  • 1. Data: 2023-09-22 19:47:01
    Temat: Opublikowanie wizerunku na youtube lub www
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Jestem sobie w dużym mieście, jakaś Łódź, Wrocław, Warszawa, Kraków,
    ładna pogoda, bardzo dużo osób spędzających czas przy głównej ulicy, na
    rynku czy innym miejscu, spacerują, siedzą na ławce itp.
    Praktycznie każdy coś tam fotografuje telefonem, aparatem, kamerą.

    Szukam czegoś na youtube, znajduję przypadkiem film, gdzie oprócz
    ogólnych krajobrazów jest zbliżenie na mnie i tatuaż który mam na szyi.

    Pierwsze pytanie:
    Czy warto podejmować jakieś kroki?
    Prawo gwarantuje nam ochronę wizerunku, ale idąc po terenie publicznym
    zawsze narażamy się na to, że będziemy sfotografowani.
    Na Youtube jest przycisk "problem prawny" z prywatnością.
    Nie ma opublikowanego kontaktu do autora kanału.

  • 2. Data: 2023-09-22 23:18:28
    Temat: Re: Opublikowanie wizerunku na youtube lub www
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-22, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Szukam czegoś na youtube, znajduję przypadkiem film, gdzie oprócz
    > ogólnych krajobrazów jest zbliżenie na mnie i tatuaż który mam na szyi.

    Warto w jakim sensie? Moje zdanie: jeśli ktoś to zrobił bez złych
    intencji, a Ciebie oburza wyłącznie sam fakt publikacji bez zgody,
    innych szkód nie ponosisz, to nie warto. No chyba, że chcesz tylko dać
    autorowi znać, że taka zgoda jest zasadniczo w tym wypadku potrzebna i
    nie powinień bez niej publikować (wartość wychowawcza).

    > Prawo gwarantuje nam ochronę wizerunku, ale idąc po terenie publicznym
    > zawsze narażamy się na to, że będziemy sfotografowani.

    Ochrona to ochrona. Jeśli jesteś głownym elementem kadru (a nie
    szczegółem całości) to bez Twojej zgody (lub czasami zapłaty) nie
    powinno się tego publikować.

    > Na Youtube jest przycisk "problem prawny" z prywatnością.
    > Nie ma opublikowanego kontaktu do autora kanału.

    Nie znam, ale możesz spróbować. Zapewne albo od razu zablokują albo
    będzie się autor tłumaczył. Prawnie zapewne nie zaowocuje to niczym.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2023-09-22 23:37:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Ochrona to ochrona. Jeśli jesteś głownym elementem kadru (a nie
    > szczegółem całości) to bez Twojej zgody (lub czasami zapłaty) nie
    > powinno się tego publikować.

    To by jeszcze trzeba było film obejrzeć. Bo jak gość po prostu
    przekadrował wszystkich idących bez zatrzymania się na tej jednej osoby,
    to w wypadku filmu to też będzie moim zdaniem element całości.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-09-23 00:25:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-22, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > To by jeszcze trzeba było film obejrzeć. Bo jak gość po prostu
    > przekadrował wszystkich idących bez zatrzymania się na tej jednej osoby,
    > to w wypadku filmu to też będzie moim zdaniem element całości.

    Monika coś pisała o zbliżeniu na nią i tatuaż na szyji... o ile to nie
    będzie jakoś z tyłu (bez ujęcia twarzy) czy w bardzo krótkim czasie, to
    raczej się MZ załapie na ochronę.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2023-09-23 01:23:45
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 22.09.2023 o 19:47, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > Na Youtube jest przycisk "problem prawny" z prywatnością.
    > Nie ma opublikowanego kontaktu do autora kanału.

    Tak OT trochę. Nie uważacie, że to jest jakaś paranoja? Idzie sobie
    człowiek po ulicy, ktoś wali fotkę, potem udostępnia w necie. Żeby
    podnieść dramaturgię niech na publikacji boldem w czerwonym kolorze da
    nasze imię i nazwisko. To co, moi znajomi nie wiedzą jak się nazywam i
    jak wyglądam? A nieznajomi - bądźmy szczerzy - obchodzi ich moja fota i
    jak się nazywam? Bo to coś około 99% przypadków. Pozostały 1% to
    sytuacje kompromitujące dla obfotografowanego. Ale prawo stworzone dla
    ochrony tego 1% działa też dla tych 99% ochrony nie potrzebujących. No
    ale skoro prawo daje możliwość ochrony przed chuj wie czym to trzeba
    korzystać, potrzebne niepotrzebne ochrona się należy z mocy prawa.

