  • 211. Data: 2005-04-04 16:15:41
    Temat: Re: Dyrektor skonfiskował komórkę
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:1w55a9wsv6jwm$.l7u6hgnc49d0$.dlg@40tude.net...
    > Dnia Mon, 4 Apr 2005 11:05:10 +0200, Evunia napisał(a):

    > Szkoła zapoznaje ze statutem na zasadach przez nią określonych. Może to
    być
    > wyłożenie statutu w bibliotece.
    > Nie zawierasz ze szkołą cywilnoprawnej umowy usługi, abyś własnym podpisem
    > miała gwarantować znajomość każdego jej szczegółu.
    > Nie wyobrażam sobie, abym jako ojciec miał wybrać dziecku szkołę bez
    > uprzedniego zaznajomienia się z jej statutem. To nieodpowiedzialne.

    Przeważająca większość społeczeństwa wybiera szkołę nie na podstawie
    statutu, tylko na podstawie położenia. Bo blisko domu. Bo blisko babci,
    która dziecko odbierze. Kto czyta statut?

  • 212. Data: 2005-04-04 16:34:32
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Pamiętaj, że dziecko oddane Ci pod opiekę NIE JEST przedmiotem. Wymaga
    > takiego samego, jeśli nie lepszego traktowania, jak osoba dorosła.

    Czyli musi się podporządkować przepisom obowiązującym i podlegać karaniu za
    ich łamanie.
    Efekt liberalizmu widzimy na ulicach i w salach sądowych.
    Koniec, kropka.

    Pzdr
    Leszek

  • 213. Data: 2005-04-04 17:42:45
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 4 Apr 2005 18:34:32 +0200, Leszek napisał(a):

    > Czyli musi się podporządkować przepisom obowiązującym i podlegać karaniu za
    > ich łamanie. Efekt liberalizmu widzimy na ulicach i w salach sądowych.

    Howgh! :)

    RG

  • 214. Data: 2005-04-04 18:07:45
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:d2rrrh$c89$1@news.onet.pl Robert Tomasik - praca
    <r...@p...onet.pl> pisze:

    > Kto czyta statut?
    Prawie nikt, i to jest błąd.
    Czytałem już statuty zawierające zapisy, które mogły rozśmieszyć
    największego ponuraka. To oczywiście bez znaczenia. Papier przyjmie
    największe bzdury, a zaraz potem zrobi to Rada Pedagogiczna albo Rada
    Szkoły, ale zapisy statutowe sprzeczne z obowiązującymi aktami prawnymi
    wuższego rzędu są po prostu nieważne.
    Inna sprawa to dostępność statutu.
    Faktem jest, że są szkoły (także ta, gdzie pracuję) maksymalnie utrudniające
    zapoznanie się z tym dokumentem, uniemożliwiając jego wypożyczenie,
    sporządzenie kopii (nawet zamówienie płatnej), a jedynie pozwalając na
    "przeczytanie na miejscu" (sic!). Intencje takiego postępowania są
    oczywiste.

    Jotte

  • 215. Data: 2005-04-04 18:10:10
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    > Czyli musi się podporządkować przepisom obowiązującym i podlegać karaniu
    za
    > ich łamanie.

    Ależ oczywiście. Kary przewiduje regulamin szko ly, czy jak się tam to
    nazywa. Jeśli znajduje się tam zapis o skonfliskowaniu czy przepadku
    telefonu komórkowego, albo ogólnie narzędzie "przestepstwa", to dyrektor
    miał by podstwaę prawną do takiego działania. Tylko, że taki zapis byłby
    niezgodny z resztą systemu prawa, a nawet konwencją międzynarodową. Z tego
    co pamiętam, to polska podpisała konwencję o zakazie stosowania konfliskaty
    mienia. Nie mam pod ręką ustaw by podać dokładny namiar.

  • 216. Data: 2005-04-04 19:47:05
    Od: Evunia <h...@e...day.pl>

    Dnia Mon, 4 Apr 2005 20:07:45 +0200, Jotte napisał(a):

> [...]
    > zapoznanie się z tym dokumentem, uniemożliwiając jego wypożyczenie,
    > sporządzenie kopii (nawet zamówienie płatnej), a jedynie pozwalając na

    Niestety, tak właśnie jest.
    I nie rozumiem dlaczego. Czyżby szkoła bała się, że rodzice/uczniowie zbyt
    wiele dowiedzą się o swoich prawach określonych także w statucie? Bo innego
    wyjaśnienia nie znajduję.
    Gdyby to ode mnie zależało, każdy rodzic dostawałby kopię statutu i to za
    poświadczeniem odbioru. Serio. A dzieci też kazałabym z nim zapoznać,
    choćby na lekcjach wychowawczych.

    Eva

  • 217. Data: 2005-04-04 19:57:51
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:3fkfjo34w2om.1e55wxfizrg9r$.dlg@40tude.net Evunia
    <h...@e...day.pl> pisze:

    > Niestety, tak właśnie jest.
    > I nie rozumiem dlaczego. Czyżby szkoła bała się, że rodzice/uczniowie zbyt
    > wiele dowiedzą się o swoich prawach określonych także w statucie? Bo
    > innego wyjaśnienia nie znajduję.
    A ja rozumiem. Cóż to bowiem jest "szkoła"? Budynek? Uczniowie? Jakiś inny
    twór?
    Szkołę reprezentuje tzw. "dyrektor" występujący i odpowiedzialny
    jednoosobowo. Co pozytywnego da mu, że uczniowie, rodzice i nauczyciele będą
    znali prawa przysługujące im na mocy statutu (zakładając, że są one ważne)?
    Nic, co najwyżej kłopoty, jak zaczną się oni domagać ich respektowania.
    A cóż da mu utrudnienie dostępu do statutu i jego analizy? Ano może nic, ale
    na pewno nie zaszkodzi.

    > Gdyby to ode mnie zależało, każdy rodzic dostawałby kopię statutu i to za
    > poświadczeniem odbioru. Serio.
    Hmm... chyba troszke Cię poniosło ;)

    > A dzieci też kazałabym z nim zapoznać,
    > choćby na lekcjach wychowawczych.
    No tak, ale czy oni są wszyscy gotowi? 8-latki też?

    Jotte

  • 218. Data: 2005-04-04 20:03:24
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > największe bzdury, a zaraz potem zrobi to Rada Pedagogiczna albo Rada
    > Szkoły, ale zapisy statutowe sprzeczne z obowiązującymi aktami prawnymi

    Wiesz, ale pod znakiem zapytania pozostaje tak naprawdę moc prawna takich
    statutów. Prawo edukacyjne dość dokładnie określa, co może sobie szkoła we
    własnym zakresie regulować. Sprawa używania na przerwach lekcyjnych komórek
    moim zdaniem nie moze być przedmiotem tego unormowania. Starałem się to
    wykazać w prowadzonej tutaj w tamtym roku dyskusji na ten temat. Romek
    przytaczał z kolei szereg argumentów z których wynikało, że może. W każdym
    razie mnie nie przekonał.

    Nie ma sensu tego powielać i dla tego obecnie staram się unikać wdawania się
    w spór co do prawa do wprowadzenia takiego zakazu. Osobiście uważam, że
    statut takiego zakazu wprowadzić nie może. Nie może, bowiem brak jest
    podstawy prawnej do wprowadzenia takiego zakazu. Zakaz może być prowadzony
    tylko mocą ustawy albo z jej upoważnienia. Z tego co wiem, to zadna ustawa
    tego nie normuje. Zakaz używania komórek podczas przew, które przecież są
    wolnym dla ucznia czasem, można moim zdaniem przyrównać do szeregu zakazów
    wprowadzanych w marketach. A to zakazu fotografowania, a to zakazu noszenia
    plecaków i toreb. Już wielokrotnie na tym forum stwierdzaliśmy
    jednoznacznie, że takie zakazy nie mają żadnej mocy prawnej i są co najwyżej
    życzeniem właściciela obiektu, do którego ktoś się może, ale nie musi
    dostosować.

    Osobnym - w mojej ocenie - aspektem sprawy jest sposób reakcji dyrektora
    szkoły na naruszenie statutu. Jeśli nawet przyjąć, że statut może zakazywać
    używania komórek, a uczeń postanowienia owe naruszył, to nie ma żadnej
    podstawy prawnej do tego, by mu ów telefon odbierać. To ma być zemsta? Kara?

    No bo pierwsze nasuwające się pytanie, to cel takiego posunięcia. W
    postępowaniu karnym zatrzymanie przedmiotu ma na celu zabezpieczenie
    możliwości zabezpieczenia na nim śladów, albo też odzyskanie przedmiotu i
    jego późniejszy zwrot prawowitemu właścicielowi. A jaki cel miało by w tym
    wypadku? Prawowitym właścicielem jest uczeń. A jeśli nie, to należy
    zastosować procedury przewidziane w prawie karnym - a więc jeśli nawet
    zabierać telefon, to natychmiast wzywać Policję i jej przekazać sprawcę i
    dowód domniemanego przestępstwa. Innego pomysłu na uzasadnienie działania
    dyrektora nie mam.

    Zabranie telefonu przez nauczyciela podczas lekcji dokonane na czas lekcji
    można jakoś tam wytłumaczyć względami pedagogiki. Uczeń nie może się
    opanować, by nie bawić się nowym telefonem, to nauczyciel mu to ułatwia,
    odbierając pokusę. Ale na czas lekcji. Wówczas jest jakieś tam uzasadnienie
    kierowaniem się dobrem dziecka. No bo powinno ono korzystać z lekcji, a nie
    bawić się telefonem, często przy okazji wciągając w zabawę siedzących
    nieopodal kolegów i koleżanki. Ale podstawa ta upada z chwilą zakończenia
    lekcji. Z tą chwilą upadają wszelkie podstawy prawne zatrzymania tego
    telefonu. Jest czas wolny dla ucznia. Jeśli nawet Statut szkoły zabrania
    korzystania z telefonu, to ucznia można za jego naruszenie ukarać w sposób w
    prawie przewidziany. Napadanie na niego, odbieranie mu jego własności - to
    nie są rozwiazania prawem dopuszczalne.

    Mogą zresztą zrodzić wysoce niezręczne dla dyrektora szkoły sytuacje. Taka
    napaść uprawnia do obrony koniecznej. Co będzie jak napadnięty wda się w
    szarpaninę z dyrektorem, a na pomóc przyjdą mu koledzy? Dorosły napada na
    dziecko. Margines dopuszczalnych środków obrony koniecznej jest tu wielki i
    podejrzewam, że sąd uznał by nawet bardzo radykalne posunięcia ze strony
    nieletniego. Zresztą, jeśli nawet nauczycielowi uda się zdobyć ten
    przedmiot, to czy czasem nie ucierpi na tym jego powaga? Jak wpłynie na
    morale uczniów świadomość, że dyrektor został przez uczniów pobity? A znam
    takie przypadki i często nauczyciel wolał nie zgałszać faktu, by nie utracić
    autorytetu.

> [...]
    > sporządzenie kopii (nawet zamówienie płatnej), a jedynie pozwalając na
    > "przeczytanie na miejscu" (sic!). Intencje takiego postępowania są

    Niektóre szkoły mają swoje statuty na stronach internetowych. Generalnie, to
    taki akt powinien być moim zdaniem w szkole wywieszony w widocznym miejscu.
    Przechowywany biurku nie ma żadej mocy. No bo skoro go prawie nikt nie zna,
    to trudno oczekiwać, by go przestrzegał. Co więcej, utrudnienie dostępu do
    niego może być poważnym argumentem, że uczeń działał w błędzie co do prawa.
    Nie zapominajmy, że obowiązkiem twórcy prawa jest jego rozpowszechnienie.
    Ustawy i rozporządzenia ogłasza się w tym celu w Dziennikach Ustaw. Akty
    niżeszego rzędu w odpowiednich dziennikach. Trudno, by dyrektor szkoły
    wydawał dziennik urzędowy, ale by akt był obowiązujący musi go ogłosić.
    Jedynym racjonalnym sposobem wydaje mi się jego wywieszenie w miejscu
    publicznie dostępnym. Bez tego Statut nie obowiązuje moim zdaniem.

  • 219. Data: 2005-04-04 21:03:03
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik - praca napisał(a):

    > utrudniające

    Poważnie? Są takie szkoły??

    > Niektóre szkoły mają swoje statuty na stronach internetowych. Generalnie, to
    > taki akt powinien być moim zdaniem w szkole wywieszony w widocznym miejscu.

    USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
    Dz.U.01.112.1198

    Charakter szkoły publicznej zawiera się w art. 4 ust.1 pkt.5 ustawy,
    więc z mocy prawa ma obowiązek prowadzenia internetowego BIP-u. W
    ubiegłym roku prowadziłem cykl seminariów na zblizony temat dla
    administracji samorządowej, niestety opolskie ominęlismy ;-)

    M.

  • 220. Data: 2005-04-04 21:15:03
    Od: "RomanO" <r...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d2s68k$ft7$1@news.onet.pl...
    <..>

> [...]
    > w spór co do prawa do wprowadzenia takiego zakazu. Osobiście uważam, że
    > statut takiego zakazu wprowadzić nie może.
    ???? a podstawa prawna....:-\

> [...]
    > tylko mocą ustawy albo z jej upoważnienia. Z tego co wiem, to zadna ustawa
    I nie zabrania...UOSO? ...O Systemie Oświaty?

