  • 1. Data: 2021-04-07 23:46:42
    Temat: Zajęcie i zobowiązanie dłużnika dłużnika a zbiórka charytatywna
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest taka procedura, że jeśli dłużnik ma zajęcie od komornika a
    komornik ma wiedzę, że dłużnik jest jednocześnie  wierzycielem kogoś
    (tego kogoś zamiast mętnie nazywać dłużnikiem dłużnika nazwijmy
    "trzecią stroną")  tj. należą mu się jakieś środki od tej trzeciej
    strony wynikające np. z umowy o pracę, wystawionych trzeciej stronie
    faktur (jeśli dłużnik jest firmą) lub innych umów cywilnoprawnych to
    ta trzecia strona otrzyma od komornika zobowiązanie, by te środki nie
    wypłacał dłużnikowi tylko do komornika na poczet tego zajęcia. To
    zobowiązanie zastrzega tylko, że gdyby trzecia strona chciała
    zapłacić to może tylko komornikowi ale jednoczesnie nie nakłada
    obowiązku (zmuszenia) by tą płatność uiszczał (zastrzega tylko
    kierunek wypłaty, gdyby miała miejsce).

    I teraz na scenę wchodzi pewien youtuber, który postanowił zrobić
    zbiórkę dla pewnego lokalnego pijaczka (pana Wiesia), który występuje
    w jego filmach. Zbiórka miała na celu zdobycie środków na leczenie
    Wiesia i polepszenie jego sytuacji materialnej. Po uzbieraniu ok 80
    tys PLN youtuber zdając sobie sprawę z ryzyka przekazania całej
    kwoty Wieśkowi postanawia zarządzać tymi pieniędzmi, tj. w
    kontrolowany sposób finansować po kolei potrzeby pana Wiesia
    (najpierw operacje a potem remont mieszkania). Tymczasem niewdzięczny
    Wiesio "donosi do US" na YouTubera, wskazując go jako swojego
    dłużnika. Youtuber od US otrzymuje pismo, wpada w panikę (nie rozumie
    procedury wcześniej opisanej) i udostępnia widzom skany owego
    strasznego pisma z US jakie otrzymał. Po zapoznaniu z tym skanem
    okazuje się, że to właśnie zwykłe zobowiązania do zajęcia dot.
    wcześniejszych długów Wiesia w US. Czyli standard.

     I teraz dochodzimy do clue. Zobowiązanie w związku zajęciem dotyczy
    wypłaty pieniędzy - ale jak to się ma to do takich środków ze zbiórki
    publicznej? Wg mnie oczywiście pieniędzy przekazać Wiekowi do łapy
    chyba nie może bo by złamał prawo określone w zobowiązaniu do zajęcia
    jakie otrzymał. A co z finansowaniem czyt. kupowaniem z tych
    pieniędzy dóbr (np. wyposażenie mieszkania itp.) i przekazywaniem ich
    Wieśkowi - czy to łamanie postanowień tego zobowiązania?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2021-04-08 00:20:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.04.2021 o 23:46, Marek pisze:
> [...]
    > otrzymał. A co z finansowaniem czyt. kupowaniem z tych pieniędzy dóbr
    > (np. wyposażenie mieszkania itp.) i przekazywaniem ich Wieśkowi - czy to

    Trzeba rozkminić, czy YouTuber ma obowiązek pieniądze "pijaczkowi"
    wypłacić. Jeśli taki obowiązek ma, to ma je wypłacić Urzędowi. Jeśli nie
    ma, to i nie ma obowiązku wobec Urzędu.

    Osobiście wzbudza we mnie poważne opory taki sposób przeprowadzenia
    akcji. No bo teraz YouTuber może zebrać 10.000 zł i nabyć za nie cegłę,
    którą przekaże "pijaczkowi". A cegła ma wartość 10 zł, natomiast
    YouTuber dogada się ze sprzedawcą cegieł i ten mu odpali 9.000 zł za to,
    że kupił cegłę za 10.000 zł. Powiedzmy za konsultacje przy wyborze
    cegły. Pozornie wszystko będzie legalnie.

    Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, komu pieniądze wpłacali biorący
    udział w zbiórce. Bo albo wpłacali je "pijaczkowi" i to są jego
    pieniądze. Albo wpłacali YouTuberowi i to są jego pieniądze. Co
    wiedzieli wpłacający? Żeby z tego nie wyszło oszustwo.

    Normalnie takie rzeczy rozwiązuje się przez fundacje, a nie zbiórki w
    internecie, bo potem są takie problemy właśnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-04-08 00:35:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 8 Apr 2021 00:20:49 +0200, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Trzeba rozkminić, czy YouTuber ma obowiązek pieniądze "pijaczkowi"
    > wypłacić. Jeśli taki obowiązek ma, to ma je wypłacić Urzędowi.
    > Jeśli nie
    > ma, to i nie ma obowiązku wobec Urzędu.

