eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Czy TYLKO (zagraniczny) producent odpowiada za treści wyemitowane w polskiej telewizji? ["Nasze matki, nasi ojcowie" ZDF/TVP]

  • 1. Data: 2021-03-25 17:48:46
    Temat: Czy TYLKO (zagraniczny) producent odpowiada za treści wyemitowane w polskiej telewizji? ["Nasze matki, nasi ojcowie" ZDF/TVP]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Jak rozumiem jurysdykcja polskich sądów ma podstawę w tym że produkcja
    niemieckiego ZDF została wyemitowana w Polsce (także w TVP1). Jak dla
    mnie jest więc "dziwne" że TVP nie ma przepraszać za "współudział"

    https://polskieradio24.pl/5/1222/Artykul/2702677,ZDF
    -ma-przeprosic-za-serial-Nasze-matki-nasi-ojcowie-Je
    st-wyrok-sadu

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-03-25 23:24:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-25, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
    > Jak rozumiem jurysdykcja polskich sądów ma podstawę w tym że produkcja
    > niemieckiego ZDF została wyemitowana w Polsce (także w TVP1). Jak dla
    > mnie jest więc "dziwne" że TVP nie ma przepraszać za "współudział"

    To chyba nie jest aż tak oczywiste. Czy np. księgarnia powinna
    przepraszać za ksiązki?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2021-03-26 07:32:39
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:

    > To chyba nie jest aż tak oczywiste. Czy np. księgarnia powinna
    > przepraszać za ksiązki?

    IMHO "z automatu" nie. Czasem/wyjątkowo tak.
    Raczej++ nie jeśli kwestia dotyczy "detalu" w całej książce/filmie.
    Raczej++ jeśli kwestia dotyczy książki/filmu "w całości", czegoś bardzo
    trudnego do nie zauważenia nawet bez wgłębiania się.
    Poza tym w przypadku książki jeśli już przepraszać to bardziej wydawca
    (polskiego wydania) niż " *mała* księgarenka jako jedna z wielu".

    Zaś w tym konkretnym przypadku kluczową kwestią prawno-moralną może być:
    Czy ZDF powinno zapłacić TVP za wyemitowanie *w TVP* przeprosin za
    produkcję ZDF wyemitowaną przez TVP1? IMHO *STANOWCZO NIE*.

    Patrz Welman v. Piekara gdzie Piekara miał zapłacić GW 400_000+ za
    przeprosiny (opłacane jak reklamy) za to co GW opublikowało/rozdmuchało
    z własnej inicjatywy gdy wypowiedź Piekary była "gdzie indziej".
    Odnoszenie korzyści finansowej ze "współudziału" jak dla mnie wygląda
    *bardzo* źle, a wręcz fatalnie.

    --
    A. Filip

  • 4. Data: 2021-03-26 13:33:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-26, A. Filip <a...@p...pl> wrote:

> [...]
    > Poza tym w przypadku książki jeśli już przepraszać to bardziej wydawca
    > (polskiego wydania) niż " *mała* księgarenka jako jedna z wielu".

    Różnica skali więc, ale może wtedy "karać" łagodniej?

    > Zaś w tym konkretnym przypadku kluczową kwestią prawno-moralną może być:
    > Czy ZDF powinno zapłacić TVP za wyemitowanie *w TVP* przeprosin za
    > produkcję ZDF wyemitowaną przez TVP1? IMHO *STANOWCZO NIE*.

    Zgadzam się, że to śmierdzi. Zarobić nie powinna, więc albo nie tvp,
    albo po kosztach.

> [...]
    > z własnej inicjatywy gdy wypowiedź Piekary była "gdzie indziej".
    > Odnoszenie korzyści finansowej ze "współudziału" jak dla mnie wygląda

    Nie śledziłem tego, aż tak blisko (znaczy kto gdzie publikował), ale
    jeśli publikował gdzieindziej, to faktyczmoe dlaczego prostować w GW?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2021-03-26 14:06:54
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:
    > On 2021-03-26, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
    [...]
    > Nie śledziłem tego, aż tak blisko (znaczy kto gdzie publikował), ale
    > jeśli publikował gdzieindziej, to faktyczmoe dlaczego prostować w GW?

    AFAIR on "coś" napisał "gdzieś na inecie" a GW to rozdmuchała z własnej
    inicjatywy na swoich łamach (jako pierwsza?). IMHO dzięki wyrokowi
    zaocznemu Warszawskiego Sądu GW miała odnieść znaczą dodatkową korzyść
    majątkową z bardzo szerokiego rozpropagowania na swoich łamach
    "słów uznanych przez sąd za niedozwolone".

    IMHO w przypadku takiego "szerokiego rozpropagowania z inicjatywy
    własnej" gazeta/telewizja powinna domyślnie ponosić znaczącą++ część
    kosztów przeprosin *na swoich własnych łamach*.

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2021-03-27 02:43:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-26, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    > własnej" gazeta/telewizja powinna domyślnie ponosić znaczącą++ część
    > kosztów przeprosin *na swoich własnych łamach*.

    To rozpropagowanie przez GW to raczej nie w intencji rozpowszechniania
    samej treści, i zapewne z bogatym komentarzem, więc MZ ta część jest ok,
    ale nie powinno się narzucać publikacji w konkretnym czasopiśmie (no
    chyba, że tam była ta sporna), a przynajmniej dać wybór, kierując się
    zasięgiem ogłoszenia i charakterem grupy docelowej.

    Sytuacja w której ktoś donosi (jak rozumiem GW złożyła zawiadomienie?),
    a sąd wyznacza donoszącego jako de facto ekzekutora kary i beneficjenta,
    jest dla mnie średnia etycznie w tym dla GW.

    --
    Marcin