  • 1. Data: 2010-01-15 22:06:24
    Temat: postęowanie spadkowe
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Witam!
    Sytuacja wygląda tak:
    Przedmiot spadku: nieruchomość rolna bez obciążeń hipotcznych
    liczba spadkobierców ustawowych:2
    Spadkodawca nie pozostawił testamentu, choć kilkakrotnie wyrażał swoją
    wolę ustnie.

    Czy w takiej sytuacji za zgodą spadkobierców ustawowych podczas
    postępowania przed sądem można sprawić, aby spadek objęłą osoba wskazana
    (ustnie) przez spadkodawcę a nie będąca spadkobiercą ustawowym
    przyjmując, że osoba ta rówineż wyrazi taką chęć?

    Oczywiście spadkobiercy ustawowi mogą objąć spadek a następnie dokonać
    darowizny, ale z tego co wiem wiązałoby się to z koniecznością
    zapłacenia przez obdarowanego wysokiego podatku.

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2010-01-15 22:55:09
    Temat: Re: postęowanie spadkowe
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cyklista wrote:
> [...]
    > (ustnie) przez spadkodawcę a nie będąca spadkobiercą ustawowym
    > przyjmując, że osoba ta rówineż wyrazi taką chęć?

    Nie.

    § 1. Jeżeli istnieje obawa rychłej śmierci spadkodawcy albo jeżeli
    wskutek szczególnych okoliczności zachowanie zwykłej formy testamentu
    jest niemożliwe lub bardzo utrudnione, spadkodawca może oświadczyć
    ostatnią wolę ustnie przy jednoczesnej obecności co najmniej trzech
    świadków.

    Zakładam, że żadna z okoliczności wykluczających sporządzenie zwykłej
    formy testamentu nie zachodzi.
    Samo gadanie, że "chciałobysie" nie spełnia wymogów powyżej.

  • 3. Data: 2010-01-16 00:01:32
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    > § 1. Jeżeli istnieje obawa rychłej śmierci spadkodawcy
    Obawa taka istniała bez wątpienia, tylko pewnie forsowanie takiego
    rozwiązania sprawi, że postepowanie spadkowe będzie się przeciągać...

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 4. Data: 2010-01-16 01:59:31
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cyklista wrote:

    > Obawa taka istniała bez wątpienia, tylko pewnie forsowanie takiego
    > rozwiązania sprawi, że postepowanie spadkowe będzie się przeciągać...

    to przeczytaj dalej w kodekscie cywilnym co z tym dalej nalezało zrobić
    i do kiedy.
    Zobaczysz czy sie łapie czy nie.

  • 5. Data: 2010-01-18 09:10:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Jan 2010, cyklista wrote:

> [...]
    > spadkodawcę a nie będąca spadkobiercą ustawowym przyjmując, że osoba ta

    A są *inne* składniki spadku?
    Hint: "odrzucenie spadku".

    > Oczywiście spadkobiercy ustawowi mogą objąć spadek a następnie dokonać
    > darowizny, ale z tego co wiem wiązałoby się to z koniecznością zapłacenia
    > przez obdarowanego wysokiego podatku.

    A jakie jest powiązanie rodzinne między nimi?

    pzdr, Gotfryd