  • 61. Data: 2022-08-12 11:44:19
    Temat: Re: ryby
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 12 Aug 2022 11:30:06 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > dwa tygodnie po pierwszych zdechłych
    > rybach woda dopływa do Frankfurtu i wreszcie Niemcy mogą ją sobie
    > zbadać. Wykrywają rtęć w zabójczych, pozaskalowych stężeniach. Czemu
    > nasze laboratoria nie wykryły rtęci?

    Bo wszystkie państwowe instytucje są zarządzane przez krewnych i znajomych
    wiadomo kogo, więc to może nawet nie celowe działanie, tylko pospolite
    ciemniactwo; ale tak sobie życzył suteren.

    Są jednak ludzie, którzy potrafią się odnaleźć w każdej sytuacji i niejaki
    Grzegorz Witkowski - wiceminister infrastuktury - deklaruje, że wykąpie się
    w Odrze.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Demokracja kończy się wtedy, kiedy rząd zauważy, że może przekupić ludzi
    za ich własne pieniądze"
    Alexis de Tocqueville

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 62. Data: 2022-08-12 11:56:57
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 12.08.2022 o 10:14, J.F pisze:

    > Oczyszczalnia dzialala dobrze a nawet lepiej. Tylko scieki z polowy
    > Warszawy wplywaly wprost do Wisly, a nie do oczyszczalni.

    Czyli tradycyjnie, jak przez dziesiątki lat.

    > No chyba, zeby ten gównociag pod Wisłą uznac za czesc oczyszczalni,
    > to wtedy oczyszczalnia miala awarie.

    W takim samym stopniu, jak u mnie wywali bezpiecznik to można pisać o
    awarii elektrowni. :D

    > Ale ja tu czegos nie rozumiem.
    > Na ile sie orientuje, to pod Wisłą jest tunel, a w nim dwa rurociagi
    > ze sciekami.
    >
    > To co sie stalo?

    Coś pisali, że dociążenie nie spełniło swojej roli i rury poszły do góry.

    > Jesli dobrze rozumiem slowo pisane, to cos sie wylalo do tunelu,
    > i podnioslo cisnienie na zewnatrz rurociagow.
    > Nic sie tam chyba nnie powinno wylewac, wiec to pierwsza awaria?
    >
    > No ale w rurociagu powinno byc cisnienie podobne, a nawet wieksze,
    > skoro scieki są "tloczone", wiec co im to zewnetrzne cisnienie
    > przeszkadza ?
    >
    > Czytam, ze zrobiono juz kolejne rurociagi ... jakos szybko poszlo.
    >
    > A prawne pytanie - czy w obliczu takiej awarii Trzaskowski powinien
    > spuszczac scieki wprost do rzeki, czy odciac wode mieszkancom
> [...]

    Do czasu puszczenia ścieków z lewobrzeżnej Warszawy kanałem pod rzeką,
    wszystko szło bezpośrednio do Wisły. Za czasów prezydentury Lecha K.
    było to podobno nawet sporo więcej, niż podczas ostatniego spustu
    spowodowanego awarią rurociągu.

    > Zdania mieszkancow sie domyslam, ale w koncu mamy jakies prawo o
    > oczyszczaniu sciekow czy nie?

    Główną winą prezydenta Warszawy (Lecha K.) było zrezygnowanie z budowy
    oczyszczalni po lewej stronie Wisły. I tego nie dało się odkręcić.

    Podobnie jak ze stacją metra wybudowaną w szczerym polu przy Arsenale,
    czyli kilkaset metrów od pl. Bankowego, który jest dużym węzłem
    przesiadkowym. Też już nie da się tego odkręcić, zostaniemy z tym bublem
    na zawsze. :/

    --
    -
    Akarm

  • 63. Data: 2022-08-12 11:59:20
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    > Opisują tę sytuację z
    > Odrą, jakby nigdy wcześniej się nie zdarzało.

    Bo to nigdy wcześniej się nie zdarzyło.

    --
    -
    Akarm

  • 64. Data: 2022-08-12 12:06:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 11:44:19 +0200, Olin wrote:

    > Bo wszystkie państwowe instytucje są zarządzane przez krewnych i znajomych
    > wiadomo kogo, więc to może nawet nie celowe działanie, tylko pospolite
    > ciemniactwo; ale tak sobie życzył suteren.

    No ale - wczesniej bylo lepiej?
    Tez byly obsadzone przez znajomych i krewnych, tylko moze jakos mniej
    ostentacyjnie.

    A zreszta moze tak powinno byc - przychodzi nowa wladza, obsadza swoim
    ale tez i bierze odpowiedzialnosc.

    A wyjatek - sądy, TK, RPO, moze PG.

    Jak widac nawet w TK trudno uniknac partyjnosci.
    Nie wiem jak to rozwiazac ... wybierac jednomyslna decyzja calego
    Sejmu i Senatu? Dozywotnie kadencje?
    Wiecej ich i losowanie do spraw ?

    > Są jednak ludzie, którzy potrafią się odnaleźć w każdej sytuacji i niejaki
    > Grzegorz Witkowski - wiceminister infrastuktury - deklaruje, że wykąpie się
    > w Odrze.

    No coz - bezposredniej odpowiedzialnosci za skazenie wydaje sie, ze
    nie ponosi, to co mialby ryzykowac.
    Jak podlegle mu sluzby wode zbadaja i powiedzą ze czysta, to moze
    potwierdzic osobistym przykladem :-)

    J.

