  • Data: 2022-02-08 03:06:12
    Temat: Re: winda
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 3 Feb 2022 18:16:32 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Na utrzymanie w miarę nowej windy składa się przegląd raz w miesiącu,

    te akurat nowe nie sa, no chyba, ze w miedzyczasie wymienili.

    > prąd oraz amortyzacja. Stare windy potrafiły jeździć i 100 lat. Nie
    > wiem, czy jeszcze jest, ale ze 20 lat temu była taka z lat 20-tych winda
    > w Krakowie na Basztowej. To są stosunkowo proste i pewne konstrukcje. Z
    > czasem się to i owo popsuje, ale u mnie w "fabryce" winda ma 15 lat
    > (data produkcji), eksploatowana jest 10 lat (bo wcześniej zabudowana
    > czekała na "zasiedlenie" i o ile się orientuję dwukrotnie miała większą
    > awarię wymagającą wymiany czegoś za kilka tysięcy złotych. Raz na czas
    > coś losowo się uszkodzi przez nieostrożne obchodzenie się.

    Zapewne cos tam w napedach sie jednak zuzywa, i wymaga wymiany co
    pewien czas.
    W dodatku sterowanie sprzed lat tez pewnie nie jest wieczne.

    > Rozliczanie po metrach kwadratowych, zamiast ilości osób moim zdaniem ma
    > na celu uniknięcie problemu najemców mieszkających bez zameldowania.

    Zapewne. Zreszta prawie to napisali.

    > 1.000 zł/mc nie jest - moim zdaniem, jakimś zbyt dużym kosztem. Winda ma
    > comiesięczny przegląd, który trwa ze dwie godziny. Specjalista musi
    > przyjechać, mieć uprawnienia itd. już dawno w branży nie siedzę, ale
    > sądzę, że przyjazd do pojedynczej windy, to może być ze 300 zł. Jak
    > spółdzielnia hurtem to robi w wielu blisko położonych windach, to może

    A pewnie robi.

    > trochę mniej. Raz do roku jest pełen przegląd, który z pół dnia trwa.

    > Odnosząc się do konieczności opłaty za windę przez mieszkańców parteru,
    > to oczywiście pewnie oni z windy nie korzystają. Ale już 1 piętro -
    > wbrew niektórym taryfom - nie zużywa szczególnie mniej prądu, niż 10-te.

    O ile ktos z 1 pietra korzysta. Ja nie - prosciej podejsc.

    > Winda prąd zużywa w zasadzie tylko przy ruszaniu. Potem to jest tak
    > skonstruowane poprzez zastosowanie przeciwwagi, że zużycie prądu w biegu
    > jest naprawdę znikome.

    rozpedzenie powiedzmy 1500kg do 1m/s to 750J.
    Podniesienie 150kg na 30m to 45kJ.
    O ile te 150kg to dobra wartosc przy przeciwadze.

    liczac srednio polowe z tego, 100 osob w budynku, i 4 przejazdy
    dziennie, wychodzi mi jakies 3kWh dziennie.
    Pradu za 2 zl po starych cenach, ciekawe jakie nowe ...

    J.