  • 1. Data: 2023-09-22 10:50:21
    Temat: Sprawa o wykroczenie zaśmiecanie lasu
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Sprawca wyrzuca śmieci, złom w terenie leśnym czyli art. 162 kodeksu
    wykroczeń.
    Został sfotografowany przez fotopułapkę. Policja dostała to zdjęcie,
    ktoś rozpoznał sprawcę, idą więc do niego do domu, a ten mówi, że to nie
    jego gęba. Policja więc wycofuje się.

    Sprawca jednak przemyślał sprawę, po 2 dniach idzie na komisariat i
    mówi, że to jednak on już posprzątał i prosi o mandat 1000 zł.
    Czy jest możliwe tak załatwić sprawę, czy jednak musi być sąd ?

  • 2. Data: 2023-09-22 16:26:31
    Temat: Re: Sprawa o wykroczenie zaśmiecanie lasu
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.09.2023 o 10:50, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > mówi, że to jednak on już posprzątał i prosi o mandat 1000 zł.
    > Czy jest możliwe tak załatwić sprawę, czy jednak musi być sąd ?

    Mandatem teoretycznie się tego nie da skończyć, bo mandat jest wówczas,
    gdy policjant jest świadkiem, albo zarejestrowano wykroczenie
    urządzeniem. Jeśli fotopułapka nie jest Policji, czy Straży Leśnej, a
    jakiejś prywatnej osoby, to wydaje mi się, że mandatem nie można tego
    skończyć - ale nie jestem pewien.

    Natomiast może być dobrowolne poddanie się karze i ukaranie przez sąd
    bez rozprawy. Tylko sprawca musi się przyznać. Bez przyznania się musi
    być rozprawa.

    Teraz trzeba by wiedzieć, co to znaczy "policja wycofała się"?
    Twierdzili, że to nie on? Wycofali się z mandatu i skierowali wniosek o
    ukaranie do sądu?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-09-22 19:10:23
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

> [...]
    >
    > Natomiast może być dobrowolne poddanie się karze i ukaranie przez sąd
    > bez rozprawy. Tylko sprawca musi się przyznać. Bez przyznania się musi

    a ile czasu to potrwa? Ile czasu trzeba czekać, aż Sąd się zapozna i
    wyda postanowienie?

    > Teraz trzeba by wiedzieć, co to znaczy "policja wycofała się"?
    > Twierdzili, że to nie on? Wycofali się z mandatu i skierowali wniosek o
    > ukaranie do sądu?

    Pewnie szli z nadzieją, że się przyzna.

    Ale to wszystko utrudnia, teraz dopiero przeczytałam kodeks postępowania
    w sprawach o wykroczenia. Za to można wypisać mandat zaledwie 500zł.
    Tylko za wykroczenia drogowe z rozdziału XI można pisać mandaty do
    5000zł, co oznacza, że wielu spraw nie można załatwić na miejscu z
    policjantem, czy innym organem represyjnym nawet jeśli jest zgoda i
    obwiniony się przyznaje.

  • 4. Data: 2023-09-22 23:39:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 22.09.2023 o 19:10, Monika Głowacka pisze:
    > a ile czasu to potrwa? Ile czasu trzeba czekać, aż Sąd się zapozna i
    > wyda postanowienie?

    Wyrok nakazowy. To zależny od lokalnego obciążenia danego konkretnego
    sędziego.

    --
    (~) Robert Tomasik