-
Telemarketing a nowa ustawa o prawach konsumenta
00:59 30.06.2015
25 grudnia 2014 roku weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r., poz. 827), która wprowadziła zmiany m.in. do ustawy Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 243). Przede wszystkim istotna dla odbiorców jest zmiana treści art. 172 ust. 1 Prawa ...
-
Kupno zabawek: na co zwrócić uwagę?
10:04 23.06.2015
Na co rodzice powinni zwrócić uwagę podczas kupowania zabawek dla swoich pociech? Na pewno na to, czy podczas użytkowania nie odpadną drobne elementy i czy zabawka nie posiada wystających elementów, które mogą zranić dziecko. Wyniki kontroli przeprowadzonej w pierwszym kwartale ...
-
Zwrot biletu na koncert lub mecz? To niemożliwe
08:05 17.06.2015
Wakacje to raj dla miłośników koncertów, festiwali czy imprez sportowych. Bilety na tego typu imprezy często kupujemy w internecie z dużym wyprzedzeniem. Co jednak w sytuacji, gdy z jakichś powodów nie będziemy mogli uczestniczyć w wydarzeniu lub przez pomyłkę kupimy bilet na inny ...
-
Nowa ustawa konsumencka: prawa i obowiązki obu stron
09:37 16.06.2015
Choć na obowiązującą od końca zeszłego roku ustawę o prawach konsumenta trzeba było czekać, to jak mówi stare porzekadło – „lepiej późno niż wcale”, bo nowe regulacje to przede wszystkim uporządkowanie i uproszczenie praw przysługujących kupującym. A jakie zmiany nowe ...
-
Jak sprawdzić biuro podróży?
10:13 12.06.2015
Chcesz spokojnie wypocząć na wakacjach? To się wcześniej odpowiednio przygotuj. Lista przedwyjazdowych obowiązków jest długa, a jeden z jej najważniejszych punktów to sprawdzenie wiarygodności biura podróży. Wiele osób ma już tego świadomość i weryfikuje jakość touroperatora i ...
-
Sprawdź hotel zanim wejdziesz w jego progi
13:29 03.06.2015
Kolejny długi weekend skłania do wypadu poza miejsce zamieszkania. Jeżeli zarezerwowaliśmy już hotel, sprawdźmy, co oferuje, najlepiej jeszcze zanim przekroczymy jego progi. To pomoże uniknąć zdenerwowania i spędzić urlop zgodnie z jego przeznaczeniem. O prawach konsumentów ...
-
Dostałeś towar niezgodny z opisem? Sprawdź swoje prawa
13:21 02.06.2015
Zakupy towaru niezgodnego z opisem zdarzają się nie tylko kupującym przez Internet. W sklepach także często decydujemy się na kupno pod wpływem opisu interesującego nas przedmiotu. Kubeł zimnej wody wylewa się na nas w domu, gdy odpakowujemy zakupy. Jakie mamy prawa, gdy kupimy towar ...
-
Czy odblaski dla pieszych są bezpieczne? Złe wyniki kontroli IH
11:23 01.06.2015
Według obowiązującej od końca sierpnia minionego roku nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, każda osoba, która porusza się po zmierzchu drogą poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązana używać elementów odblaskowych. Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i ...
-
Prawa konsumenta: rękojmia i gwarancja w Polsce i Europie
00:44 24.05.2015
Spięcia na linii konsument – sprzedawca nie należą do rzadkości. Nawet jeżeli klient jest świadomy przysługujących mu praw, może spotkać się z nieuzasadnioną odmową przyjęcia roszczenia reklamacyjnego. Czy Polacy różnią się pod względem ochrony konsumenckiej od innych krajów ...
-
Oliwa z oliwek źle oznakowana. Wyniki kontroli IH
11:46 19.05.2015
W minionym roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę 313 partii oliwy z oliwek. Działania inspektorów obnażyły nieprawidłowości w 30 proc. produktów. Zastrzeżenia w znacznej mierze dotyczyły nieprawidłowego oznakowania, a więc m.in. braku należytych oznaczeń w języku polskim.
-
Uwaga na domy opieki. Większość stosuje klauzule niedozwolone
09:50 15.05.2015
Podpisując umowę z domem seniora, zachowajmy szczególną czujność - ubiegłoroczna kontrola Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazała liczne nieprawidłowości w praktykach stosowanych przez tego rodzaju placówki - w 61 procent przypadków umowy zawierały niedozwolone prawem ...
-
Klauzule niedozwolone: czym są i jak się bronić?
11:00 04.05.2015
Zawarłeś umowę, po czym okazało się, że wśród jej zapisów znajdują się prawnie niedozwolone klauzule? Pamiętaj, że ich postanowienia nie są dla ciebie wiążące - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
-
Inspekcja Handlowa przebadała meble ogrodowe i podpałki do grilla
15:11 30.04.2015
Majowe grillowanie w ogrodzie to czysta przyjemność. Pod warunkiem jednak, że będzie się ono wiązać z bezpieczeństwem biesiadników. Aby tak się stało, warto zwrócić uwagę m.in. na meble ogrodowe. Ostre krawędzie czy wystające z nich śruby mogą skutecznie pozbawić nas radosnego ...
