  • Data: 2006-07-21 14:10:19
    Temat: Re: Odstąpienie od umowy - again???
    Od: "D.H. Oskar" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "stern" <s...@0...pl> napisał w wiadomości
    news:e9qbe6$q77$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > słuszna uwaga.
    > SN się tym zajmował i tradycyjnie zając odmienne stanowisko niż ja ;)
    > orzeczenie SN z dnia 21 lutego 1983 r., II CZ 7/83, OSN 1983, nr 11,
    > poz. 178).

    dzieki za info

    > mówię o zobowiązaniu do zapłaty pod warunkiem, że pierwotne zobowiązanie
    > przestało istnieć.
    > skoro przepis wyraźnie wskazuje, że można w takiej chwili żądać
    > odszkodowania za szkodę, to nie widzę problemu w zastrzeżeniu kary
    > umownej na taką ewentualność.

    Kara umowna jest swiadczeniem na wypadek niewykonania zobowiazania. Nie
    mozna zatem ustalic ,ze kara umowna nalezy sie na wypadek odstapienia od
    umowy poniewaz wtedy nie istnieje zobowiazanie. Natomiast zobowiaznie pod
    warunkiem /nazwijmy je X/ napewno nie bedzie mialo charakter kary umownej
    poniewaz zobowizanie X powstalo dopiero po odstapieniu od umowy i jest
    jedynym zobowiazaniem na ta chwile.a kara umowna ma charakter akcesoryjny i
    nie moze istniec bez zobowiazania glownego.

    Natomiast ciagle mam watpliwosci czy swoboda umow upowaznia nas do podjecia
    zobowiazania na wypadek odstapienia. 494 mowi, ze mozna zadac naprawienia
    szkody. Jezeli jest bezwzglednie obowiazujacy to IMHO poza odszkodowaniem
    nie moge zadac niczego innego na wypadek odstapienia.

    Czesto widze podobne zapisy w umowach ale nigdy nie spotkalem sie z taka
    sytuacja w sadzie. Ciekawi mnie czy Sad zasadzilby swiadczenie wynikajace z
    takiego zobowiazania na wypadek odstapienia.

    pozdrawiam
    Lookasik