    A obowiązek wynikający z czego? Z zasady zbiórki? To była zbiórka na
    "się pomaga":

    https://youtu.be/abyonB9JlF0

    > Normalnie takie rzeczy rozwiązuje się przez fundacje, a nie zbiórki
    > internecie, bo potem są takie problemy właśnie.

    Nikt nie powiedział, że była to jakaś niekontrolwana zbiórka w
    internecie, bo to nie jest clue zapytania z posta.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2021-04-08 12:05:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > otrzymał. A co z finansowaniem czyt. kupowaniem z tych pieniędzy dóbr
    > (np. wyposażenie mieszkania itp.) i przekazywaniem ich Wieśkowi - czy to

    Jeżeli p. Wiesio jest takim idiotą, że doniósł do urzędu na osobę, która
    chciała mu pomóc, to należy wszystkie pieniądze przekazać wierzycielom i
    kazać p. Wiesiowi pocałować się poniżej pleców.

    MJ

  • 5. Data: 2021-04-08 12:27:38
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 8 Apr 2021 12:05:16 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > Jeżeli p. Wiesio jest takim idiotą, że doniósł do urzędu na osobę, która
    > chciała mu pomóc, to należy wszystkie pieniądze przekazać wierzycielom i
    > kazać p. Wiesiowi pocałować się poniżej pleców.

    Może lepiej pana Wiesia zostawić swojemu losowi i niech sam się boryka z
    wierzycielami. Precedens już był i ziobrotura nie dopatrzyła się
    niedociągnięć.

    "Krakowska prokuratura umorzyła śledztwo dotyczące przywłaszczenia
    pieniędzy ze zbiórki na zakup seicento dla Sebastiana Kościelnika,
    oskarżonego o spowodowanie wypadku z udziałem samochodu wiozącego ówczesną
    premier Beatę Szydło. Zebrano wtedy ok. 150 tys. zł. Jak mówił prok. Janusz
    Hnatko, śledczy nie dopatrzyli się przestępstwa, mimo że organizator
    składki wydał zebrane środki na własne cele"

    https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2019-09-25/znikn
    elo-150-tys-zl-zebrane-na-seicento-dla-sebastiana-pr
    okuratura-nie-stwierdzila-przestepstwa/

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 6. Data: 2021-04-08 12:40:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2021 o 12:05, Michal Jankowski pisze:

    > Jeżeli p. Wiesio jest takim idiotą, że doniósł do urzędu na osobę, która
    > chciała mu pomóc, to należy wszystkie pieniądze przekazać wierzycielom i
    > kazać p. Wiesiowi pocałować się poniżej pleców.

    Tylko, że wówczas wpłacający zostaną oszukani. Podejrzewam, ze gdyby
    wiedzieli, że składają się na zaległe podatki Wiesia, to by niewiele
    osób się zrzuciło, zaś na leczenie Wiesia, to oddźwięk był większy.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-04-08 12:41:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 08.04.2021 o 12:27, Olin pisze:
> [...]
    > Hnatko, śledczy nie dopatrzyli się przestępstwa, mimo że organizator
    > składki wydał zebrane środki na własne cele"

    To jest jeden z powodów, dla których zawsze zlecam ostrożność w braniu
    udziału w takich akcjach.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-04-08 13:56:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Tylko, że wówczas wpłacający zostaną oszukani. Podejrzewam, ze gdyby
    > wiedzieli, że składają się na zaległe podatki Wiesia, to by niewiele
    > osób się zrzuciło, zaś na leczenie Wiesia, to oddźwięk był większy.

    Już ci tu przypomniano, że ogłoszenie zbiórki na seicento i wydanie
    zebranej kasy na siebie nie jest przestępstwem.

    MJ

  • 9. Data: 2021-04-08 14:28:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Już ci tu przypomniano, że ogłoszenie zbiórki na seicento i wydanie
    >zebranej kasy na siebie nie jest przestępstwem.

    Ogolnie to chyba jednak jest, tylko zdaje sie, ze pismaki znow
    pominely najwazniejsze:

    a) oglaszajac zbiorke mial zamiar przekazac pieniadze delikwentowi na
    seicento,

    b) jak pamietam, to tam sie jeszcze zona krecila, ktora jakos bez jego
    wiedzy pieniadze zabrala, czy moze pozyczyl jej, na jej cele a nie
    swoje.

    J.

  • 10. Data: 2021-04-08 16:28:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 8 Apr 2021 12:05:16 +0200, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:
> [...]
    > chciała mu pomóc, to należy wszystkie pieniądze przekazać
    > wierzycielom i
    > kazać p. Wiesiowi pocałować się poniżej pleców.

    Ależ Wiesio na nikogo nie "doniósł" w pejoratywnym sensie. Youtuber
    dostał jedynie zobowiązanie w przypadku gdyby zdecydował się
    wypłacic jakieś środi Wiesiowi, dla YouTubera nie ma to żadnego
    negatywnego skutku, to standardowa procedura administracyjna.
    Ciągle nie ma odpowiedzi na główne pytanie: czy wręczanie dóbr (nie
    pieniężnych) dłużnikowi łamie zobowiązanie do zajęcia.

    --
    Marek