  • 11. Data: 2021-03-29 21:49:02
    Temat: Re: wycofanie się z zawartej ustnej umowy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.03.2021 o 20:59, Budzik pisze:
    > No to nadal nie rozumiem po co pisałes o kwestii dowodowej skoro tu nie
    > o dowód a o forme chodzi.

    Po to, by adwersarzowi uświadomić problemy. Sama niewłaściwa forma, to
    nie jest jedyny problem. Pozostaje możliwość udowodnienia, ze w ogóle do
    zawarcia jakiejkolwiek umowy doszło oraz jaka ostatecznie była jej treść.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2021-03-30 17:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Po to, by adwersarzowi uświadomić problemy. Sama niewłaściwa
    > forma, to nie jest jedyny problem. Pozostaje możliwość
    > udowodnienia, ze w ogóle do zawarcia jakiejkolwiek umowy doszło
    > oraz jaka ostatecznie była jej treść.

    Nijak nie rozumiem...
    CZy sugerujesz ze umowa o jednoznacznej tresci ale nie sporzadzona u
    notariusza bedzie miała moc umowy przedwstepnej?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie nie jest ani lepsze, ani gorsze od naszych marzeń.

  • 13. Data: 2021-03-30 18:12:45
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Budzik w
    >:

    > Użytkownik Robert Tomasik r...@g...pl ...

    > Nijak nie rozumiem...

    Obudzą Cię o 5:59 (jedna mineta przed 06:00)to zrozumiesz...

    > CZy sugerujesz ze umowa o jednoznacznej tresci ale nie sporzadzona u
    > notariusza bedzie miała moc umowy przedwstepnej?

    Nie zauważyłeś, że niejaki Robert Tomasik odleciał jakiś czas temu?

    Co "wącha", ewentualnie "wdycha", to jego prywatna sprawa, ale on sie w
    imieniu i z ramienia czasami wypowiada...

    --
    'Tom N'

  • 14. Data: 2021-03-30 23:49:02
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.03.2021 o 17:59, Budzik pisze:

    > Nijak nie rozumiem...
    > CZy sugerujesz ze umowa o jednoznacznej tresci ale nie sporzadzona u
    > notariusza bedzie miała moc umowy przedwstepnej?

    Nie. Twierdzę, że nie dość, że ma niewłaściwą formę, to i stwierdzenie
    jej treści może być problematyczne.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2021-03-31 12:53:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Nie. Twierdzę, że nie dość, że ma niewłaściwą formę, to i
    >stwierdzenie
    >jej treści może być problematyczne.

    Jak wymagana forma notarialna, to inna forma sie nie liczy.

    Ale ... czy dla "przedwstepnej" notariusz wymagany ?

    J.

  • 16. Data: 2021-03-31 16:15:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31.03.2021 o 12:53, J.F. pisze:
    > Ale ... czy dla "przedwstepnej" notariusz wymagany ?

    Tak. Pod rygorem nieważności.

    --
    Robert Tomasik

  • 17. Data: 2021-03-31 16:24:23
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Tak. Pod rygorem nieważności.

    Nie.

    MJ
    PS. Aczkolwiek umowa notarialna rodzi inne skutki prawne niż "zwykła",
    obydwie są możliwe. Ustna też.

  • 18. Data: 2021-03-31 16:47:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Tak. Pod rygorem nieważności.

    Ja tam widze:

    "§ 2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę
    szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna.
    Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest
    zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności
    prawnej"

    Ale na jakiej podstawie twierdzisz, ze i przedwstepna powinna byc
    notarialna ?

    A przy okazji
    Art. 390. § 1. Jeżeli strona zobowiązana do zawarcia umowy
    przyrzeczonej uchyla się od jej zawarcia, druga strona może żądać
    naprawienia szkody, którą poniosła przez to, że liczyła na zawarcie
    umowy przyrzeczonej. Strony mogą w umowie przedwstępnej odmiennie
    określić zakres odszkodowania.
    § 2. Jednakże gdy umowa przedwstępna czyni zadość wymaganiom, od
    których zależy ważność umowy przyrzeczonej, w szczególności wymaganiom
    co do formy, strona uprawniona może dochodzić zawarcia umowy
    przyrzeczonej.

    Wiec chyba jednak lepiej poinformowac o rezygnacji, rowniez ustnie.

    J.

  • 19. Data: 2021-03-31 16:54:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie.
    Ani nawet pisemność.

    -----

  • 20. Data: 2021-03-31 18:44:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > skutków czynności prawnej"
    >
    > Ale na jakiej podstawie twierdzisz, ze i przedwstepna powinna byc

    Na podstawie art. 158 kc. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności
    nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

> [...]
    > zawarcie umowy przyrzeczonej. Strony mogą w umowie przedwstępnej
    > odmiennie określić zakres odszkodowania.
    Tylko zawartej w formie ustnej umowy nie mamy. Powiedzmy, ze strony
    wyraziły zamiar jej zawarcia. Gdyby zawarły, to wówczas można by mówić,
    że są jakiekolwiek skutki.

> [...]
    > których zależy ważność umowy przyrzeczonej, w szczególności
    > wymaganiom co do formy, strona uprawniona może dochodzić zawarcia

    No, gdyby to była notarialna umowa przedwstępna, to przy pewnych
    założeniach (nie chce mi się szukać jakich, ale coś tam ma być wpisane w
    treść) faktycznie by powodowała skutki.

    > Wiec chyba jednak lepiej poinformowac o rezygnacji, rowniez ustnie.

    Może to cyniczne, ale informując o rezygnacji przyznajesz, że w ogóle
    chciałeś. Odradzam.

    --
    Robert Tomasik