  • 1. Data: 2005-03-30 13:36:49
    Temat: Dyrektor skonfiskował komórkę
    Od: g...@w...studio.tpi.pl (Adam Wysocki)

    Hej.

    Sytuacja wygląda tak:

    - szkoła ma w statucie zapis informujący o tym, że nie wolno korzystać
    z telefonów komórkowych na lekcji (taki zapis jest zgodny z prawem?
    Jeśli nie, z którym konkretnie artykułem?).

    - uczeń 3 klasy gimnazjum, przebywając podczas przerwy na terenie
    podstawówki (to zespół szkół) wyciągnął telefon żeby przeczytać
    SMSa.

    - dyrektor wyciągnął mu telefon z ręki, mówiąc "dawaj to" i odszedł.
    Chłopak potem poszedł do gabinetu spytać o swoją własność, a dyrektor
    (strasznie krzycząc) kazał przyjść w czerwcu z rodzicami.

    - w momencie kradzieży (bo inaczej tego nazwać nie można) na wyświetlaczu
    telefonu był SMS. Czy jeśli dyrektor wbrew woli nadawcy (mojej) i odbiorcy
    (tego chłopaka) go przeczytał, można go oskarżyć o naruszenie prywatności
    korespondencji?

    - chłopak dorabia sobie do kieszonkowego pracując na umowę-zlecenie
    i sytuacja, w której pracodawca traci z nim jedyny kontakt (także po
    szkole, bo chłopak nie dostał telefonu z powrotem) może narazić go na
    straty.

    Generalnie - co, oprócz przyjścia z rodzicami, można w takiej sytuacji
    zrobić? Przyjście z rodzicami raczej odpada ze względu na to, że chłopak
    ma strasznie despotyczną matkę, która na pewno ukarze go za to, że musi
    przez niego zwalniać się z pracy itp. To co zrobił ten dyrektor jest
    oczywiste naruszeniem prawa, ale mógłby ktoś podać dokładną podstawę
    prawną, tzn. które artykuły zostały naruszone? Znalazłem w sieci stronę
    http://www.brpd.gov.pl/kontakt.html, na której można skontaktować się
    z rzecznikiem praw dziecka. Myślicie że warto? Co on w takiej sytuacji
    zrobi - jego biuro wyśle pismo do szkoły?

    Pozdrawiam.

    --
    Adam Wysocki * www.gophi.rotfl.pl * GG: 1234 * Fidonet: 2:480/127.21
    13:35:49 <Melyan> o, gofi tu siedzi <weirdo> dobry gofi nie jest zly

  • 2. Data: 2005-03-30 13:52:01
    Temat: Re: Dyrektor skonfiskował komórkę
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Adam Wysocki wrote:

    > Generalnie - co, oprócz przyjścia z rodzicami, można w takiej sytuacji
    > zrobić?

    IMHO nic. Za moich czasow to sie jeszcze wsadzalo gazete w spodnie.

    Echhhhh... jestem za rygorem pruskim w szkolach.

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 3. Data: 2005-03-30 13:54:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jasek wrote:

    > IMHO nic. Za moich czasow to sie jeszcze wsadzalo gazete w spodnie.
    >
    > Echhhhh... jestem za rygorem pruskim w szkolach.

    A ja za 'eutanazją' będących za rygorem pruskim, i co mi zrobisz? ;->

  • 4. Data: 2005-03-30 14:01:58
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    wiadomości news:d2eb2e$f75$1@opal.futuro.pl...

    > A ja za 'eutanazją' będących za rygorem pruskim, i co mi zrobisz?

    Oleje??

    Pzdr
    Leszek

  • 5. Data: 2005-03-30 14:03:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Adam Wysocki wrote:

    > - szkoła ma w statucie zapis informujący o tym, że nie wolno korzystać
    > z telefonów komórkowych na lekcji (taki zapis jest zgodny z prawem?
    > Jeśli nie, z którym konkretnie artykułem?).

    Nie tylko jest zgodny, ale zasadniczo nie ma nawet potrzeby, żeby był
    napisany - nauczyciele mają prawo i obowiązek pilnować, żeby nikt lekcji
    niczym nie zakłócał (z telefonami włącznie).

    [ciach]

    > - dyrektor wyciągnął mu telefon z ręki, mówiąc "dawaj to" i odszedł.
    > Chłopak potem poszedł do gabinetu spytać o swoją własność, a dyrektor
    > (strasznie krzycząc) kazał przyjść w czerwcu z rodzicami.

    "Ratunku! Policja! Łapać złodzieja!"

> [...]
    > (tego chłopaka) go przeczytał, można go oskarżyć o naruszenie prywatności

    W pewnym sensie poniekąd moża... Naciągane, ale pewnie by się dało.

> [...]
    > i sytuacja, w której pracodawca traci z nim jedyny kontakt (także po
    > szkole, bo chłopak nie dostał telefonu z powrotem) może narazić go na

    I to wymierne. Sprawdza kradzieży powinien ponieść także naprawić takie
    szkody.

    > Generalnie - co, oprócz przyjścia z rodzicami, można w takiej sytuacji
    > zrobić? Przyjście z rodzicami raczej odpada ze względu na to, że chłopak

    Poszukać jakiegoś porządnego policjanta i zwyczajnie zgłosić kradzież (a
    wręcz rabunek).

