  • 1. Data: 2005-08-23 16:12:38
    Temat: Prawo jazdy - pytanie
    Od: "Yusek" <y...@w...pl>

    Mam pytanie. Wczoraj zdałem egzamin na prawo jazdy kat. B. Czy jeśli teraz
    (dzisiaj) wsiądę za kółko i zostanę zatrzymany, to grozi mi kara równa tej
    którą dostanie kierowca, który zapomniał prawa jazdy np z domu wziąć, czy
    taka jak ktos nie posiadający tego dokumentu w ogóle?

    Liczę na Was, czekam na odp.

    dzięki i pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-08-23 16:23:06
    Temat: Re: Prawo jazdy - pytanie
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Yusek napisał(a):
> [...]
    > którą dostanie kierowca, który zapomniał prawa jazdy np z domu wziąć, czy
    > taka jak ktos nie posiadający tego dokumentu w ogóle?

    Cytat z komentarza do Kodeksu Drogowego - Adam Jasiński
    " Zdobywanie i utrata uprawnień do kierowania pojazdem silnikowym jest
    procesem złożonym, regulowanym generalnie przez gałąź prawa
    administracyjnego. Z chwilą zdania egzaminu państwowego na prawo jazdy
    nie uzyskuje się jeszcze uprawnień. Momentem konstytutywnym w procesie
    nabywania i utraty uprawnień do kierowania pojazdem silnikowym jest
    wydanie przez właściwego starostę decyzji administracyjnej według
    załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia ...
    (Dz. U. Nr 24, poz. 215). Od tego momentu nie można kierującemu
    zarzucić, że nie ma uprawnień, bo one już istnieją.
    Jednak dopiero po wydaniu prawa jazdy jako dokumentu kierowca może
    korzystać z wynikających z niego uprawnień. Kierując pojazdem od momentu
    wydania decyzji do momentu odebrania dokumentu, *popełnia* *on*
    *wykroczenie* z art. 95 kw"

    Czyli: jak starosta wydał już decyzję, ale jeszcze nie odebrałeś
    dokumentu, to odpowiadasz za nieposiadanie dokumentu.
    Jak starosta (czy inna odpowiednia osoba) decyzji jeszcze nie wydała
    - odpowiadasz za jazdę bez uprawnień.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz