  • Data: 2008-05-20 12:32:37
    Temat: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Od: "Marcin" <mcin@....pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2008-05-20 bungo napisal co nastepuje:

    > Pisanie w godzinach pracy, a nawet na polecenie szefa nie wystarczy, aby autorskie
    prawa majatkowe do programu byly wlasnoscia pracodawcy.

    > rzecz w tym, ze sformulowanie *w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy*
    oznacza, ze pracownik musi miec obowiazek
    > pisania takich programow zdefiniowany w umowie o prace lub w poleceniach
    sluzbowych, ale tylko tych, ktore wynikaja z obowiazkow
    >pracowniczych danego pracownika. Obowiazkiem serwisanta nie jest pisanie programow.
    >
    > Marcin wyraznie napisal:
    > pracuje w firmie jako serwisant urzadzen biurowych.
    > Pokazalem pracodawcy, ze potrafie pisac programy komputerowe (co nie jest wpisane w
    zakres obowiazkow na moim stanowisku)

    > Nie wprowadzajcie wiec chlopaka w blad.....
    > Tresc polecenia szefa nmie ma tu zadnego znaczenia!

    Widze, ze dyskusja na moj temat "ciekawie sie rozrasta", ja natomiast znalazlem na
    stronie http://www.prawnik.net.pl/pwi/art12.htm
    taki fragment z rozdzialu "IV. Gdy strony się nie umówiły" dotyczacy okreslenia, czy
    wykonanie jakiegos dziela miesci sie w obowiazkach,
    czy jest poza nimi:

    "W literaturze przedmiotu przedstawia się szereg okoliczności pomocnych w
    ustaleniu czy dany utwór powstał "w związku
    z wykonywaniem obowiązków ze stosunku pracy":

    - hipotetyczne zbadanie sytuacji kiedy sporny utwór nie został by wykonany,
    czy można by pracownikowi przedstawić zarzut
    naruszenia obowiązków pracowniczych,

    - zbadanie czy w trakcie tworzenia utworu pracownik był podporządkowany
    pracodawcy lub osobie wskazanej przez pracodawcę ,
    czy tworząc utwór stosował się do wskazówek pracodawcy, czy był zobowiązany
    do uzgadniania i konsultowania z pracodawcą
    kolejnych wersji utworu,

    - odwołać można się również do zwyczajów i praktyk obowiązujących w danej
    grupie zawodowej lub w danym zakładzie pracy.

    Co do pierwszego warunku, to czy godzac sie na napisanie programu (co nie jest w
    moich obowiazkach wg opisu mojego stanowiska
    pracy) a potem hipotetycznie go nie wykonujac naruszylbym moje obowiazki
    pracownicze, skoro bylo to polecenie szefa ?

    Co do drugiego warunku, to faktycznie w trakcie tworzenia projektu bylem
    podporzadkowany pracodawcy, ktory monitorowal moje
    postepy w projekcie.

    Tak wiec co wynika z powyzszego ? Ma pracodawca te prawa do kodu zrodlowego, czy
    jednak nie ?

    Pozdrawiam, Marcin
    ---