    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Kara dla nieletnich
    <uvrs7r$ksi$8$Robert_W@news.chmurka.net>
    <uvsuck$kgk$1$pozboju@news.chmurka.net> <BipUN.54449$hv2.11462@fx14.ams1>
    <uvu73r$l90$1$pozboju@news.chmurka.net>
    Date: Fri, 19 Apr 2024 23:20:19 GMT

    On 2024-04-19, PD <p...@g...pl> wrote:

    > Raczej nie zrozumiałeś pytania. Zakładamy, że ten patus jest osobą
    > wykonującą władzę rodzicielską wymienioną w artykule. I takiej osobie
    > artykuł zabrania wykonywać kar cielesnych. No i patus złamał artykuł.
    > Ale za czyn będzie zapewne odpowiadał nie z tego artykułu tylko z
    > któregoś z KK np o pobicie z jakimś tam skutkiem. Może się próbować
    > bronić twierdząc, że nie pobił z jakimś tam skutkiem tylko zastosował
    > karę cielesną wobec podopiecznego. I to paragraf i to paragraf ale
    > pewnie kary inne. Odnosząc do Twojej analogii, nie ma artykułu który by
> [...]

    No właśnie jest art. który zabrania. Inna analogia, jazda bez uprawnień
    i wykorzystanie samochodu do zabicia kogoś. Odpowiedzialność będzie za
    jazdę bez uprawnień i zabicie kogoś, a nie tylko za jazdę bez uprawnień.
    Innymi słowy, MZ będzie odpowiadał za popełnienie obu czynów
    zabronionych. Kategorię kar cielesnych wydaje się też jakby innym
    przypadkiem niż ogólne "narudzenie nietykalności", bo zachodzi w
    układzie opieki nad osobą nieletnią, gdzie opiekun ma wobec tej osoby
    określone obowiązki.

    Spodziewam się, że dla naszego patusa sprawa może wyglądać tak, że jesli
    to nie jest jakiś drasyczny przypadek, to będzie on istotnie odpowiadał
    tylko z KRiO, ale jak przypadek jest drastyczny, to mamy art.60 kpk,
    który umożliwia włączenie się prokuratora nawet przy sprawach formalnie
    z oskarżenia prywatnego.

    --
    Marcin