  • Data: 2004-06-17 20:48:21
    Temat: Re: Wypadek
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Dariusz Młyński" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:40d18b6e@news.home.net.pl...

    > 1. Zgłoś zdarzenie na policji i poinformuj, że dziecko leży w szpitalu
    (na
    > piśmie i zadbaj o potwierdzenie przyjęcia)

    Sugerujesz, że policjanci będą chcieli ukręcić sprawie łeb? No w każdym
    razie ja takie wrażenie odnoszę. Na pierwszy strzał sugerował bym udanie
    się do komendy i złożenie zawiadomienia do protokołu. Nie spodziewam się,
    by to zginęło, za to skróci czas reakcji. Bo ojca i tak trzeba będzie
    przesłuchać.

    Aha, i upewnić się, czy na miejscu nie było policjantów, bo najczęściej
    pogotowie powiadamia policję w takich wypadkach. Wówczas należy przejść
    się ewentualnie do komendy i ustalić, co ze sprawą.

    > 2. Zadbaj by córka otrzymała zwolnienie lekarskie dłuższe niż 7 dni
    > (zawiadom o tym fakcie policję na piśmie i słownie - zadbaj o pisemne
    > potwierdzenie)

    Długotrwałość zwolnienia lekarskiego nie ma nic do rzeczy. Jak rozumiem
    chodzi Ci o to, by to był wypadek, czyli chcesz dowieść, ze uszkodzenie
    ciała spowodowało zakłócenie powyżej 7 dniu. Ale organ ścigania na
    zwolnieniu się w tym wypadku nie opiera, a na opinii biegłego, który
    zostanie powołany. I co do zasady długotrwałość zwolnienia lekarskiego z
    orzecznictwem biegłych się rozmija jak wynika z mojego doświadczenia.

    > 3. Dzwoń na policję w ciągłymi pytaniami co się dzieje w sprawie. Notuj
    > kiedy dzwoniłeś i do kogo. WYciągnij numery zgłoszenia i akt.

    Sprawa jest na tyle prosta, że dzwonieniem nic nie wskórasz. Numer akt
    (nazywa się to liczba dziennika albo sygnatura akt) przyjdzie na adres
    domowy w postanowieniu o wszczęciu postępowania w tej sprawie. Później za
    hamulcowego będzie robił biegły, bo reszta, to przesłuchanie kilku
    świadków. No i drobna uwaga, która mi się nasuwa, to w sumie nie wiadomo,
    czy kierujący jest winien. Nie piszę, że nie, bo za mało danych.

    > 4. Jako prawny opiekun poszkodowanego (ofiary) teoretycznie masz prawo
    > wglądu w dokumentacje dochodzenia, ale z tymi prawami jest różnie. Na
    > papierze są ale policja ich nie respektuje (z dświadczenia)

    Silnych na to nie ma i jak zarząd wglądu w akta, to nikt mu nie zabroni. Z
    tym, że akta w trakcie postępowania krążą pomiędzy policją, prokuraturą
    czasem biegłym. Może się okazać, że w danym momencie nie możesz do nich
    zajrzeć, bo policjant ich nie ma.

    > Policja wydała dokument pt. Polska Karta Praw Ofiar - ale zapisy z tej
    karty
    > maja głeboko w d.... i najczęściej patrza na czlowieka z politowaniem
    jak
    > sie na nią ppowołuje (z doświadczenia)

    Patrzą z politowaniem, bo owa karta nie jest źródłem prawa. Źródłem prawa
    są ustawy i inne akty.

    > Jeden z punktów mowi:
    >
    > Ofiara ma prawo do rzetelnej, zrozumiałej dla niej i wyczerpującej
    > informacji o przysługujących jej prawach i procedurach ich dochodzenia.

    I dostaje stosowne pouczenie na piśmie. Jak jest obcokrajowcem, to również
    w języku obcym. Wykładów z prawa się nie organizuje.

    > Ofiara ma prawo brać udział w czynnościach śledztwa lub dochodzenia
    > toczącego się w sprawie.

    No i prawo owo wynika nie z tej karty, co kpk.

    > Może pomoga Ci po któryms z numerów:
    > Ogólnopolskie Forum na Rzecz Ofiar Przestępstw 0 607 894 242
    > Policyjny Program Wspomagania Ofiar Przestepstw 0 800 142 555

    Dzwonić nikomu nie bronię, ale ja jednak bym zaczął od 997. W większości
    wypadków trafia się na normalnych policjantów. nie można z góry zakładać,
    ze trafisz na idiotę.