  • 21. Data: 2021-02-24 11:21:27
    Temat: Re: prawo konsumenta
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:a0mZH.70587$0...@f...ams1...
    On 2021-02-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    /rekojmia/

    >Ustawodawca najwyraźniej przyjął, że jeśli wada manifestuje się
    >szybko
    >(rok) to coś musi byc na rzeczy, a jeśli później to już różnie być
    >może
    >a i zwykle przedmiot uzytkowany jest już z lekka nadwyrężony,

    Albo ... ustawodawca nic nie przyjal w kwestii zepsucia sie towaru,
    tylko przyjal w kwestii niezgodnosci z umowa :-)

    Jest tez wersja trzecia - ustawodawca sam nie wie co przyjal, kazala
    unia przyjac, takie przepisy, to przyjal :-)

    >Są jeszcze cechy typowe dla danego typu towaru. Nie potrzeba
    >deklaracji,
    >że samochód powinien móc jeżdzić.

    Ale jak dlugo?

    Wiadomo, ze samochod sie kiedys popsuje i przestanie jezdzic, ale jak
    to bedzie poltora roku po zakupie i 15 tys km ... to chyba za szybko ?

    >Bo tego sie nie da rozsądnie ogarnąć. Tzn. można zdefiniować, ale
    >problem z wykazaniem przyczyny usterki (lub nieprawidłowego
    >użytkowania)
    >może być potęzny i zwykle jest to ekonomicznie nieopłacalne, więc MZ
    >dobrze jest jak jest - zakup/sprzedaż na zasadzie ryzyka z języczkiem
    >wagi przesunietym z lekka w kierunku ochrony konsumentów.

    Bo konsument glupi. Bylby madry, to by kupowal tylko z 5 letnia
    gwarancja :-)

    >A na sprzedawce obowiązki.

    Ale przechodnie :-)

    >To wtedy problem sprowadza się, czy te 500h mieści się w typowym
    >użytkowaniu konsumenckim i jesli tak to pozamiatane.

    Ale ale ... czy jest gdzies zapisane, ze ma sie to miescic w "typowym
    uzytkowaniu konsumenckim"?
    A to "typowe uzytkowanie" konsumenckie telewizora czy pralki, to ile
    ma trwac?

    Bo ja bym powiedzial ... tyle, co gwarancja, a reszta to juz ile
    wyjdzie :-)

    >Trzeba było dostarczyć taki bez wad :)

    Ale dostarczono sprawny - 3 miesiace chodzil :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-02-24 15:00:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    ...które konsument będzie miał wówczas wobec tego, co mu sprzedał ;-))

    -----

  • 23. Data: 2021-02-24 23:40:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-02-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jest tez wersja trzecia - ustawodawca sam nie wie co przyjal, kazala
    > unia przyjac, takie przepisy, to przyjal :-)

    Mi się akurat te przepisy wydają dość rozsądne.

    > Ale jak dlugo?
    >
    > Wiadomo, ze samochod sie kiedys popsuje i przestanie jezdzic, ale jak
    > to bedzie poltora roku po zakupie i 15 tys km ... to chyba za szybko ?

    Swoją droga to mógłby być ciekawy przypadek, gdyby ktoś pozwał
    sprzedawcę czy może producenta jeśli coś istotnego by się popsuło po np.
    3h latach (przyjmując, że nie ma gwarancji), a samochód był użytkowany
    bardzo umiarkowania i dałoby się to jakoś wykazać czy uprawdopodobnić.

    > Bo konsument glupi. Bylby madry, to by kupowal tylko z 5 letnia
    > gwarancja :-)

    Konsument chyba bardziej zagubiony. Poza tym, nie ma jak się na
    wszystkim znać.

    > Ale ale ... czy jest gdzies zapisane, ze ma sie to miescic w "typowym
    > uzytkowaniu konsumenckim"?

