zwykły *** jesteś, a nie sąsiad ;-)

    --
    Liwiusz

  • 34. Data: 2010-01-18 11:01:24
    Od: Marek K <m...@W...kappa.pl>

    On 2010-01-18 11:41, Herald wrote:

> [...]
    > indywidualnych czy KNZach :)
    > Zesrałbyś się z bólu widząc kwotę z kosztorysu :)

    Ja nie kozacze, tylko sie pytam.
    A nie przedstawil, bo wykonawcy nie zalezy,
    w takiej sytuacji prawnej, na umowie - wrecz przeciwnie.
    Jeden znajomy przewiozl sie niezle na czyms takim.

    Marek

  • 35. Data: 2010-01-18 11:04:58
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 18 Jan 2010 11:58:53 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > No to jak - dobra, Herald, pomaluję Ci tę ścianę za dwie flaszki. A
    > Ty po robocie mówisz: poproszę fakturę i wpis do EDG. Niby masz prawo,
    > ale wówczas zwykły *** jesteś, a nie sąsiad ;-)

    Liwiusz, dziwię Ci się teraz, szukasz dziury w całym.
    To powyżej było o "wynajęcia pana józka" - sąsiada, jak sam nazwałeś.
    Temat dotyczy, jak pytający opisał - dosyć sporej FIRMY/ZAKŁADU PRACY.
    Przecież oni z założenia świadczą USŁUGI.
    Co innego pan józek :)

    No chyba ze ten kosztorysant z dużej firmy przyszedł "prywatnie" do
    pytającego i chciał odpierdolić fuchę. jeżeli tak - to teraz musiałbym Ci
    przyznać rację i uznać przykład pana józka za adekwatny.

    Ale szczerzę wątpię by pytający "szedł na fuchę" z takim zakresem prac.

  • 36. Data: 2010-01-18 11:08:13
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 18 Jan 2010 02:54:09 -0800 (PST), Tomek Szczeczykowski
    napisał(a):

    > Nie było wizji lokalnej,

    Może ja jakiś głupi jestem, ale to co jest:

    > kosztorys końcowy został stworzony na
    > podstawie "sprawozdania" ekipy instalującej.

    Zaprosiłeś ta firmę na kawę czy na drinka? Czy też aby zapoznali się z
    zakresem prac i dokonali wyceny tej usługi?
    Powiem nawet że wówczas przedstawili Ci swoją ofertę na wykonanie tej
    usługi.

    PS - obecnie od 10 lat jestem kosztorysantem (wcześniej byłem normalnym
    fizolem) :)

  • 37. Data: 2010-01-18 11:14:17
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > przyznać rację i uznać przykład pana józka za adekwatny.
    >
    > Ale szczerzę wątpię by pytający "szedł na fuchę" z takim zakresem prac.

    Należy rozpatrzyć trzy sytuacje:

    1/ Duża firma, robi tylko legalnie
    2/ Firma średnia, robi legalnie oraz trochę taniej na czarno
    3/ Józek - robi tylko na czarno.

    Istnieje cała masa firm "2", które są zarejestrowane, ale część drobnych
    robót robią poza księgowością. Może to być korzystne i dla firmy, i dla
    klienta.

    W tym wątku poruszyłem jedynie ten temat, aby uzmysłowić, że:

    a/ być może strony "w sposób dorozumiany" godziły się na niewystawianie
    faktury, być może doszło tutaj do nieporozumienia
    b/ w związku z tym wystawienie faktury przez firmę spowoduje, że będzie
    ona stratna na transakcji, stąd chęć przerzucenia VATu na odbiorcę

    Podzwoń sobie po ogłoszeniach i powiedz, że chcesz pomalować 5m ściany,
    albo wymienić kibel i popytaj się ile to będzie kosztować. A potem
    powiedz, że chcesz fakturę - w wielu przypadkach cena wówczas cena
    podskoczy o 50%, takie są bowiem koszty związane z wystawieniem faktury
    (dochodowy i VAT). Nic dziwnego, że w drobnych sprawach z życia
    codziennego ludzie się obchodzą bez rachunków. Nie widzę najmniejszego
    powodu, aby emerytka płaciła za wymianę swojego cieknącego kranu 75zł, a
    nie 50zł, aby łatać dziurę budżetową spowodowaną tym, że rządzą nami idioci.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2010-01-18 11:14:51
    Od: "ikarek" <l...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Jako że też czeka mnie remont domu, chciałbym podrążyć
    pewne wątki dyskusji.

    1) w jaki sposób najlepiej ustrzec się przed sytuacją, która
    spotkała Tomka - napisać umowę, gdzie będzie wstępny
    kosztorys, zawierający maksymalną cenę usługi?

    2) przyjmując, że firma czy osoba prowadząca DG wykonała
    u mnie jakieś usługi "na lewo" i otrzymała zapłatę "od ręki" - czy
    oprócz przyzwoitości/reputacji/itd. istnieje inny powód, który
    by powstrzymywał tę firmę/osobę przed wystawieniem rachunku
    za tę usługę i domaganiem się drugiej, "oficjalnej" zapłaty?

    Innymi słowy, czy powinienem obawiać się sytuacji, że zapłacę
    za usługę "do ręki", a następnie wykonawca wystawi oficjalny
    rachunek i będzie żądał ponownej zapłaty?

    (moje drugie pytanie jest czysto teoretyczne, gdyż wiem, że nie
    należy dokarmiać szarej strefy, tylko dbać, by Nasze Kochane
    Państwo miało jak najwięcej pieniędzy z podatków!)

  • 39. Data: 2010-01-18 11:17:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ikarek pisze:

    > (moje drugie pytanie jest czysto teoretyczne, gdyż wiem, że nie
    > należy dokarmiać szarej strefy, tylko dbać, by Nasze Kochane
    > Państwo miało jak najwięcej pieniędzy z podatków!)

    Szara strefa to kilkadziesiąt % PKB, należy się MODLIĆ, aby nadal
    istniała, inaczej nasz kulawy wzrost gospodarczy diabli by wzięli.

    --
    Liwiusz

  • 40. Data: 2010-01-18 11:28:08
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 18 Jan 2010 12:01:24 +0100, Marek K napisał(a):

    > A nie przedstawil, bo wykonawcy nie zalezy,
    > w takiej sytuacji prawnej, na umowie - wrecz przeciwnie.

    Co masz na myśli - bo nie kumam?
    Wykonawcy zależy na umowie? Bo to napisałeś de facto.
    Jeżeli zależy, to dlaczego przystąpił do robót bez tej umowy?

    > Jeden znajomy przewiozl sie niezle na czyms takim.

    Na czym się przewiózł?
    Niezbyt logicznie budujesz zdania :/