  • 11. Data: 2005-08-24 00:53:52
    Temat: Re: Drugi slub matki
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    witek wrote:

    > A nie jest przypadkiem tak, że będzie mu przysługiwało 18.75% wartości
    > mieszkania, a nie 18.75% mieszkania, czyli zachowek wypłaca się w
    > "gotówce", a o prawie do mieszkania można zapomnieć?

    a zachowku oczywiście mówię, nie o dziedziczeniu.

  • 12. Data: 2005-08-24 07:09:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "LeoK" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > To takie uregulowanie prawne, że Twoja mama daje Ci mieszkanie, ale
    > zachowuje prawo do zamieszkania w nim do swej śmierci. Co do zasady
    > jest to jakieś wyjście. Ale starsze osoby się obawiają kruczków
    > prawnych i rzadko kiedy przystają na takie propozycje.

    Kiedys spotkalem sie z taka lekko makabryczna zagadka.

    A co w momecie kiedy jej syn (bedacy juz wlascicielem mieszkania) umrze,
    a zaraz potem umrze jego dziecko (a wiec wnuk). Na przyklad w jakims
    wypadku, gdzie jedna smierc nastapila kilka dni po drugiej.

    Wydaje mi sie ze w chwili smierci syna mieszkanie dziedziczy wnuk. W
    chwili jego smierci z powodu braku spadkobiercow mieszkanie przechodzi
    na wlasnosc skarbu panstwa.

  • 13. Data: 2005-08-24 07:15:33
    Od: "xmarcel" <x...@c...pl>

    > Witam,
    >
    > Moja mama, po smierci taty, wychodzi drugi raz za maz. Razem z nia
    > posiadam mieszkanie wlasnosciowe w bloku spoldzielczym (75% jest jej,
    > moja reszta). Chcemy sie tak zabezpieczyc, zeby drugi maz mamy nie
    mial
    > praw do jej czesci. W jaki sposob najlepiej to zrobic?

    mozliwa jest jeszcze umowa o niedziedziczeniu.

    pozdro

  • 14. Data: 2005-08-24 07:47:05
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    LeoK napisał(a):
> [...]
    > moja reszta). Chcemy sie tak zabezpieczyc, zeby drugi maz mamy nie mial
    > praw do jej czesci. W jaki sposob najlepiej to zrobic?

    Chyba powinna wystarczyc intercyza.

    Co dokladnie trzeba tam napisac, to nie wiem, na pewno trzeba zrobic tak
    zeby zstepni matki meza nie odziedziczyli tego jakims cudem.

  • 15. Data: 2005-08-24 13:30:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:deggd1$4f3$1@inews.gazeta.pl...

    > A nie jest przypadkiem tak, że będzie mu przysługiwało 18.75%
    wartości
    > mieszkania, a nie 18.75% mieszkania, czyli zachowek wypłaca się w
    > "gotówce", a o prawie do mieszkania można zapomnieć?

    I tak i nie. Będzie mu przysługiwało 18,75% wartości spadku, ale do
    czasu jego fizycznego podziału będzie miał również ułamkową część
    własności mieszkania. Czy się zgodzi przyjąć spłatę w zamian, to
    poniekąd zależy od jego dobrej woli lub ewentualnie postanowienia
    sądu.

  • 16. Data: 2005-08-24 13:32:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w
    wiadomości news:deh6jc$na0$1@news.task.gda.pl...

    > Wydaje mi się ze w chwili śmierci syna mieszkanie dziedziczy wnuk. W
    > chwili jego śmierci z powodu braku spadkobierców mieszkanie
    przechodzi
    > na własność skarbu państwa.

    Jeśli nie ma innych spadkobierców, to tak. Ale musiał byś jeszcze
    wyeliminować żonę syna, która najpewniej istnieje, skoro istnieje
    wnuk. Ona również po synu i mężu dziedziczy. Ale to raptem tylko jeden
    trup więcej.

  • 17. Data: 2005-08-24 13:52:27
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > własności mieszkania. Czy się zgodzi przyjąć spłatę w zamian, to
    > poniekąd zależy od jego dobrej woli lub ewentualnie postanowienia

    Jeśli matka w testamencie całość zapisze komuś innemu, to raczej nic mu
    sie nie będzie należało, oprócz zachowku w wyskości 18.75% wartości
    spadku. Ale do mieszkania praca miał nie będzie.
    Dodatkowym rozwiązaniem jest podpisanie rozdzielności małżeńskiej u
    notariusza.

  • 18. Data: 2005-08-24 14:12:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > wyeliminować żonę syna, która najpewniej istnieje, skoro istnieje
    > wnuk. Ona również po synu i mężu dziedziczy. Ale to raptem tylko jeden

    Tak - w tamtym przykladzie sytuacja wygladala tak ze zona syna, syn i
    wnuk maja wypadek samochodowy.
    Ich dwoje ginie na miejscu, a wnuk po jakims czasie w szpitalu.

  • 19. Data: 2005-08-24 14:19:29
    Od: LeoK <l...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "LeoK" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > jej,

    > miał

    Dziekuje wszystkim za odpowiedzi i ciekawa dyskusje.

    Mam tylko jeszcze jedna prosbe.
    Czy moglby mi ktos zrobic male podsumowanie tego wszystkiego (najlepiej
    w punktach ;-) )? Troche sie w tym wszystkim pogubilem, a na prawie znam
    sie srednio.

    Generalnie chodzi o to, zebym po smierci mamy (jesli -odpukac- odejdzie
    przed swoim drugim mezem) nie mial jakis problemow majatkowych i nie
    musial nikogo splacac. Nie chcialbym tez w takiej sytuacji wyrzucac
    drugiego meza mamy na bruk - chcialbym mu tez zapewnic jakies miejsce
    zamieszkania az do smierci. Tak sie sklada ze mam dom i mieszkanie wiec
    nie byloby z tym zadnego problemu. Nie chce tylko ponosic zbednych
    kosztow zwiazanych z ewentualnym spadkiem, chodzic po sadach, itd.

    Pozdrawiam,

    Leszek

  • 20. Data: 2005-08-24 14:29:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał w
    wiadomości news:dehu46$gba$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > się nie będzie należało, oprócz zachowku w wysokości 18.75% wartości
    > spadku. Ale do mieszkania praca miał nie będzie.

    A na jakiej podstawie tak sądzisz? Bo z art. 1035 kc wynika, że:
    "Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku
    spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o
    współwłasności w częściach ułamkowych". W dalszej części ustawa tam
    kilka wyjątków przewiduje, ale obejmującego opisany w pytaniu
    przypadek nie znalazłem.

    > Dodatkowym rozwiązaniem jest podpisanie rozdzielności małżeńskiej u
    > notariusza.

    A co w przedmiocie dziedziczenia majątku odrębnego, jakim bez
    wątpienia jest nabyte przed ślubem mieszkania owa umowa o
    rozdzielności majątkowej zmieni?