-
ADR w sporach konsumenckich - jak przyjmie się w Polsce?
11:13 27.04.2015
W dniu 9 lipca 2015 r. mija termin implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (dyrektywa w sprawie ADR w sporach ...
-
Prezes UOKiK z nowymi uprawnieniami
00:41 27.04.2015
Nie ustały jeszcze echa ostatniej nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a UOKiK pracuje już nad nowym pakietem zmian. Nowe przepisy mają znacznie wzmocnić rolę Prezesa UOKiK oraz zwiększyć jego wpływ na działalność przedsiębiorców. Podczas gdy nowelizacja, która ...
-
Portale randkowe: jak bezpiecznie szukać miłości?
00:50 25.04.2015
Według danych GUS-u, w Polsce żyje 5 milionów singli. Nic więc dziwnego, że portale randkowe cieszą się sporą popularnością – zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PBI i Gemius korzysta z nich 14,71% polskich internautów, czyli 3,1 miliona użytkowników. Nie wszyscy są jednak ...
-
E-commerce: kto płaci za zwrot towaru?
12:28 21.04.2015
Bezpłatnego zwrotu towaru oczekuje 73 proc. kupujących online. Jednak według prawa koszt ten pokrywa kupujący, a e-sklep zwraca koszty zakupionego towaru wraz z kosztami pierwszej przesyłki. Okazuje się, że w praktyce bywa często inaczej. Kto, ile i w jakich sytuacjach płaci za zwroty?
-
Ustawa konsumencka w call center
00:50 17.04.2015
Po wejściu w życie nowej ustawy Prawa konsumenta, na firmy prowadzące telemarketing oraz call center padł „blady strach”. Specjaliści prognozowali masowe zwolnienia w branży i utratę pracy przez nawet 10 tysięcy osób. Rzeczywistość okazała się łaskawsza - pomimo wielu istotnych ...
-
Pożyczki: jak naruszane są prawa konsumentów?
10:24 15.04.2015
Naruszanie praw klientów instytucji finansowych zdarza się dość często i firmy pożyczkowe nie są tu wyjątkiem od reguły. Z danych znajdujących się w dyspozycji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że zagrożeniami, na które najczęściej narażeni są pożyczkobiorcy są ...
-
Odstąpienie od umowy: dyskusyjne odszkodowanie od kupującego
15:32 08.04.2015
Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadziła wiele zmian w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Jedną z nowości jest możliwość ubiegania się o odszkodowanie od kupujących za zmniejszenie wartości rzeczy wskutek niewłaściwego sprawdzania. Ustawodawca nie określił jednak wytycznych ...
-
Rękojmia za wady fizyczne rzeczy: za co odpowiada przedsiębiorca?
09:39 31.03.2015
Od dnia 25 grudnia 2014 roku odpowiedzialność przedsiębiorcy za wady fizyczne rzeczy zarówno wobec konsumentów, jak i innych przedsiębiorców, jest uregulowana w kodeksie cywilnym. Rodzi to wiele zapytań, które można sprowadzić to tego, czy kontrahent może kierować wobec przedsiębiorcy ...
-
Zakupy online: kiedy nie masz co liczyć na zwrot towaru
11:56 25.03.2015
Pierścionek z wygrawerowanym imieniem narzeczonego, czy też zakupione w kantorze internetowym 200 franków szwajcarskich. To tylko dwie pozycje z listy towarów i usług, przy których kupujący online traci prawo do odstąpienia od umowy ze sprzedającym. Na zwrot towaru nie może liczyć ...
-
Umowa na odległość: jakie zmiany dla konsumentów i przedsiębiorców? Część 2
00:45 24.03.2015
Jak już wskazywaliśmy w poprzednim artykule - zmiany, które weszły w życie od dnia 25 grudnia 2014 r. w zakresie obowiązków ciążących na przedsiębiorcach zawierających umowy sprzedaży z konsumentami wynikające z ustawy z dnia 30 maja 2014 r o prawach konsumenta – wymusiły szereg ...
-
Zakupy online za granicą: jak rozwiązać spór?
00:16 22.03.2015
Do 2018 roku globalne wydatki konsumentów na zakupy w sieci poza granicami kraju sięgną 300 miliardów dolarów. Więcej możliwości zakupowych to więcej transakcji, a także więcej ewentualnych reklamacji i sporów. Jak je rozwiązywać w sklepach bez granic?
-
Wadliwe wykonanie dzieła: czy zamawiający musi je odebrać?
00:41 20.03.2015
Przyjmijmy, że wykonawca dzieła wykonał je wadliwie – urządzenie ma wady fizyczne, które zostały dostrzeżone przez zamawiającego jeszcze przed odbiorem dzieła. Wykonawca jednak domaga się od zamawiającego, aby dzieło odebrał. Co w takiej sytuacji powinien zrobić zamawiający? Czy ...