    Nie wiem, ale tak zdaje się sądy orzekają. Generalnie w ocenie czy coś
    jest takie jak być powinno przyjmuje się często typowe cechy podobnych
    towarów, ale też zachowań ludzkich, zwierzęcych, warunków
    meteorologicznych i wielu innych.

    > A to "typowe uzytkowanie" konsumenckie telewizora czy pralki, to ile
    > ma trwac?
    >
    > Bo ja bym powiedzial ... tyle, co gwarancja, a reszta to juz ile
    > wyjdzie :-)

    To pewnie tez zalezy co gdzie i jak, więc takie rzeczy to chyba biegły.

    > Ale dostarczono sprawny - 3 miesiace chodzil :-)

    Niekowniecznie. 3 miesiące zajęło aby pierwotna wada się ujawniła.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2021-02-25 14:30:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-02-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Mi się akurat te przepisy wydają dość rozsądne.

    No ale obejmuja przypadek zepsucia sie towaru juz po sprzedazy, nie
    obejmuja, czy nie wiadomo, ze wskazaniem na "obejmuja, ale tylko przez
    rok" ?

> [...]
    >użytkowany
    >bardzo umiarkowania i dałoby się to jakoś wykazać czy

    Typowo byl uzywany - troche po miescie, troche w trasie :-P

    Kiedys tam w Daewoo tlumik odpadl, i mieli swoje "typowe okresy
    eksploatacji".
    No ale czy klient nie powinien tego dostac przed zakupem ?

    >Konsument chyba bardziej zagubiony. Poza tym, nie ma jak się na
    >wszystkim znać.

    A z drugiej strony - skoro producent pozuje na markowego, to niech da
    5 lat gwarancji, moze niekoniecznie na wszystko.

    No i tak jakos w USA bywa gwarancja np na 100 tys mil przebiegu na
    "drive train".

> [...]
    >podobnych
    >towarów, ale też zachowań ludzkich, zwierzęcych, warunków

    A ja bym bezczelnie powiedzial, ze spodziewany okres bezawaryjnej
    pracy to jest okres gwarancji :-)

    >To pewnie tez zalezy co gdzie i jak, więc takie rzeczy to chyba
    >biegły.

    No to powolasz bieglego, ktory powie, ze telewizory innych producentow
    to 10 lat wytrzymuja,
    a sprzedawcy/producenta papuga powie, ze inni go nie obchodza, a jego
    rzeczoznawca powie, ze nie ma przepisow, wiec 5 lat tez jest dobrze
    :-)

    Unia cos przyjela na temat czasu trwania towarow, zeby smieci nie
    generowac, to wytyczne sa, ale ... to okresy srednie, a przeciez moga
    sie zdarzyc krotsze w pojedynczych przypadkach.

    No i jeszcze byl jeden niuans - kupuje np lampe LED.
    Na opakowaniu - "trwalosc 10 lat". To juz zgodnie z jakas norma, co
    zaklada pewnie 3h swiecenia dziennie, ale mniejsza o to - tak
    swiecila, zepsula sie po 3 latach.
    Wiec reklamujesz ... ale rekojmii juz nie ma, bo minelo juz ponad 2
    lata od zakupu.

    To na szczescie juz poprawiono ... przynajmniej tak mi sie wydaje.

    >Niekowniecznie. 3 miesiące zajęło aby pierwotna wada się ujawniła.

    A jak sie ujawni po 13 miesiacach ... zadnej wady nie bylo, sp*
    szanowny kliencie ? :-)

    W zasadzie nie, ale jaka szansa na powodzenie w sadzie?

    Wiec chyba lepiej sie oprzec na umowie: "towar ma 2 lata gwarancji i w
    razie awarii w tym czasie - zostanie naprawiony".

    J.

  • 25. Data: 2021-02-26 02:24:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-02-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale obejmuja przypadek zepsucia sie towaru juz po sprzedazy, nie
    > obejmuja, czy nie wiadomo, ze wskazaniem na "obejmuja, ale tylko przez
    > rok" ?

    Nie rozumiem powyższego. Przepisy obejmują przypadek gdy towar był de
    facto zepsuty już w momencie sprzedaży, ale nie było to w jakiś sposób
    oczywiste. Co by ułatwić życie konsumentowi, wprowadzono domniemanie, że
    jak się coś popsuje (w widoczny sposób) w ciągu roku, to faktycznie
    towar miał wadę. Nb. to domniemanie sprzedawca zdaje się może próbować
    obalić jeśi zechce. Po roku, domniemanie znika, czyli sytuacja się
    niejako odwraca - do 2lat jest ochrona, ale nalezy udowodnić, że produkt
    miał już wcześniej jakiś problem. Czego byś oczekiwał, bezwarunkowej
    "racji" konsumenta przez 5 lat i czy zaleje wodą czy rozwali młotkiem to
    zwrot kasy bo jest usterka??

    > Typowo byl uzywany - troche po miescie, troche w trasie :-P

    No np. Żadnych wertepów, żyłowania etc. :) Komputer pokładowy
    potwierdzi, że tak było.

    > Kiedys tam w Daewoo tlumik odpadl, i mieli swoje "typowe okresy
    > eksploatacji".
    > No ale czy klient nie powinien tego dostac przed zakupem ?

    Jak sobie wyobrażasz, żeby dla każdej części miał coś takiego dostawać
    przed? Niby może, ale jakby miała wyglądac taka sprzedaż i czy ktoś by
    kupił? :)

    > A z drugiej strony - skoro producent pozuje na markowego, to niech da
    > 5 lat gwarancji, moze niekoniecznie na wszystko.

    Często daje.

    > No i tak jakos w USA bywa gwarancja np na 100 tys mil przebiegu na
    > "drive train".

    Albo na kompresor w klimie (domowej), ale już tylko rok na to co wisi na
    ścianie.

    > A ja bym bezczelnie powiedzial, ze spodziewany okres bezawaryjnej
    > pracy to jest okres gwarancji :-)

    Dyski i parę innych rzeczy mają MTFB. Co do tzw. markowych producentów
    różnych co drobniejszych elektryczno-elektronicznych dóbr konsupcyjnych
    to ZCW są one projektowane często na 5 lat.

    > No to powolasz bieglego, ktory powie, ze telewizory innych producentow
    > to 10 lat wytrzymuja,

    Aha, i na pewno będzie mógł swoje słowa poprzeć stosowną, nie budzącą
    wątpliwości dokumentacją.

    > a sprzedawcy/producenta papuga powie, ze inni go nie obchodza, a jego
    > rzeczoznawca powie, ze nie ma przepisow, wiec 5 lat tez jest dobrze
    >:-)

    No i po to jest sędzia, aby ocenił takie gadania.

> [...]
    > swiecila, zepsula sie po 3 latach.
    > Wiec reklamujesz ... ale rekojmii juz nie ma, bo minelo juz ponad 2

    Nie wiem co wtedy. Wydawałoby się, że moznaby pozwać na zasadach
    ogólnych, ale pewien nie jestem.

    > A jak sie ujawni po 13 miesiacach ... zadnej wady nie bylo, sp*
    > szanowny kliencie ? :-)

    Wtedy na ogół dupa. No chyba, że ktoś przy kasie i lubi żyć ryzykownie.
    Ale jak przy kasie i lubi to nie zawraca sobie głowy takim drobiazgiem,
    kupuje zamiennik innego producenta, a ryzykownie żyje skacząc na bandżi.

    > W zasadzie nie, ale jaka szansa na powodzenie w sadzie?

    Pewnie niewielka, jeśli nie ma jak wykazać, że ta wada tkwiła w
    przedmiocie w momencie jego wydania.

    > Wiec chyba lepiej sie oprzec na umowie: "towar ma 2 lata gwarancji i w
    > razie awarii w tym czasie - zostanie naprawiony".

    I jak mi dziecko lub kot wrzuci monitor do wanny to też?

