eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Rezerwujesz wakacje online? Na to musisz uważać

Rezerwujesz wakacje online? Na to musisz uważać

2017-06-25 00:32

Rezerwujesz wakacje online? Na to musisz uważać

Rezerwacja wakacji online © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Chcąc wyjechać na wczasy z touroperatorem możemy oczywiście udać się do jego biura, zapoznać się z ofertą, a po rozmowie z pracownikiem podjąć ostateczną decyzję i zakupić wyjazd. W dzisiejszych czasach coraz częściej jednak korzystamy z serwisów umożliwiających nam rezerwować wakacje online. Klik i już. Kłopot jednak w tym, że takie rezerwacje, choć szybkie i nieskomplikowane, również potrafią przysporzyć problemów. Ze statystyk sieci ECC-Net wynika, że co piąta skarga wniesiona do Europejskich Centr Konsumenckich dotyczyła właśnie urlopu zakupionego przez internet.

Przeczytaj także: Bilety lotnicze online. Jak nie zostać na lodzie (i na lądzie)?

Przed nami rezultaty badania zrealizowanego przez Sieć ECC-Net. Celem, który przyświecał jego autorom, była weryfikacja, czy wskazane podczas rezerwacji wakacji online ceny noclegów, lotów, wynajmu samochodów i innych usług wakacyjnych odpowiadają cenie ostatecznej, którą przychodzi zapłacić konsumentowi.

Podstawą analizy był przegląd 539 skarg, które nadeszły do ECC-Net oraz wykonanie 237 symulacji rezerwacji. Autorzy przyjrzeli się również odpowiedziom, których w specjalnie przygotowanej internetowej ankiecie udzieliła grupa 513 ankietowanych.

Badanie nie pozostawia złudzeń - różnice pomiędzy cenami początkowymi a ostateczną kwotą, którą ma zapłacić klient rezerwujący wakacje online, nie należą do rzadkości. Praktyka pokazuje, że w większości przypadków mają one związek z:
  • opłatami manipulacyjnymi,
  • opłatą za karty kredytowe,
  • pułapkami reklamowymi,
  • opłatami za serwis.

Sieć ECC-Net odnotowała znacznie mniejszy odsetek podwyższenia ceny początkowej w przypadku rezerwacji hoteli oraz wypożyczania aut w porównaniu z rezerwacjami biletów lotniczych. Badanie wykazało, że 3 główne przyczyny wzrostu cen lotów to: opłata za karty kredytowe, opłata za rezerwację miejsca, a także opłata za bagaż.

Wyniki badania sieci ECC-Net


  • W większości przypadków problemy napotkano podczas rezerwacji wakacji online na stronie internetowej firmy z usług której korzystamy, a nie na portalach pośredników. W ankiecie respondenci głównie skarżyli się na opłatę za kartę kredytową. Potwierdziły to również liczne symulacje rezerwacji.
  • Analiza skarg, które trafiły do sieci ECC-Net wykazała, że w 67% reklamacji (365 z 539) ostateczna cena lotów nie odpowiadała "cenie początkowej". Ten wynik został potwierdzony w trakcie przeprowadzonych symulacji, bowiem wzrost cen odnotowano w przypadku 77% (92 z 119) rezerwacji lotniczych wykonanych online.
  • W 83% (49 na 59) przypadkach symulacji na stronie tanich przewoźników lotniczych cena uległa podwyższeniu.
  • Porównując rezerwacje, które zostały dokonane bezpośrednio na stronie linii lotniczej z rezerwacjami wykonanymi na innych platformach internetowych lub stronach biur podróży, zdecydowanie częściej cena ulega zmianie w przypadku rezerwacji wykonanych na stronie tanich przewoźników.
  • W 25 % skarg, które trafiły do Europejskich Centrów Konsumenckich, sieć odnotowała potencjalne naruszenie prawa i skontaktowała się z przedsiębiorcą. W ponad połowie z nich uzyskano pozytywną odpowiedź.
  • Zaledwie 27 % konsumentów (32 z 118) reklamuje podwyższenie ceny początkowej. Jak wynika z przeprowadzonej ankiety, konsumenci nie zgłaszają problemu z następujących przyczyn:
    • brak wiedzy nt. możliwości złożenia skargi,
    • zajmuje to zbyt wiele czasu,
    • konsumenci nie wierzą, że przedsiębiorca rozwiąże ich problem,
    • szkoda jest zbyt niska,
    • konsumenci nie wiedza gdzie złożyć reklamację.

fot. mat. prasowe

Wakacyjne wyjazdy – lista kontrolna

Przed kliknięciem w przycisk "Zarezerwuj teraz" sprawdź dokładnie wyświetlane dane.


Do kogo zwrócić się po pomoc?


W przypadku problemów z zagraniczną firmą o poradę lub pomoc należy się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

ECK Polska współpracuje ponadto z siecią CPC-Net (Consumer Protection Cooperation Network), którą informuje o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przez zagranicznych przedsiębiorców.

Przed kliknięciem - lista kontrolna dla konsumenta:


  1. Nie spiesz się rezerwując wakacje online
    Najczęściej nie można bezpłatnie anulować rezerwacji. Nie klikaj „dalej” przed upewnieniem się, że dane, które zostały wprowadzone są poprawne, a oferta odpowiada twoim potrzebom.
  2. Podatki wliczone w cenę
    Ceny muszą być podane łącznie ze wszystkimi obowiązkowymi opłatami i podatkami w sposób opisowy i na początku procesu rezerwacji.
  3. Jakich opcji dodatkowych potrzebujesz?
    W przypadku, gdy chcesz dodać do rezerwacji usługi dodatkowe np. śniadanie, bagaż podręczny i inne, sprawdź, czy są one zawarte w podanej cenie, czy należy za nie dopłacić.
  4. Ubezpieczenie? Sprawdź, co zawiera!
    Zastanów się, jakiego ubezpieczenia potrzebujesz. Zapoznaj się z warunkami polisy ubezpieczeniowej przed jej zaakceptowaniem i unikaj niepotrzebnych ubezpieczeń.
  5. Czytaj uważnie
    Często jeżeli nie chcesz dodać dodatkowej usługi do swojej rezerwacji, musisz ją odznaczyć „opt out”. Wystarczy chwila nieuwagi, aby się tego wystrzec przez cały proces rezerwacji sprawdzaj czy wskazana na początku kwota się nie zmieniła.
  6. Co z płatnościami?
    Bądź świadom, że do ostatecznej kwoty może być dodana należność za płatność przy użyciu karty kredytowej.
  7. Ubezpiecz się w dowody!
    W czasie problemów, zrzuty ekranu dowiodą, że twoje roszczenie jest zasadne.
  8. Upewnij się 2 razy!
    Przed kliknięciem w przycisk "Zarezerwuj teraz" sprawdź dokładnie wyświetlane dane. Przeczytaj stronę wzdłuż i wszerz. Nawet tuż po dokonaniu rezerwacji zmiana danych najprawdopodobniej będzie płatna. Pamiętaj, że rezerwacja może być wiążąca, nawet jeśli nie trzeba było wprowadzać danych karty kredytowej lub konta bankowego przed naciśnięciem przycisku "Zarezerwuj".
  9. Sprawdzaj skrzynkę pocztową
    Potwierdzenie rezerwacji oraz inne ważne informacje przedsiębiorca wysyła na wskazanego e-maila, dlatego sprawdzaj go regularnie przed podróżą. Pamiętaj, że takie wiadomości mogą być automatycznie przenoszone do folderu SPAM.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: