    From: Henryk hajdan <h...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Opublikowanie wizerunku na youtube lub www
    Date: Sat, 23 Sep 2023 09:30:57 +0200

    W dniu 2023-09-22 o 19:47, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > rynku czy innym miejscu, spacerują, siedzą na ławce itp.
    > Praktycznie każdy coś tam fotografuje telefonem, aparatem, kamerą.
    >
    > Szukam czegoś na youtube, znajduję przypadkiem film, gdzie oprócz
    > ogólnych krajobrazów jest zbliżenie na mnie i tatuaż który mam na szyi.
    >
    > Pierwsze pytanie:
    > Czy warto podejmować jakieś kroki?
    > Prawo gwarantuje nam ochronę wizerunku, ale idąc po terenie publicznym
    > zawsze narażamy się na to, że będziemy sfotografowani.
    > Na Youtube jest przycisk "problem prawny" z prywatnością.
    > Nie ma opublikowanego kontaktu do autora kanału.

    Czy mogę zrobić zdjęcie ludziom na ulicy w Polsce?

    Tak, w Polsce możesz robić zdjęcia ludziom na miejscach publicznych bez
    ich zgody?. Jednakże, jeśli chcesz opublikować zdjęcia osób, które nie
    są celebrytami lub nie są częścią zgromadzenia, grupy lub głównym
    tematem zdjęcia, potrzebujesz ich zgody?. Jeśli płacisz komuś za
    portret, jesteś wolny do publikacji, ale zaleca się uzyskanie
    podpisanego zezwolenia modela, ponieważ udowodnienie, że zapłaciłeś
    komuś za portret, może być tak kłopotliwe, jak udowodnienie umowy ustnej?.

    Jeśli chodzi o wykorzystanie zdjęć ulicznych komercyjnie, potrzebujesz
    podpisanego zezwolenia modela od osoby przedstawionej na zdjęciu?. Nikt
    nie może żądać od Ciebie pokazania aparatu lub zmusić Cię do usunięcia
    zdjęcia, o ile robisz zdjęcia w miejscu publicznym?.

    Pamiętaj, że te prawa mogą się różnić w zależności od kontekstu i
    okoliczności, a także mogą ulegać zmianom. Zawsze warto sprawdzić
    lokalne przepisy i szanować prywatność innych.

    Źródło: Konwersacja za pomocą usługi Bing, 23.09.2023
    (1) Street Photography Laws in Poland.
    https://law.photography/law/street-photography-laws-
    in-poland/.
    (2) Laws on photography in Poland - Travel - Photo.net.
    https://www.photo.net/forums/topic/456007-laws-on-ph
    otography-in-poland/.
    (3) Is it Illegal to Take Photos of People on the Street? - PhotoClaim.
    https://photoclaim.com/legal-photo-street/.

    W jakich państwach jest zabronione fotografowanie przechodniów?
    W jakich państwach jest zabronione fotografowanie przypadkowych osób na
    ulicy?

    Fotografowanie przypadkowych osób na ulicy bez ich zgody jest
    ograniczone w wielu krajach. Oto kilka przykładów:

    - **Quebec** (Kanada): prawo fotografii zabrania fotografowania bez
    zgody, nawet na miejscach publicznych?.
    - **Francja**: można opublikować zdjęcie rozpoznawalnej osoby w prasie
    bez jej zgody, jeżeli jest ona tematem artykułu i jej nowość jest ustalona?.
    - **Niemcy**: osoba będąca osobą publicznego zainteresowania może być
    fotografowana i publikowana?.
    - **Meksyk**: legalne jest robienie zdjęć ludziom na miejscach
    publicznych bez zgody, ale nielegalne jest ich publikowanie?.
    - **Hiszpania**, **Szwajcaria** i **Brazylia**: fotografowie muszą
    uzyskać zgodę przed zrobieniem zdjęć ludziom na miejscach publicznych,
    niezależnie od tego, czy chcą opublikować zdjęcie, czy nie?.
    - **Południowa Korea**: fotografowanie ludzi, nawet na miejscach
    publicznych, bez ich zgody jest uważane za przestępstwo?.

[...]

    (1) Anywhere else in the world where street photography is illegal?.
    https://www.reddit.com/r/photography/comments/2d9vyy
    /anywhere_else_in_the_world_where_street/.
    (2) Is it Illegal to Take Photos of People on the Street? - PhotoClaim.
    https://photoclaim.com/legal-photo-street/.
    (3) 10 Places Around the World Where Photography is Banned - Bob Books.
    https://www.bobbooks.co.uk/blog-post/10-places-aroun
    d-the-world-where-photography-is-banned.
    (4) Commons : Country specific consent requirements - Wikimedia.
    https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_s
    pecific_consent_requirements.
    (5) 10 Places Around the World Where Photography is Banned - Bob Books.
    https://bing.com/search?q=countries+where+street+pho
    tography+is+illegal.

    Czy w Polsce wystarczy, jeśli dokonam blurowania oczu przed publikacją
    zdjęcia w internecie bez zgody osoby fotografowanej?

    Blurowanie oczu może pomóc w utrudnieniu identyfikacji osoby, ale nie
    jest to gwarantowane. W Polsce, jeśli chcesz opublikować zdjęcia osób,
    które nie są celebrytami lub nie są częścią zgromadzenia, grupy lub
    głównym tematem zdjęcia, potrzebujesz ich zgody?. Jeśli chodzi o
[...]

    lokalne przepisy i szanować prywatność innych. Jeśli masz wątpliwości,
    zawsze bezpieczniej jest uzyskać zgodę przed publikacją.

    Źródło: Konwersacja za pomocą usługi Bing, 23.09.2023
    (1) I can confirm that it's illegal to blink here : r/poland - Reddit.
    https://www.reddit.com/r/poland/comments/orhdfc/i_ca
    n_confirm_that_its_illegal_to_blink_here/.
    (2) ELI5:Why do we blur someone's eyes on pictures/videos to keep ... -
    Reddit.
    https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/
    65016c/eli5why_do_we_blur_someones_eyes_on/.
    (3) Face Blur: provide visual anonymity with just a few clicks.
    https://uploadcare.com/blog/face-blur-by-uploadcare/
    .