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2021-02-26 09:20:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-02-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie rozumiem powyższego. Przepisy obejmują przypadek gdy towar był de
    >facto zepsuty już w momencie sprzedaży, ale nie było to w jakiś
    >sposób
    >oczywiste.

    Byl, albo nie byl. Jak to ustalic?

    I czemu to tak jakos niewyraznie napisane ... bo moze jednak przepisy
    tego nie obejmuja ?

> [...]
    >towar miał wadę.
    >Nb. to domniemanie sprzedawca zdaje się może próbować

    I to w miare latwo - zatrudni sobie "rzeczoznawce" na etacie, i bedzie
    zwalal wine na klienta.
    A moze tylko wystarczy, ze napisze "nie stwierdzono wad
    produkcyjnych".

> [...]
    >miał już wcześniej jakiś problem. Czego byś oczekiwał, bezwarunkowej
    >"racji" konsumenta przez 5 lat i czy zaleje wodą czy rozwali młotkiem

    Ale wtedy zazwyczaj jest gwarancja producenta, i naprawi, jesli sie
    poczuwa ..

    >No np. Żadnych wertepów, żyłowania etc. :) Komputer pokładowy
    >potwierdzi, że tak było.

    Samochod na polski rynek? To musi byc i do walbrzyskich dziur
    dostosowany :-)

> [...]
    >dostawać
    >przed? Niby może, ale jakby miała wyglądac taka sprzedaż i czy ktoś

    No to niech napisza - gwarancja na 100 tys km, z wylaczeniem
    nastepujacych podzespolow:

    >Często daje.

    I czasem idiotycznie - np na twarde dyski.
    Zacheca do uszkodzenia :-)

    >Dyski i parę innych rzeczy mają MTFB.

    Do niczego - parametr statystyczny.
    Czytasz np pol miliona godzin. Myslisz - to 60 lat.

    A producent mial na mysli, ze jak 1000 dyskow bedzie pracowalo rok,
    czyli razem prawie 9 mln godzin, to 18 z nich ma prawo sie uszkodzic.
    Ale jak nie jestes google, to nie masz 1000 dyskow, i jesli twoj jeden
    sie uszkodzi ... wszystko zgodnie z deklaracja, jest pan wsrod tych
    1.8% pechowcow ...

    >Co do tzw. markowych producentów
    >różnych co drobniejszych elektryczno-elektronicznych dóbr
    >konsupcyjnych
    >to ZCW są one projektowane często na 5 lat.

    To niech jeszcze da 5 lat gwarancji, a wczesniej zaprojektuje na 8-10
    lat, aby nie byc stratnym :-)

    >Aha, i na pewno będzie mógł swoje słowa poprzeć stosowną, nie budzącą
    >wątpliwości dokumentacją.

    Tak, jak przy wycenie nieruchomosci ? :-)

    >No i po to jest sędzia, aby ocenił takie gadania.

    Bedzie apelacja :-)

    No ale czy sprzedawca obiecywal, ze wytrzyma tyle co inne ?

> [...]
    >drobiazgiem,
    >kupuje zamiennik innego producenta, a ryzykownie żyje skacząc na

    Dokladnie - kupuje innego producenta, a tego obsmarowuje w mediach :-)

    >I jak mi dziecko lub kot wrzuci monitor do wanny to też?

    Nie, z winy klienta nie ... ale ... rekojmia tez nie dziala -
    rzeczoznawca stwierdzi "towar ma wyrazne slady zalania, ktore byly
    przyczyna usterki".

    I jak udowodnisz, ze nie wlecial do wanny ?

    Szczegolnie, ze slady moga byc prawdziwe - serwis zamiast naprawic
    zacznie od wrzucenia do wanny :-)
    Telewizor nie, ale telefony to juz czesto wpadaly ...