    >Zakaz używania komórek podczas przew, które przecież są
    > wolnym dla ucznia czasem, można moim zdaniem przyrównać do szeregu zakazów
    > wprowadzanych w marketach.
    A widzisz! To czemu nauczycielom zabiera się czas przerw, dyżurowaniem?
    Chodzi o to, by pilnować uczniów, bo są pod opieką szkoły!
    Tu przesadzasz i źle interpretujesz!
    Przerwa należy do pobytu ucznia w szkole...
    To też nie przerwa w...obowiązkach wobec niej!

    <...>
    > jednoznacznie, że takie zakazy nie mają żadnej mocy prawnej i są co
    najwyżej
    > życzeniem właściciela obiektu, do którego ktoś się może, ale nie musi
    > dostosować.
    No nie! To nie jest dobre porównanie.
    Chodzi tu o podległość.

    <...>
    > podstawy prawnej do tego, by mu ów telefon odbierać. To ma być zemsta?
    Kara?
    Bezwzgledna konsekwencja czynu.

    <..>
    > możliwości zabezpieczenia na nim śladów, albo też odzyskanie przedmiotu i
    > jego późniejszy zwrot prawowitemu właścicielowi. A jaki cel miało by w tym
    > wypadku?
    <..>
    Zatrzymanie przedmiotu ma przerwać możliwość wykonania czynności
    zabronionej.

    <..>
    > zabierać telefon, to natychmiast wzywać Policję i jej przekazać sprawcę i
    > dowód domniemanego przestępstwa. Innego pomysłu na uzasadnienie działania
    > dyrektora nie mam.
    Uczeń niepełnoletni...?!

    > Zabranie telefonu przez nauczyciela podczas lekcji dokonane na czas lekcji
    > można jakoś tam wytłumaczyć względami pedagogiki.
    O Łaskawca! Wymiękasz? A uczeń.... "Wańka wstańka"?

> [...]
    > opanować, by nie bawić się nowym telefonem, to nauczyciel mu to ułatwia,
    > odbierając pokusę. Ale na czas lekcji. Wówczas jest jakieś tam
    Pisałem już o tym: _jednokomórkowca_ czy reszty?

    >No bo powinno ono korzystać z lekcji, a nie
    > bawić się telefonem, często przy okazji wciągając w zabawę siedzących
    > nieopodal kolegów i koleżanki.
    O to, to..!

    <..>
    >Ale podstawa ta upada z chwilą zakończenia
    > lekcji. Z tą chwilą upadają wszelkie podstawy prawne zatrzymania tego
    > telefonu. Jest czas wolny dla ucznia.
    O wolności _tego podmiotu_ akurat decyduje jego opiekun?!

> [...]
    > prawie przewidziany. Napadanie na niego, odbieranie mu jego własności - to
    Napadanie tak! Uczeń ma się poddać, jak nie; "Kula w łeb" ;-)

    <...>
> [...]
    > morale uczniów świadomość, że dyrektor został przez uczniów pobity? A znam
    > takie przypadki i często nauczyciel wolał nie zgałszać faktu, by nie
    Podam przykład:
    Podwoziłem -"spółka", kilkoro dzieci. (1/2 klasa SP).
    Jeden chłopiec takie "ziółko" miał tego dnia "muchy".
    Nie chciał z innymi, jechać do domciu!
    Wyszarpął mi się, nawet i uciekł. (1,5km do domu).
    Wysadziłem resztę towarzystwa, podjechałem pod dom, mamie wyjaśniłem w czym
    sprawa.
    Skończyły się "spółki", z czego jestem zadowolony.
    (Tamten tata, chyba nie bardzo).
    I co dyrektor ma tak zrobić, puścić na wolę, bo "dziecuszko ma muchy"?
    Będzie se gadać kiedy chce? (po 900MHz no może...i z mamą)
    To K U R N A, rodzic jest petentem!
    Jak daje korzytać z telefonu -instruuje, a tu trzeba (niestety poczytać
    Statut).

    <..>
    No co? Jasne... brak "kasy" na toner!

    <...>
    > Jedynym racjonalnym sposobem wydaje mi się jego wywieszenie w miejscu
    > publicznie dostępnym. Bez tego Statut nie obowiązuje moim zdaniem.
    <..>
    Coś mi świta, że ma to związek z publikacją w Biuletynie Informacji
    Publicznej
    BIP: i Systemie Informacji Oświatowej: SIO .
    Wiele mniej ważne sprawy (jak np ilość telewizorów trzeba podawać)
    Też tak uważam;
    To piwinno być (obowiązkowo) publikowane w Internecie.

    RomanO