  • 21. Data: 2023-09-29 01:13:13
    Temat: Re: Opublikowanie wizerunku na youtube lub www
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-28, Henryk hajdan <h...@g...com> wrote:
    > Znajomy został już kilka razy sfotografowany lub sfilmowany w
    > przestrzeni publicznej, ale na natknął się na swój wizerunek
    > opublikowany na jakiejś stronie www.

    Dwie podstawowe reguły są w uproszczeniu takie: (1) wolno
    fotografować/filmować każdemu i każdego, w każdym miejscu, chyba, że coś
    innego wynika z przepisów/zasad ogólnych; (2) nie wolno rozpowszechniać
    publikować bez zgody, chyba, że coś innego wynika z przepisów.

    To nie musi być przestrzeń publiczna. U kogoś w stodole, tez mogę co do
    zasady zrobić komuś zdjęcie.

    Żeby unikac kłopotliwych sytuacji, nalezy raz, unikać właśnie
    publikacji, dwa, rozważyc, czy fotografowanie narusza czyjąś prywatność
    lub dobra osobiste. Przykład skrajny tego drugiego, to zrobienie komuś
    zdjęcia w kiblu, nawet jeśli nic tam nie będzie gołego widać.

    Ale w miejscu publicznym tez mogą zdarzyć się sytuacje, gdzie
    fotografowanie taką prywatność czy dobra osobiste może naruszyć, więc
    też nie jest tak, że zawsze i wszystko mozna.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2023-09-29 01:48:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Usenet zasadniczo nigdy nie był moderowany. Co do zasady.

    Były takie grupy. Na pewno była moderacja na "historii". Z grupy
    "samochody" zbanowano mnie, bo nie chciałem w stopce umieści marki i
    modelu samochodu, którym jeździłem, a to był tam wówczas standard. :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 23. Data: 2023-09-29 07:09:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-28, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Były takie grupy. Na pewno była moderacja na "historii". Z grupy
    > "samochody" zbanowano mnie, bo nie chciałem w stopce umieści marki i
    > modelu samochodu, którym jeździłem, a to był tam wówczas standard. :-)

    W hierarchii pl? Pierwsze słyszę. Owszem, niektóre były/są, ale są to
    grupy typu do ogłoszeń administarcyjnych. Standardowo zawsze dla pl. był
    brak moderacji. Może jakies sprzęzone listy były moderowane?

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2023-09-29 09:34:47
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    W dniu 25.09.2023 o 14:48, ąćęłńóśźż pisze:
    > Robisz pracę semestralną w jakimś technikum prawniczym lub policyjnym,
    > czy trolujesz tak dla sportu?
    > Dziewczynę sobie znajdź, na spacer pójdź.
    >

    > "Monika Głowacka"  wrote in message

    a Ty jak czegoś nie wiesz, to pytasz się znajomych i nieznajomych, czy
    siedzisz głowisz się aż odpowiedź sama przyjdzie?

  • 25. Data: 2023-09-29 09:51:25
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

> [...]
    > fotografowanie taką prywatność czy dobra osobiste może naruszyć, więc
    > też nie jest tak, że zawsze i wszystko mozna.

    Opierając się na kodeksie cywilnym:
    Art. 7. [Domniemanie dobrej wiary]
    Jeżeli ustawa uzależnia skutki prawne od dobrej lub złej wiary,
    domniemywa się istnienie dobrej wiary.

    Art. 23. [Dobra osobiste człowieka]
    Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć,
    swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna,
    wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego
    niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

    Art. 24. [Ochrona dóbr osobistych]
    § 1. 2 Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem,
    może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.
    W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która
    dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia
    jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej
    treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie
    może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego albo zapłaty
    odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
    § 2. Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona
    szkoda majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach
    ogólnych.
    § 3. Przepisy powyższe nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w
    innych przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie
    wynalazczym.

    Samo naruszenie wizerunku, jest naruszeniem dóbr osobistych, ale
    interpretacja tego to strasznie złożone. Chyba w Polsce specjalnie jest
    to tak robione, aby prawnicy mieli co robić.

  • 26. Data: 2023-09-29 10:51:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Sep 2023 05:09:55 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > W hierarchii pl? Pierwsze słyszę. Owszem, niektóre były/są, ale są to
    > grupy typu do ogłoszeń administarcyjnych. Standardowo zawsze dla pl. był
    > brak moderacji. Może jakies sprzęzone listy były moderowane?

    pl.sci.historia była moderowana.

    Co zabiło tę grupę ... ale zdaje się, ze wczesniej były tam głownie
    kłótnie o Żydach.

    https://pl.sci.historia.narkive.com/pUhCI8Uc/grupa-p
    l-sci-historia-a-forum-historycy-org
    i teraz jest forum ... moderowane ?

    no i jeszcze trzy inne sa na liscie
    http://borg.uu3.net/trash/usenet-pl.htm
    pl.announce.newgroups Ogloszenia o nowych grupach. (Moderated)
    pl.rec.gry.komputerowe.moderowana
    pl.soc.seks.moderowana Kulturalnie o seksie i milosci. (Moderated)

    te dwie maja tez swoje oodpowiedniki niemoderowane.

    J.

  • 27. Data: 2023-09-29 10:59:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Sep 2023 01:48:09 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Były takie grupy. Na pewno była moderacja na "historii". Z grupy
    > "samochody" zbanowano mnie, bo nie chciałem w stopce umieści marki i
    > modelu samochodu, którym jeździłem, a to był tam wówczas standard. :-)

    Nigdy nie mialem.
    No i kto miałby cie "zbanowac"?

    J.

  • 28. Data: 2023-09-29 12:20:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-29, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > pl.soc.seks.moderowana Kulturalnie o seksie i milosci. (Moderated)
    >
    > te dwie maja tez swoje oodpowiedniki niemoderowane.

    A, faktycznie. pl.soc.seks.moderowana kojarzę. Z tym, że nadal, to
    raczej wyjątki niż regułą.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2023-09-30 00:21:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-29, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:
    > Samo naruszenie wizerunku, jest naruszeniem dóbr osobistych, ale
    > interpretacja tego to strasznie złożone. Chyba w Polsce specjalnie jest
    > to tak robione, aby prawnicy mieli co robić.

    Myślę, że to nie przepisy akurat są tu winne, a po prostu różnorodność
    sytuacji i form ewentualnych naruszeń. Weźmy taką klasyczną sytuację,
    robienie zdjęć sąsiadowi podwórko obok. Jak mu się pstryknie przez płot
    fotkę to może nam skoczyć. Ale jak już zainstalujemy monitoring, z
    nagrywaniem 24/7, to jest to niewątpliwie naruszenie prywatności.

    Trudno by to było MZ rozsądnie zkodyfikować, aby np. nie ograniczać praw
    ponad miarę. Zakazać w ogóle? No to nie zrobisz zdjęć rodzinie bo może
    się głowa sąsiada pojawić zza płotu. Dopuścić bezwarunkowo, no to znajdą
    się hieny co będą monitorować i nagrywać co się da.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2023-09-30 00:49:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.09.2023 o 10:59, J.F pisze:
    > Nigdy nie mialem.
    > No i kto miałby cie "zbanowac"?
    Jeśli masz ochotę, to poszukaj. To było ze 20 lat temu.
    --
    (~) Robert Tomasik