    PD

  • 6. Data: 2023-09-23 01:45:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-22, PD <p...@g...pl> wrote:
> [...]
    > ale skoro prawo daje możliwość ochrony przed chuj wie czym to trzeba
    > korzystać, potrzebne niepotrzebne ochrona się należy z mocy prawa.

    MZ jak ze wszystkim potrzebny jest umiar. Posiadanie jakiś praw nie
    oznacza, że trzeba je na siłę egzekwować. Jak mi coś nie pasuje to
    staram się zawsze na spokojnie wytłumaczyć o co chodzi, i że takich
    rzeczy nie powinno się robić. No i teraz dużo zależy jak się taka osoba
    zachowa. Jak się zachowa nie fajnie to już może mi tego umiaru na drugi
    etap sesji dydaktycznej nie starczyć.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2023-09-23 09:18:14
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

> [...]
    >
    > Nie znam, ale możesz spróbować. Zapewne albo od razu zablokują albo
    > będzie się autor tłumaczył. Prawnie zapewne nie zaowocuje to niczym.

    Nie sądzę, aby autor się z czegokolwiek tłumaczył.
    Na pewno działa moderacja automatyczna polegająca na uczeniu maszynowym,
    opracowana na konkretne hasła czy obrazy, ale intygujące jest , jak
    działa ta moderacja na youtube, czy ci moderatorzy to działają
    automatycznie, no i gdzie ci moderatorzy siedzą? Youtube jako firma
    globalna wydaje się, że powinna mieć lokalne biura jeśli nie w Polsce to
    w Europie, a nawet w konkretnych państwach gdzie użytkowników jest dużo.
    Intrygujące jest, czy moderator działa jednoosobowo na zasadzie, że tak
    mu się wydaje lub tak będzie lepiej.

  • 8. Data: 2023-09-23 09:30:57
    Od: Henryk hajdan <h...@g...com>

    W dniu 2023-09-22 o 19:47, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > Na Youtube jest przycisk "problem prawny" z prywatnością.
    > Nie ma opublikowanego kontaktu do autora kanału.

    Czy mogę zrobić zdjęcie ludziom na ulicy w Polsce?

    Tak, w Polsce możesz robić zdjęcia ludziom na miejscach publicznych bez
    ich zgody?. Jednakże, jeśli chcesz opublikować zdjęcia osób, które nie
    są celebrytami lub nie są częścią zgromadzenia, grupy lub głównym
    tematem zdjęcia, potrzebujesz ich zgody?. Jeśli płacisz komuś za
    portret, jesteś wolny do publikacji, ale zaleca się uzyskanie
    podpisanego zezwolenia modela, ponieważ udowodnienie, że zapłaciłeś
    komuś za portret, może być tak kłopotliwe, jak udowodnienie umowy ustnej?.

    Jeśli chodzi o wykorzystanie zdjęć ulicznych komercyjnie, potrzebujesz
    podpisanego zezwolenia modela od osoby przedstawionej na zdjęciu?. Nikt
    nie może żądać od Ciebie pokazania aparatu lub zmusić Cię do usunięcia
    zdjęcia, o ile robisz zdjęcia w miejscu publicznym?.

    Pamiętaj, że te prawa mogą się różnić w zależności od kontekstu i
    okoliczności, a także mogą ulegać zmianom. Zawsze warto sprawdzić
    lokalne przepisy i szanować prywatność innych.

    Źródło: Konwersacja za pomocą usługi Bing, 23.09.2023
    (1) Street Photography Laws in Poland.
    https://law.photography/law/street-photography-laws-
    in-poland/.
    (2) Laws on photography in Poland - Travel - Photo.net.
    https://www.photo.net/forums/topic/456007-laws-on-ph
    otography-in-poland/.
    (3) Is it Illegal to Take Photos of People on the Street? - PhotoClaim.
    https://photoclaim.com/legal-photo-street/.

    W jakich państwach jest zabronione fotografowanie przechodniów?
    W jakich państwach jest zabronione fotografowanie przypadkowych osób na
    ulicy?

    Fotografowanie przypadkowych osób na ulicy bez ich zgody jest
    ograniczone w wielu krajach. Oto kilka przykładów:

    - **Quebec** (Kanada): prawo fotografii zabrania fotografowania bez
    zgody, nawet na miejscach publicznych?.
    - **Francja**: można opublikować zdjęcie rozpoznawalnej osoby w prasie
    bez jej zgody, jeżeli jest ona tematem artykułu i jej nowość jest ustalona?.
    - **Niemcy**: osoba będąca osobą publicznego zainteresowania może być
    fotografowana i publikowana?.
    - **Meksyk**: legalne jest robienie zdjęć ludziom na miejscach
    publicznych bez zgody, ale nielegalne jest ich publikowanie?.
    - **Hiszpania**, **Szwajcaria** i **Brazylia**: fotografowie muszą
    uzyskać zgodę przed zrobieniem zdjęć ludziom na miejscach publicznych,
    niezależnie od tego, czy chcą opublikować zdjęcie, czy nie?.
    - **Południowa Korea**: fotografowanie ludzi, nawet na miejscach
    publicznych, bez ich zgody jest uważane za przestępstwo?.

[...]

    (1) Anywhere else in the world where street photography is illegal?.
    https://www.reddit.com/r/photography/comments/2d9vyy
    /anywhere_else_in_the_world_where_street/.
    (2) Is it Illegal to Take Photos of People on the Street? - PhotoClaim.
    https://photoclaim.com/legal-photo-street/.
    (3) 10 Places Around the World Where Photography is Banned - Bob Books.
    https://www.bobbooks.co.uk/blog-post/10-places-aroun
    d-the-world-where-photography-is-banned.
    (4) Commons : Country specific consent requirements - Wikimedia.
    https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_s
    pecific_consent_requirements.
    (5) 10 Places Around the World Where Photography is Banned - Bob Books.
    https://bing.com/search?q=countries+where+street+pho
    tography+is+illegal.

    Czy w Polsce wystarczy, jeśli dokonam blurowania oczu przed publikacją
    zdjęcia w internecie bez zgody osoby fotografowanej?

    Blurowanie oczu może pomóc w utrudnieniu identyfikacji osoby, ale nie
    jest to gwarantowane. W Polsce, jeśli chcesz opublikować zdjęcia osób,
    które nie są celebrytami lub nie są częścią zgromadzenia, grupy lub
    głównym tematem zdjęcia, potrzebujesz ich zgody?. Jeśli chodzi o
[...]

    lokalne przepisy i szanować prywatność innych. Jeśli masz wątpliwości,
    zawsze bezpieczniej jest uzyskać zgodę przed publikacją.

    Źródło: Konwersacja za pomocą usługi Bing, 23.09.2023
    (1) I can confirm that it's illegal to blink here : r/poland - Reddit.
    https://www.reddit.com/r/poland/comments/orhdfc/i_ca
    n_confirm_that_its_illegal_to_blink_here/.
    (2) ELI5:Why do we blur someone's eyes on pictures/videos to keep ... -
    Reddit.
    https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/
    65016c/eli5why_do_we_blur_someones_eyes_on/.
    (3) Face Blur: provide visual anonymity with just a few clicks.
    https://uploadcare.com/blog/face-blur-by-uploadcare/
    .

  • 9. Data: 2023-09-23 09:45:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.09.2023 o 01:23, PD pisze:

> [...]
    > ale skoro prawo daje możliwość ochrony przed chuj wie czym to trzeba
    > korzystać, potrzebne niepotrzebne ochrona się należy z mocy prawa.

    Dlatego ta ochrona jest "na wniosek" samego zainteresowanego, a nie z
    automatu. I z reguły wystarczy, jak napiszesz do wystawiającego fotkę -
    skoro Ci już nie pasuje - a on to usunie. Przypadki złośliwości
    oczywiście się zdarzają, ale na to nic się poradzić nie da.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-09-23 09:46:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Monika coś pisała o zbliżeniu na nią i tatuaż na szyji... o ile to nie
    > będzie jakoś z tyłu (bez ujęcia twarzy) czy w bardzo krótkim czasie, to
    > raczej się MZ załapie na ochronę.
    W filmie - inaczej, jak w fotografii - moim zdaniem trzeba paczyć na
    cały fil, a nie pojedynczy kadr.
    --
    (~) Robert Tomasik