    From: "P@wel" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dowod osobisty.
    Date: Sat, 27 Mar 2004 17:20:09 +0100

    > Bardzo mi zalezy na informacji odnosnie dowodu osobistego. Czy istnieje
    > obowiazek wyrobienia go sobie? Czy mozna poslugiwac sie innym dokumentem
    > tozsamosci (ksiazeczka wojskowa, paszport etc.)
    >
    > Moze ktos przytoczyc odpowiedni fragment ustawy/kodeksu ?

    USTAWA z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych
    Art. 34.

    1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej
    jest obowiązana posiadać dowód osobisty:

    1) od ukończenia 18 roku życia,

    2) od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie
    zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką
    się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

    2. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od
    ukończenia 13 roku życia.

    Art. 55.

    Kto:

    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,

    2) zatrzymuje cudzy dowód osobisty,

    3) nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego,

    4) nie zawiadamia o znalezieniu dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa
    w art. 42 ust. 2,

    5) nie zwraca znalezionego dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa w
    art. 42 ust. 3,

    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.

    pozdr

    P@wel