    W efekcie wychodzi mi, ze przepisy dosc dobrze opisuja wady inne niz
    uszkodzenia, natomiast zepsucie ... sliska sprawa, i czy Unia w sumie
    nie skrocila okresu gwarancji ?

    J.

  • 27. Data: 2021-02-26 13:36:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-02-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Byl, albo nie byl. Jak to ustalic?

    Badając towar. To jest kwestia ceny i cena jest głownie problemem, nie
    że się zwykle nie da. Po prostu nie ma sensu i dlatego konieczny jest
    pewien kompromis.

    > I czemu to tak jakos niewyraznie napisane ... bo moze jednak przepisy
    > tego nie obejmuja ?

    Nie rozumiem jak osoba techniczna, którą jesteś, może nie chwytać tego
    konceptu :) Na wszelki wypadek dopytam jakbym sam nie rozumiał, czego
    tego?

    > I to w miare latwo - zatrudni sobie "rzeczoznawce" na etacie, i bedzie
    > zwalal wine na klienta.

    Nie wiem jaka jest praktyka sądowa, ale trochę siedzę w takich sprawach,
    tzn. ustalam na potrzeby producenta co poszło nie tak, i generalnie nie
    widzę jak rzeczoznawca miałby wcisnąć kit bez narażania się, że inny
    rzeczoznawca go rozniesie.

    > A moze tylko wystarczy, ze napisze "nie stwierdzono wad
    > produkcyjnych".

    Nie wiem co sądowi wystarczy, ale wydawałoby się, że musi istnieć jakaś
    podstawa takich czy innych twierdzeń.

    > Ale wtedy zazwyczaj jest gwarancja producenta, i naprawi, jesli sie
    > poczuwa ..

    Albo będzie wciskał kit, że zamoczono telefon czy zrobiono coś tam
    innego. W przypadku gwaranta jest się skazanym na jego łaskę będącą
    wypadkową chęci posiadania dobrej reputacji i ponoszenia kosztóoe napraw.

    > Samochod na polski rynek? To musi byc i do walbrzyskich dziur
    > dostosowany :-)

    No taki modelowy przypadek, na modelowy rynek.

    > No to niech napisza - gwarancja na 100 tys km, z wylaczeniem
    > nastepujacych podzespolow:

    Nawet jeśli napisze to przeciez wiadomo, że nie jest to gwaracja
    bezwarunkowa, czyli wracamy do tego samego problemu co z rękojmią, z
    tym, że przy gwarancji zasady ustala gwarant.

    > To niech jeszcze da 5 lat gwarancji, a wczesniej zaprojektuje na 8-10
    > lat, aby nie byc stratnym :-)

    Nie jest stratnym i obecnie :) Młodsze pokolenia chyba, często wbrew
    zapewnieniom, oczekują częstszych wymian.

    > Tak, jak przy wycenie nieruchomosci ? :-)

    Nieruchomość to coś wysoce specyficznego (o indywidualnych cechach),
    taki telwizor to masówka.

    > Bedzie apelacja :-)

    Będzie drożej.

    > No ale czy sprzedawca obiecywal, ze wytrzyma tyle co inne ?

    Zgubiłem się.

    > Nie, z winy klienta nie ... ale ... rekojmia tez nie dziala -
    > rzeczoznawca stwierdzi "towar ma wyrazne slady zalania, ktore byly
    > przyczyna usterki".
    >
    > I jak udowodnisz, ze nie wlecial do wanny ?

    Jak ma ślady zalania to ma ślady zalania. Czyli jednak nie bezwarunkowo? :)

    > Szczegolnie, ze slady moga byc prawdziwe - serwis zamiast naprawic
    > zacznie od wrzucenia do wanny :-)
    > Telewizor nie, ale telefony to juz czesto wpadaly ...

    W sumie kolejny interesujący przypadek, bo skoro serwis twierdzi, że to
    konsument wrzucił to niech udowodni, że wrzucił. Jedyne co może wykazać,
    to że wrzucono, ale już nie kto.

    > W efekcie wychodzi mi, ze przepisy dosc dobrze opisuja wady inne niz
    > uszkodzenia, natomiast zepsucie ... sliska sprawa, i czy Unia w sumie
    > nie skrocila okresu gwarancji ?

    Nadal chyba nie rozumiem co masz na mysli. Co tp jest zepsucie a
    uszkodzenie a wada?

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2021-02-26 14:05:14
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 26 Feb 2021 12:36:37 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > tzn. ustalam na potrzeby producenta co poszło nie tak, i generalnie nie
    > widzę jak rzeczoznawca miałby wcisnąć kit bez narażania się, że inny

    Swego czasu, przy okazji reklamacji butów, "rzeczoznawca" sprzedawcy
    napisał, że niewłaściwie stawiałem stopy. Może nie dosłownie, ale taki był
    sens. Nie wiem, co na to inny rzeczoznawca, bo kiedy skierowałem sprawę do
    sądu polubownego, nagle zmienili zdanie, zrobili się słodcy i reklamację
    uznali.
    Duże sieciówki zazwyczaj nie robią problemów, natomiast lokalni janusze
    kombinują jak mogą. Zapewne większość klientów macha ręką i nie drąży
    sprawy, więc na krótką metę sklep jest górą.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Na razie stoimy na stanowisku, że mamy rację"
    Jacek Czaputowicz

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 29. Data: 2021-02-26 16:05:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-02-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    >tego
    >konceptu :) Na wszelki wypadek dopytam jakbym sam nie rozumiał, czego

    Koncept chwytam, ale jako osoba techniczna wiem, ze kazde urzadzenie
    sie kiedys zepsuje.
    Wiec na jaki czas pracy minimalnej sie umawialismy ze sprzedawca ?

    A jako prawnik amator to jestem ciekaw dlaczego ustawodawca tak
    starannie nic nie napisal na temat zepsucia urzadzenia juz po
    sprzedazy.
    Dopisalby "i usterki" i bylaby jasnosc ... a tak, to moze prawnik
    sprzedawcy bedzie argumentowal ze skoro nie napisal, to widac wola
    ustawodawcy byla taka, aby rekojmia tego nie obejmowala :-P

> [...]
    >nie
    >widzę jak rzeczoznawca miałby wcisnąć kit bez narażania się, że inny

    A jest jakas odpowiedzialnosc rzeczoznawcy?
    Szczegolnie w takim niewyraznym przypadku ... czyli obejmuje go
    domniemanie niewinnosci :-)

    >Nie wiem co sądowi wystarczy, ale wydawałoby się, że musi istnieć
    >jakaś
    >podstawa takich czy innych twierdzeń.

    "na podstawie ogledzin nie zauwazono zadnych wad produkcyjnych, a na
    podstawie oswiadczenia nabywcy, ze towar sie zepsul 3 miesiace po
    zakupie wyciagam wniosek, ze wczesniej pracowal poprawnie, a wiec wady
    w chwili sprzedazy nie bylo" :-P

> [...]
    >innego. W przypadku gwaranta jest się skazanym na jego łaskę będącą
    >wypadkową chęci posiadania dobrej reputacji i ponoszenia kosztóoe

    A w przypadku rekojmii ... teoretycznie nie - teoretycznie, bo wciskac
    moze tak samo.

    >Nawet jeśli napisze to przeciez wiadomo, że nie jest to gwaracja
    >bezwarunkowa, czyli wracamy do tego samego problemu co z rękojmią, z
    >tym, że przy gwarancji zasady ustala gwarant.

    Ale jest, a nie taka rekojmia, ktora nie wiadomo - obejmuje czy nie
    obejmuje ...

    >Nie jest stratnym i obecnie :) Młodsze pokolenia chyba, często wbrew
    >zapewnieniom, oczekują częstszych wymian.

    Szybko im przejdzie ... ale owszem - moga akceptowac krotszy czas,
    szczegolnie jesli towary relatywnie potanialy.

    >Nieruchomość to coś wysoce specyficznego (o indywidualnych cechach),
    >taki telwizor to masówka.

    Ale wycena jest wycena - tez powinna byc poparta, a jak nie znajdzie
    kilku transakcji bardzo podobnych nieruchomosci, to jak ma
    udokumentowac ?

    A tu ... moze np inny sprzedal gdzies wieksza partie do szkoly czy
    hotelu, i jest udokumentowany przypadek trwalosci...

    >Będzie drożej.

    No wlasnie - klienta moze zniecheci, a producent zaplaci w imie zasad.

    >Zgubiłem się.

    No powiedzmy ze znajdziesz przyklady, ze telewizor przecietnie
    wytrzymuje 5-10 lat.
    Czy sprzedawca obiecywal ci, ze ten model ma trwalosc taka jak
    przecietna ?

    >Jak ma ślady zalania to ma ślady zalania. Czyli jednak nie
    >bezwarunkowo? :)

    No i tu sie to "domniemywa" przydaje - o ile producent/sprzedawca nie
    stanie okoniem :-)

    >W sumie kolejny interesujący przypadek, bo skoro serwis twierdzi, że
    >konsument wrzucił to niech udowodni, że wrzucił. Jedyne co może
    >wykazać,
    >to że wrzucono, ale już nie kto.

    I domniemywa sie, ze byl zalany jeszcze w sklepie przed sprzedaza ?
    :-)

    >Nadal chyba nie rozumiem co masz na mysli. Co tp jest zepsucie a
    >uszkodzenie a wada?

    Wade przepisy opisuja.
    https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/reko
    jmia/

    "Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w
    szczególności wtedy, gdy rzecz:

    -nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć - np.
    telefon przerywa połączenia, naczynie żaroodporne pęka pod wpływem
    wysokiej temperatury;

    -nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez
    sprzedawcę lub reklamę - np. urządzenie medyczne nie ma właściwości
    leczniczych opisywanych przez pracownika sklepu;
    (*1)

    -nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę
    przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił
    zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia - np. zegarek nie jest
    wodoodporny na głębokości większej niż 20 m, a konsument przed zakupem
    poinformował sprzedawcę, że ma zamiar nurkować powyżej takich
    głębokości;
    (*2)

    -została wydana kupującemu w stanie niezupełnym - np. laptop sprzedany
    bez ładowarki, choć powinna być w zestawie."

    Ale nie o jednej z takich wad mowimy - a przynajmniej nie wystepujacej
    w chwili zakupu.

    Bo telewizor ktory nie pokazuje obrazu - przyznam ze jest wadliwy, ale
    on nie pokazuje dopiero od chwili zepsucia - wczesniej tej wady nie
    bylo :-)

    Reszta pojec ... nieopisana.

    (*1) - to mi sie podoba, tylko jak klient ma to wykazac, szczegolnie
    jesli sprzedawca profilaktycznie mowil - jednym pomaga, innym nie
    pomaga.

    (*2) - glebokosci w zegarkach ... to jest dopiero kryminal :-)

    J.

  • 30. Data: 2021-02-27 03:51:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-02-26, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

> [...]
    > kombinują jak mogą. Zapewne większość klientów macha ręką i nie drąży
    > sprawy, więc na krótką metę sklep jest górą.

    Taki blef mało kosztuje, ale jak ktoś powie "sprawdzam" to w końcu na
    nich spoczywa ciężar dostarczenia dowodu. A co tu by mogli zrobic?
    Poprosić Cię o kilka par butów (możesz nie mieć :) lub się nie zgodzić),
    czy też do udziału w modelowym badaniu, które nie musi czegokolwiek
    bezspornie dowieść, a będzie kosztowało kupę kasy. A jeszcze na koniec,
    nawet jakby się jakieś odstępstwa znalazły, to inny biegły może
    powedzieć, że to ciągle w jakiejś populacyjnej normie.

    --
    Marcin