    [ciach]

    > prawną, tzn. które artykuły zostały naruszone? Znalazłem w sieci stronę

    Proste - Kodeks Karny:

    Art. 278.
    § 1. Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega
    karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    [...]
    § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    Dodatkowo, jeśli np. gdzieś zadzwonił:
    Art. 285.
    § 1. Kto, włączając się do urządzenia telekomunikacyjnego, uruchamia na
    cudzy rachunek impulsy telefoniczne, podlega karze pozbawienia wolności
    do lat 3.

    Jeśli komórkę wyrwał (czyli użył przemocy) będzie jeszcze to:

    Art. 280.
    § 1. Kto kradnie, używając przemocy wobec osoby lub grożąc
    natychmiastowym jej użyciem albo doprowadzając człowieka do stanu
    nieprzytomności lub bezbronności, podlega karze pozbawienia wolności od
    lat 2 do 12.

  • 6. Data: 2005-03-30 14:16:52
    Temat: Re: Dyrektor skonfiskował komórk
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > napisany - nauczyciele mają prawo i obowiązek pilnować, żeby nikt lekcji
    > niczym nie zakłócał (z telefonami włącznie).

    czytac nie potrafisz? Na przerwie to sie stalo.

> [...]
    > jej użyciem albo doprowadzając człowieka do stanu nieprzytomności lub
    > bezbronności, podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.

    jezscze mozna sprawdzic czy neoi zniszczyl przypadkiem komorki:

    Art. 288 § 1. Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do
    użytku,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku.
    (...)
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    a jakby ukryl np w biurku sekretarki to mozna jeszcze doj. tym:

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,

    jezeli komorka byla kradziona to:

    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    acha, jezlei wykasowal Ci tego smsa:

    Art. 268 § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, niszczy, uszkadza, usuwa
    lub zmienia zapis istotnej informacji albo w inny sposób udaremnia lub
    znacznie utrudnia osobie uprawnionej zapoznanie się z nią,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.
    § 2. Jeżeli czyn określony w § 1 dotyczy zapisu na komputerowym nośniku
    informacji, sprawca
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 3. Kto, dopuszczając się czynu określonego w § 1 lub 2, wyrządza znaczną
    szkodę majątkową,
    podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1--3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    Jezeli razem z komorka wzial legitymacje to:

    Art. 275§ 1. Kto posługuje się dokumentem stwierdzającym tożsamość innej
    osoby albo jej prawa majątkowe lub dokument taki kradnie lub go
    przywłaszcza,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    P.

    --
    http://www.love-office.com/forum/
    ... miłość, seks, kłopoty małżeńskie, pamiętnik ...

  • 7. Data: 2005-03-30 14:28:33
    Od: g...@w...studio.tpi.pl (Adam Wysocki)

    In pl.soc.prawo Andrzej Lawa <a...@l...spam_precz.com> wrote:

    > Nie tylko jest zgodny, ale zasadniczo nie ma nawet potrzeby, żeby był
    > napisany - nauczyciele mają prawo i obowiązek pilnować, żeby nikt lekcji
    > niczym nie zakłócał (z telefonami włącznie).

    Racja, zamiast "na lekcji" chcialem napisac "na terenie szkoly".

    [ciach reszta]

    Wielkie dzieki. Oprocz tego myslicie ze warto pisac do rzecznika? Policja
    takie kradzieze raczej traktuje z pelna powaga (jak kradziez), czy podchodzi
    do tego na zasadzie "problemow wychowawczych"?

    --
    Adam Wysocki * www.gophi.rotfl.pl * GG: 1234 * Fidonet: 2:480/127.21

  • 8. Data: 2005-03-30 14:32:34
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > podchodzi
    > do tego na zasadzie "problemow wychowawczych"?

    policja ma obowiazek przyjac zgloszenie i zainterweniowac, jezeli beda
    odmawiac,
    popros to na pismie.

    P.

  • 9. Data: 2005-03-30 14:34:16
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    > czytac nie potrafisz? Na przerwie to sie stalo.

    nie, to jednak ja zle przeczytalem. Myslalem ze inny fragment komentujesz.

    p.

  • 10. Data: 2005-03-30 14:51:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Adam Wysocki wrote:

    > Racja, zamiast "na lekcji" chcialem napisac "na terenie szkoly".

    A to jest już zasadniczo nieuzasadnione, więc i nielegalne.

    > [ciach reszta]
    >
    > Wielkie dzieki. Oprocz tego myslicie ze warto pisac do rzecznika?

    Przy okazji można.

    I do kuratorim - taki dyro uczy braku szacunku do cudzej własności, co
    świadczy raczejo jego mizernej przydatności do zawodu nauczyciela.

    > Policja takie kradzieze raczej traktuje z pelna powaga (jak
    > kradziez), czy podchodzi do tego na zasadzie "problemow wychowawczych"?

    Zależy.

    _Powinni_ potraktować z powagą. Niemniej jednak powinno wystarczyć
    poważne pouczenie dyrektora-buraka, że popełnia przestępswo,
    ostrzeżenie, żeby więcej tego nie robił i rozstanie się bez nadmiernej
    biurokracji.

    Gdyby olewali - żądaj odmowy wszczęcia postępowania na piśmie.