  • Data: 2012-02-17 13:35:00
    Temat: Re: pytanie od informatyków - prawa do kodu od wykonawcy
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    lamia wrote:

    > chcemy zlecając soft firmie, podpisać prawa do kodu (chcemy i sam kod
    > oraz prawo do dowolnego jego zmieniania i rozwijania - czy to jest
    > tożsame? (i jaki zapis w umowie będzie tu właściwy?)) Są jednak
    > obawy, że nie będzie w interesie firmy taki model umowy (bo czemu nie
    > miałaby mieć stałej fuchy na rozwój softu) - Jakie rozwiązanie
    > powziąć?
    >
    > Czy przekazanie prawa do kodu jak wyżej się w praktyce zdarza/
    > stosuje przy outsorce'ingu??

    Rzadko, ale się zdarza.

    Rzadko, bo zazwyczaj to nieopłacalne rozwiązanie.
    Firma pisząc soft - siłą rzeczy korzysta ze swojego dorobku (funkcji,
    procedur), rzadko pisze się od zera.
    Jak ma komuś to oddać z przekazaniem praw autorskich, to śpiewa taką
    kasę że w połączeniu z wysokimi kosztami późniejszej rozbudowy cudzego
    oprogramowania (jak zlecicie to komuś innemu) - sprawa robi się
    kompletnie nieopłacalna.

    Ale zapytania się zdarzają. Raz spotkałem się nawet z zapytaniem gdzie
    klient chciał kupić CRM z przeniesieniem praw autorskich NA WYŁĄCZNOŚĆ.
    Suma wyszła astronomiczna, bo doszły jeszcze koszty wykupienia softu od
    poprzednich klientów ;-).

    Inną sprawą jest co tak naprawdę chcecie robić z tym softem.

    Bo jeśli nie chcecie go sprzedawać dalej, to na gwizdek wam prawa
    autorskie.

    Wystarczą odpowiednie zapisy w umowie licencyjnej - że macie prawo
    przerabiać soft i wykorzystywać go wedle swej woli na własne potrzeby.

    Swoją drogą - stosowanie tego przepisu o utworach zależnych do
    programów komputerowych jest trochę idiotyczne, bo już jakieś głębsze
    modyfikacje własnej instalki windowsa (dostosowanie go itp) mogłyby się
    na to łapać.

    --
    Pozdro
    Massai