  • 65. Data: 2022-08-12 12:13:30
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 12.08.2022 o 10:24, J.F pisze:

    > Odra duza rzeka, a sprawa zahacza juz chyba o trzy wojewodztwa i dwa
    > panstwa, wiec poziom rządowy wydaje mi sie adekwatny :-)

    Nie. Tu nie chodzi o wielkość rzeki. Wisła jest "ździebko" większą rzeką
    a kiedy pokazały się zdjęcia śniętych ryb w Wiśle, to rząd zajmował
    wyłącznie obwinianiem Trzaskowskiego o awarię rur. Nie zbierał się sztab
    kryzysowy, a co najwyżej zespół propagandowy.
    Teraz niby też winią Trzaskowskiego za zatrucie Odry, ale jednak trochę
    inaczej traktują już sytuację. Tony śniętych ryb, świadczące o
    prawdopodobnym skażenie rzeki (być może i Bałtyku) na wiele lat, to
    jakby ciut inne problemy.

    --
    -
    Akarm

  • 66. Data: 2022-08-12 12:17:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 11:30:06 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

    > Bo i nie było. Taka ciekawostka - dwa tygodnie po pierwszych zdechłych
    > rybach woda dopływa do Frankfurtu i wreszcie Niemcy mogą ją sobie
    > zbadać. Wykrywają rtęć w zabójczych, pozaskalowych stężeniach. Czemu
    > nasze laboratoria nie wykryły rtęci? Przecież pierwsze co się robi
    > badając wodę to test na obecność metali ciężkich.

    https://www.deutschlandfunk.de/rercherchen-offenbar-
    quecksilber-in-der-oder-gefunden-104.html

    "wartosci byly tak wysokie, ze nie moga byc podane i testy trzeba
    powtorzyc" :-)

    I oni dopuszczaja mozliwosc, ze sie pomylili :-)

    A jak sie okaze, ze sa niskie, to tez nie wiadomo, czy to wina rteci,
    czy ona jest w ich odcinku z innego zrodla.

    J.

  • 67. Data: 2022-08-12 12:52:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 10:56:45 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tak, czy siak przecież nie należy o to winić Prezydenta Miasta
    > Stołecznego. Do jego obowiązków należało powierzenie zaprojektowania
    > komuś, kto ma uprawnienia, a nie samodzielne wypracowanie rozwiązania.

    No ale moze on naciskal na ryzykowne rurociagi, zamiast zrobic dwie
    oczyszczalnie.

    Co prawda cos mi swita ze we Wroclawiu jest podobny kanał pod Odrą ...
    od 1901?

    https://www.kierunekwodkan.pl/artykul,67348,wstepne-
    przyczyny-powstania-awarii-ukladu-przesylajacego-sci
    eki-pod-wisla.html

    Komentarze sa ciekawe.

    A teraz nam pęknie pod rzeką Ślęża ?

    https://breslaudrainers.blogspot.com/2013/02/kolekto
    r-zbiorczy-odra-najwiekszy.html

    J.

  • 68. Data: 2022-08-12 12:54:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 09:12:15 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]

    atruta-katastrofa-ekologiczna-w-rzece-jaka-jest-przy
    czyna.html#s=BoxMMtTi

    > https://www.rp.pl/ekologia/art36860031-w-niemieckich
    -probkach-wody-z-odry-znaleziono-rtec
    > "Wartości są tak wysokie, że nie można wyświetlić wyniku testu i trzeba
    > go powtórzyć."
    >
    > Co jest dość dziwnym stwierdzeniem, ale na śladowe ilości to mimo
    > wszystko nie wygląda.

    Niby nie, ale bo to pierwszy raz pismaki napisali by bzdurę ?

    > Wydawałoby się, że należałoby zbadać jakąś śniętą rybę.

    Co byc moze zrobiono.
    Ale moze prozaicznie - pierwsze sluzby umieja badac wodę, a nie ryby
    :-)

    > Nie, wcale nie trudno, szczególnie w kwestii metali ciężkich.

    W kwestii metali ciezkich tak,
    ale jak chcesz znalezc jakąs bardziej organiczną substancje,
    to przeciez jest tego duzo.
    Jakas chromatografia+MS ?

    A rzeka nie destylowana i substancji naturalnego pochodzenia jest tam
    sporo.

    J.

  • 69. Data: 2022-08-12 13:15:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.08.2022 o 12:52, J.F pisze:
    > No ale moze on naciskal na ryzykowne rurociagi, zamiast zrobic dwie
    > oczyszczalnie.

    Politycy są od tego, by "naciskali". Profesjonaliści, by robili swoje.
    Przecież wiadomo, że większość polityków nie zna się na niczym konkretnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 70. Data: 2022-08-12 13:19:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 11:56:57 +0200, Akarm wrote:

    > Czyli tradycyjnie, jak przez dziesiątki lat.

    No ale odeszlismy od tych wzorcow, radzieckich pewnie :-)

> [...]
    > wszystko szło bezpośrednio do Wisły. Za czasów prezydentury Lecha K.
    > było to podobno nawet sporo więcej, niż podczas ostatniego spustu

    No ale w stanie prawnym na 2019 to zakazane?

    Ja rozumiem, ze pękło i sie wylało i nikt na to nie mial wplywu,
    ale kolejne dni to juz swiadoma decyzja.

    > Główną winą prezydenta Warszawy (Lecha K.) było zrezygnowanie z budowy
    > oczyszczalni po lewej stronie Wisły. I tego nie dało się odkręcić.

    No jak sie nie da?
    Ale ja tu o Trzaskowskim a nie Kaczynskim.

> [...]
    > czyli kilkaset metrów od pl. Bankowego, który jest dużym węzłem
    > przesiadkowym. Też już nie da się tego odkręcić, zostaniemy z tym bublem

    Jak sie nie da?
    Mozna oblepic kartongipsem, albo zacementowac :-)

    J.